Kommentar

Det er mig en gåde, at man ikke må røre og jage hjortene rundt i Dyrehaven

Dyrene i Dyrehaven er jo dyr med instinkt. Deres forfædre er blevet jaget af større og vildere dyr, og derfor har de brug for at mærke jagten og adrenalinen i deres fredede legemer. Jeg gjorde dem en tjeneste ved at jage dem rundt forleden, skriver forfatter Sofie Jama i dette debatindlæg
At se større dyr i naturen er noget af smukkeste, jeg ved – noget af det mest livsbekræftende. Jeg elsker Dyrehaven, fordi dyrene går ret frit. Det giver mig en fornemmelse af, at deres værdighed er nogenlunde i behold, skriver Sofie Jama.

At se større dyr i naturen er noget af smukkeste, jeg ved – noget af det mest livsbekræftende. Jeg elsker Dyrehaven, fordi dyrene går ret frit. Det giver mig en fornemmelse af, at deres værdighed er nogenlunde i behold, skriver Sofie Jama.

Mads Claus Rasmussen

20. juli 2019

Jeg ville kramme en hjort, en hind eller en rå, eller hvad de der dyr i Dyrehaven nu hedder. Det var, da jeg var der på en lækker dag med sol og forår for nylig. Min veninde og jeg havde forladt hovedstierne, og pludselig fik vi øje på den smukke flok, der stod og puslede med snuderne i jordbunden imellem træerne et stykke fra os.

At se større dyr i naturen er noget af smukkeste, jeg ved – noget af det mest livsbekræftende. Jeg elsker Dyrehaven, fordi dyrene går ret frit. Det giver mig en fornemmelse af, at deres værdighed er nogenlunde i behold.

Første gang jeg var i en zoologisk have, Aalborg Zoo, var i modsætning til dette en nedslående oplevelse for mig, og jeg græd ved synet af dyr i bur. Jeg husker stadig en kamel i et lille aflukket bur, frataget sin værdighed og sin stolthed. Dens liv i fangenskab stod i så grel kontrast til det liv, vore egne dromedarer levede på sletten, da jeg levede som nomade med min stamme i Somaliland, at det tog pusten fra mig og fik tårerne til at trille, så jeg stadig den dag i dag klart husker følelsen.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Olaf Tehrani
  • Erik Karlsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Frede Jørgensen
Olaf Tehrani, Erik Karlsen, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Måske er denne kommentar en eller anden form for meta-kritik af det fremmedgjorte samfund.
Men tager man den bogstaveligt, er det vist ét af de mest mærkelige og dumme indlæg længe læst..

Selv den mest fredelige tamhund parkeret foran supermarkedet, vil sandsynligvis bide én i næsen hvis man umotiveret render hen og prøver at kramme den.
Din egen kat vil rive dig, hvis du laver samme nummer, ja selv en kanin vil bide og sparke.
Og et menneske vil sandsynligvis også blive skideforskrækket.
Sådan er vores instinkter.

Dyrene i Dyrehaven er fredelige, fordi de kun jages fra skjul. En hjort falder om, dræbt af skud fra lang afstand, og flokken aner ikke uråd.
Men hvis man løber efter dem, vil deres instinkter tage over, og de bliver skræmte og urolige.
Gør man det i brunsttiden, der er i september/oktober, kan kronhjorte finde på at angribe.
Grunden til at man kan nyde synet af hjorte i det åbne er netop at de føler sig trygge.
Så lad være med at styrte rundt efter dem, fordi du tror de vil nyde en krammer. Det vil de IKKE.

