Folk

FOLK

Debat
26. juli 2019

Kostforagtere

En af agurketidens varme sager er den franske luksusspise foie gras. Ledelsen af de københavnske Torvehaller har på Facebook bekendtgjort, at den har modtaget »en række henvendelser om salg af foie gras« – underforstået: fra folk, der væmmes.

Lobbyister

Lobbyismen har virket. Med henvisning til »råvareforbrug, produktionsvilkår og dyrevelfærd« erklærer Torvehallernes ledelse, at den »opfordrer vore stadeholdere til ikke at sælge foie gras – og vi er lige nu i særligt tæt kontakt med relevante stadeholdere.«

Livsnydere

Forløbet harmer Berlingskes kulturredaktør, Anne Sophia Hermansen. Hun skriver om foie gras:

»Det er en gammel fransk tradition, der hylder alt det, som de radikaliserede veganere aldrig kommer til at forstå – længslen efter nydelse og kulinarisk ånd.«

Dyreholdere

Fødevarestyrelsen oplyser, at foie gras bliver til ved tvangsfodring af andefugle: De får et rør i halsen, hvor maden skubbes ned – enten ved håndkraft eller ved trykluft. Andre metoder har været forsøgt, men ingen giver så stor en lever at lave foie gras af.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henning Kjær

Jeg har én gang for ca 10 år siden i arbejdssammenhæng i Frankrig spist foie gras. Aldrig har jeg fået serveret noget så fedt og vammelt. Føj!
Det må være traditioner der får mennesker til at spise det, og så tror mange måske, som jeg gjorde det engang, at det er en eksklusiv og lækker delikatesse.

Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
jan henrik wegener

Hvis I ville skrive om noget lidt mere væsentligt end agurker, foie gras og Hermandsen kunne I i stedet have nævnt en Englænder, James Lovelock som netop fylder 100. så vidt jeg har forstået en af de der i høj grad har stået for videnskaben bag klimadebatten, ophavsmanden til "Gaia", forståelsen af Jorden som en slags levende væsen, men også skarp kritiker af "den grønne bølge".
Sikkert en mange er vildt uenig med, men derfor lyder han alligevel spændende og tankevækkende. Så har han også erfaring med og viden som nok overstiger en nok så omtalt piges.