Læserbrev

Jeg frygter, at ligestillingen svigtes, når det hører under fødevareministeriet

Ligestillingsdebatten har intet til fælles med fødevarer og fisk. Derfor bør ligestillingsområdet høre under et mere relevant ministerium, så dagsordenen ikke svigtes, skriver Katrine Skov-Hansen i dette debatindlæg
2. juli 2019

Tillykke til Mette Frederiksen (S) med valget som Danmarks nye, og ikke mindst anden kvindelige, statsminister. Det må vi endelig ikke tage for givet.

Statsministerens sammenlægning af ministerier gør mig dog både forvirret, forundret og en smule frustreret.

For hvorfor skal Ligestillingsministeriet fortsat hænge sammen med Ministeriet for Fødevarer, Fiskeri og Nordisk samarbejde? Hvordan kan den fordeling være mest optimal? Hvad har ligestillingsdebatten til fælles med debatten om fødevarer og fisk?

Ligestilling handler jo om andre ting: Ligestilling mellem køn, etnicitet, seksualitet og religion. Mange andre ministerier kunne være mere relevante for området.

Det kunne være Udlændinge- og Integrationsministeriet, hvor ligestillingen på en lang række områder halter. Eller Kultur- og Kirkeministeriet, da manglende ligestilling i høj grad også handler om et opgør med en undertrykkende kultur, vi er nødt til at ændre – også fra politisk hold.

Vil kirke- og kulturpolitikken så blive præget af ligestillingsdebatten? Ikke nødvendigvis. Men selvfølgelig hænger de to områder sammen. Derfor bør man i mine øjne eksempelvis gøre det til Kulturministeriets opgave at vurdere alle lovforslag i Folketinget ud fra et ligestillings- og mangfoldighedskriterium.

På den måde kan vi sikre, at der ikke er nogen lovforslag i Danmark, der negativt påvirker de enkelte menneskers muligheder i livet.

Ligestillingsministeriet er bestemt ikke et ligegyldigt ministerium. Det kan påvirke menneskers dagligdag og bekvemmelighed – især når der ikke handles på de ligestillingsproblemer, vi stadig har i landet.

Jeg frygter desværre, at ligestillingsdelen drukner i fisk, når ministerens arbejdsområder er så forskellige.

Så er der en bestemt grund til, at Mette Frederiksen ligesom Lars Løkke (V) kobler Ligestillingsministeriet med Ministeriet for Fiskeri og Nordisk samarbejde? Eller er det bare ren tilfældighed, der får puslespillet til at gå op?

Katrine Skov-Hansen, ligestillingsordfører for Alternativets Unge

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
  • Katrine Damm
  • Dorte Sørensen
Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm og Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Det flugter meget godt med den almindelige indstilling vi har i landet, at ligestilling har vi skam allerede.
Sandheden er derimod at Danmark er langt nede af rangstigen når vi sammenligner os med andre lande.