Helle Brøcker, Sven Elming, Else Marie Arevad, Lisbeth Larsen, Mogens Holme, Mads Glud, Ulrik Bjørn Jeppesen, Karsten Aaen, Torben Kjeldsen, Susanne Kaspersen, Janus Agerbo, Ulla Blok Kristensen, Erik Karlsen, Rolf Andersen, Marianne Bentzen, David Joelsen, Estermarie Mandelquist, lars søgaard-jensen, Herdis Weins, Jens Thaarup Nyberg, Hanne Pedersen, Rikke Nielsen, Niels Duus Nielsen, Anina Weber, Erik Fuglsang, Marianne Stockmarr, Lise Lotte Rahbek, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov, Hans Larsen, Henning Kjær, Poul Anker Juul og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Der er vist noget du ikke ved.
På det lille område (10 km2) er der ca på ca. 2.000, fordelt på 300 krondyr, 1.600 dådyr og 100 sikaer. Det er en meget tæt bestand.Dyrehaven er ikke natur, det er kultur og dyrene er i en stor indhegning, hvor de bliver fodret i det mindste om vinteren.

Selvom der er mange dyr er det ikke tamme klappe dyr, og de store hjorte er ikke vant til at blive jaget/stresset altid. Deres eneste alvorlige rovdyr nu er ulve.

Hvis du tager ud og ser dyrene i deres naturlige omgivelser, hvor bestanden ikke er så stor/tæt vil du få meget svært ved at se nogle, de flytter sig lydløst gennem tæt skov, når de får fært af mennesker. Vildt levende krondyr er meget sky. Jeg kender jægere der i mange år gerne har villet jage krondyr, men selvom de har færdes mange timer i skove med naturlig bestand, har de ikke har set krondyr.

I kronhjortenes parringstid/brunsttiden om efteråret, kan det være farligt at komme tæt på kronhjorte.

Lisbeth Larsen, Karsten Aaen, Susanne Kaspersen, Erik Karlsen, Rolf Andersen, Marianne Bentzen, lars søgaard-jensen, Herdis Weins, Hanne Pedersen, Niels Duus Nielsen, Anina Weber, Erik Fuglsang, Marianne Stockmarr, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov, Hans Larsen, Poul Anker Juul, Maj-Britt Kent Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Christian den Femte indrettede Dyrehaven til parforcejagt. Parforcejagten er en voldsom hjortejagt til hest og med hunde. Kongen havde fået smag for parforcejagten i sin tid ved det franske hof.
Han blev dog selv nedlagt af en kronhjort, der ikke ville gå bort uden modstand, og kom derefter til at sidde i rullestol.
Han kom sig aldrig over kronhjortens sidste dødskamp.

Karsten Aaen, Rolf Andersen, Herdis Weins, Hanne Pedersen, Maj-Britt Kent Hansen, Anina Weber, Erik Fuglsang, Marianne Stockmarr og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Christina Stougaard Hansen

Kære Sofia Jana. Hjortene i Dyrehaven er ikke mennesker og har ikke brug for din krammer. De har brug for at blive ladt i fred. Dyr er dyr og mennesker er mennesker. Det er ikke hensigtsmæssigt at ville transcendere den grænse. For øvrigt, så bliver de hjorte som kommer for tæt på mennesker i Dyrehaven skudt. For det er uønsket adfærd hos dyret, da det ikke kender egne kræfter i forhold til mennesker. Så du gør faktisk ret meget skade, hvis du får en hjort til ikke at sky dig. Måske du skulle øve dig i at nyde dyrene uden at skulle røre eller forstyrre dem, næste gang du går i Dyrehaven?

Mogens Holme, Ulrik Bjørn Jeppesen, Karsten Aaen, Susanne Kaspersen, Janus Agerbo, Rolf Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Herdis Weins, Erik Fuglsang, Maj-Britt Kent Hansen og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Det hedder jo ikke Dyrehaven for ingenting og du er bare på besøg. Men selvfølgelig, hvis en hjort kommer hen til dig og tydeligt gerne vil have en krammer, så er det en anden sag.
Jeg var engang, som nybagt hundeejer, på besøg i Dyrehaven, hvor jeg som altid lod Vaksi gå uden snor, men pludselig var han ude over stepperne, for at "hilse" på en flok hjorte. Jeg nåede lige at få ham kaldt tilbage - og i snor, da skovfogeden passede mig op i sin jeep, ildrød i hovedet af raseri og med hånden på en skarpladt riffel. - Næste gang så skyder jeg bare din hund!
Det var squ også virkelig dumt af mig.

Lisbeth Larsen, Karsten Aaen, Susanne Kaspersen, Janus Agerbo, Rolf Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ib Gram-Jensen

Niels Aistrup,
Kendes angiveligt fra lige før 1600 e.v.t. i Europa, cirka 1.000 år tidligere i Kina.

Karsten Aaen, Rolf Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
niels astrup

Tak ----tanken ligger vel lige for. Og så dumme var vores forfædre vel heller ikke. Men jeg havde bare aldrig set en reference til en kørestol i 1600-tallet..

Eva Schwanenflügel

@ niels astrup

Her et uddrag fra hjemmesiden parforcejagt.dk om Christian den Femtes uheldige jagt :

"Jagten foregik i Jægersborg Dyrehave og forløb planmæssigt indtil afslutningen. Da dagens udvalgte mål, en stor kronhjort, var blevet “stillet”, dvs. at hundene holdt den fast, blev kongen tilkaldt. Man siger, at det foregik ved Christian d. 5.s Eg. Kongen stak dyret i hjertet, men da han trak sit våben ud, blev han ramt af et spark fra dens bagben, samtidig med at den faldt ned over ham.

Christian d. 5. kom slemt til skade og måtte hjælpes væk derfra. Den jagtglade konge var efter sigende bundet til en kørestol resten af sit liv. Han nåede dog at deltage i flere parforcejagter inden sin død i sommeren 1699."

Heldigvis gik parforcejagt af mode i slutningen af 1700-tallet.
Det var en overordentlig grusom "sport", som det fremgår af ovenstående beskrivelse..

Karsten Aaen, Susanne Kaspersen, Janus Agerbo og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Søren Kristensen

Du var da næsten for heldig til at være sandt..
Ikke alene overlevede din hund, men du fik heller ikke en politianmeldelse og en bøde..

Jeg havde en god ven, hvis hund bed et rådyr på privat grund, fordi han ligesom du også troede det var helt fint at lufte vuffi uden snor.
Hunden blev aflivet, og min ven fik en klækkelig bøde, samt skulle betale erstatning til grundejeren.

Hunde er ulve i forklædning, og man ved ikke hvor man har dem i nærheden af får, kvæg og hjorte såfremt de ikke er trænede som fx hyrdehunde.

Karsten Aaen, Rolf Andersen og Rasmus Knus anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Og hvis man gerne vil kramme en hjort, skal man også vide, at hjorte er bærere af flåter, der bl.a. kan medføre sygdommen borreliose.

Karsten Aaen, Susanne Kaspersen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Fra netdoktor.dk :

"Hvad er borreliose?
Borreliose (også kaldet Lyme borrelise eller borrelia-infektion) er en infektionssygdom, som kan opstå efter et skovflåtbid. Sygdommen kan vise sig på forskellige måder og give symptomer fra hud, nervesystem, hjerte eller led. Det skønnes, at der er cirka 2000-3000 tilfælde af borreliose i Danmark om året. Borreliose i nervesystemet – kaldet neuroborreliose - skal anmeldes til myndighederne, og derfor ved man, at der er cirka 150-180 tilfælde om året. Heraf ses cirka 30 procent af disse tilfælde hos børn. Neuroborreliose er således en af de hyppigste bakterielle infektioner i nervesystemet i Danmark."

niels astrup

Og nu til noget helt andet. Der kan være endnu en grund til at holde hunden i snor.

En sommerdag mødtes en god svensk veninde med et par landsmænd i en park i Berlin for at spise noget, de ikke må spise indendørs i Tyskland. (Udlejeren kan faktisk opsige dig, hvis du gør det).

Så de fire bevæger sig ud i parken ved det sovjetiske mindesmærke, lige ned til Spree, og åbner et par dåser surstrømming og dræner dåserne - før de flytter sig en 50 meter væk, mod vindretningen. De næste timer kan de så, mens de spiser deres hjemlands vemodige retter, iagttage flere hundeejere, der heller ikke har hunden i snor.

Det kan godt være, at godt gæret surstrømmingsaft lugter afskyeligt for mennesker, men for hunde lugter det åbenbart ubeskriveligt godt. Så da hundene får færten af pletten, ruller sig begejstrede rundt og løber tilbage til deres herrer. Som IKKE var begejstrede.

David Zennaro, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Rolf Andersen, Katrine Damm, Grethe Preisler og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ niels astrup

Ha ha, ja de fleste hunde ruller sig frydefuldt i råddenskab ;-)

Han-hjorte ruller sig også ret grundigt i eget pis og lort når de er i brunst.

Eva Schwanenflügel

Sofie Jama, tak for dit indlæg, så alle vi nørder kan spille kloge ;-)

David Joelsen

Kære Sofie, du ville få en lige så negativ respons havde du valgt at “jage” folk på Strøget for at kramme dem. Krammere virker kun positivt, når begge parter vil kramme.

Christina Stougaard Hansen, Mogens Holme, Steffen Gliese, Susanne Kaspersen, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Christina Stougaard Hansen
"Dyr er dyr og mennesker er mennesker. Det er ikke hensigtsmæssigt at ville transcendere den grænse."

Jeg tror det ville stresse dyrene i Dyrehaven, hvis alle besøgende tog ud for at give dem en krammer. Jeg ved det ikke med sikkerhed. Da jeg var barn var den udbredte opfattelse at dyr var biologiske maskiner som kun havde instinkt og ingen bevidsthed. For en del år tilbage læste jeg mig frem til at det ikke er sandt.

Vi ved meget lidt om bevidsthed, men f.eks. en krage kan genkende sig selv i et spejl. Det tyder på at der inde i dens hjerne eksisterer en form for følelse af et jeg. Det synes jeg personligt er vildt fascinerende. Jeg er nysgerrig af natur så jeg ville virkelig gerne vide, hvordan en krage tænker og hvad den føler.

For et par måneder siden var der en krage som jeg "lærte at kende". Det startede med at den skulle forbi mig en dag. Krager går ret meget og den her kunne snildt være fløjet udenom mig. I stedet vadede den forbi mig i en meters afstand efter at have tjekket mig ud og bedømt at jeg var relativt ufarlig. Siden da kom den ofte hen for at "sige hej" når jeg var ude og ryge.

Jeg forstår ikke kragesprog, men det er helt tydeligt at de kommunikerer internt, og det er ret intelligente fugle. De bruger ofte den samme lyd, men dag kom kragen vadende imod mig mens den udstødte alle mulige forskellige lyde i en lang køre. Den var tydeligt ophidset over et eller andet og kom meget tæt på, og stod længe og brokkede sig. Den havde ikke unger tæt på og virkede ikke truet, så jeg kunne ikke lade være med at smile og opfatte kragens raseri anfald som: "Jer mennesker og jeres måde at fucke naturen. Nu må i simpelthen tage jer sammen. Vi skal allesammen være her, og det gør i ret svært. Gå hjem og sig det til dine medmennesker! NU!".

Jeg overfoltolkede nok kragen en smule, men det ærgrer mig at jeg ikke forstod den. Hvorfor lærte jeg tysk og latin, i stedet for kragesprog i skolen. Hvorfor prøver vi ikke at forstå dyrenes sprog? Hvorfor prøver vi ikke at lære at kommunikere med dem?

Ps. Jeg var lige nødt til at slå "transcendere" op. Hvorfor skriver du ikke bare overskride? Når du bruger svære ord forstår modtageren det du prøver at kommunikere mindre. De færreste slår lige ord de ikke forstår op. I stedet lader de som om de forstår, men det gør de ikke.

David Zennaro, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Torben Skov, Katrine Damm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Bare for at få det helt på det rene; mennesker er også dyr.

Kragefugle er yderst intelligente, og kan ikke alene genkende sig selv i et spejl, de kan også snildt genkende forskellige mennesker.
De bruger i tilgift redskaber.
Papegøjer er ligeledes superkloge.

Hanne Ribens, Mogens Holme, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Torben Skov, Morten Balling og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Eva Schwanenflügel

Af personlig erfaring: Hvis man øver sig lidt, kan man sågar lære at "kommunikere" med en springedderkop. Du kan i hvert fald få den til at reagere på din tilstedeværelse, og det tyder på at den "ved du er der". De regnes for at være intelligente insekter, men jeg tabte hagen da jeg læste at myrer havde bestået en spejltest. Set i bakspejlet er det jo egentlig logisk nok.

Den gamle skrøne om at dyr ikke har bevidsthed lever stadig, men i videnskaben er man ikke længere i tvivl. Problemet er at det piller noget af det unikke af mennesket, samt at det dybest set burde tvinge os til at indregne dyrenes velfærd meget mere i vores etiske overvejelser. Andre ting som har været betragtet som unikke for mennesket er også fundet blandt andre arter, bla. kultur og empati.

Men det ved du jo nok allerede ;)

Lisbeth Larsen, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Morten Balling

Og ja jeg ved godt at edderkopper ikke er "insekter" fordi de har otte ben, men mange af kasserne vi putter ting ned i i biologien står for skud i disse år. Især Darwin's berømte træ. Edderkopper er i hvert fald mere insekter end kronhjorte :)

Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Kære Sofie Jama,

Hvis du vil være sikker på, at dit generøse tilbud om at 'uddele krammere' til de mest trængende truede dyrearter i DK falder på et tørt sted, så start hos Dansk Folkepartis hjernetrust i reservatet på Christinsborg, hvor en tredjedel af bestanden har mistet sit tidligere 'lebensrum' efter folketingsvalget i indeværende finansår ........... ;o)

Eva Schwanenflügel, Flemming Berger og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Lasse Reinholt

Som en anden også nævnte, kan man besøge Århus dyrehave. Der overfalder hjortene dig, hvis du har mad med til dem. De stikker snuden i dine tasker og poser og du kan kramme dem alt det, du vil.

Karsten Aaen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Men mon ikke hjortene i Aarhus også ville blive en kende forskrækkede over at blive jagtede?
For det læser jeg, at Sofie Jama mener de har godt af..
Anyway, Sofie, du må over i det jyske :-D

Karsten Aaen

Hvis Sofie Jama og andre gerne vl se f.eks. kameler mm. i fuldt firspring mv, så bør hun tage til Givskud Dyrepark; her kommer du på besøg hos dyrene.....

Grethe Preisler

Naturens orden og uorden i Danmark anno 2019

På en eller anden måde minder mange af reaktionerne i nærværende ebattråd på Sofie Jamas hjertesuk om revyforfatteren, arkitekten, dragebyggeren og lampedesigneren med mere Poul Henningsens (velmente) kulturradikale opfordring til datidens 'danske mødre' om at sende deres døtre hen at se den fransk/amerikanske varietekunstnerinde Josephine Bakers gæsteoptræden i København anno 1928 for at lære pigebørnene at gerere sig 'naturligt' ........... ;o)

olivier goulin

Ja, der er stor forskel på dyrene i Århus og Kbh.
Her i Århus er de langt mere tamme og fortrolige med menneskeselskab, og dyreparken er nærmest et børnezoo, hvor dyrene kan håndfodres og klappes. Ihvertfald hvis man har æbler med,

/O

Bjørn Pedersen

I Somalia lever der både løver og hyæner. Jeg er sikker på at de ville elske at byttedyr løb op til dem for at kramme dem. Sikke dog en masse energi, de kunne spare.

"Jeg gjorde dem en tjeneste, tænkte jeg, ved at forsøge at kramme dem og jage lidt kærlighed i dem."

Stop, Sofie Jama, stop. Du kan simpelthen enten ikke være så naiv. Det her må simpelthen være dig der "troller" eller et væddemål om hvor meget du kan binde læsere noget på ærmet om at i Somalia, elsker alle dyrene krammere og hvisker dig taknemmeligheder i ørene over at du endelig fik ram på dem, fordi de bare elsker at blive jaget.

Michael Gudnæs

Utroligt med så lang en række af kloge indlæg, uden begrebet 'Disneyficering' overhovedet er blevet nævnt. Tanken om at vilde dyr trænger til et menneskeligt kram må da have sine rødder, enten i Anders And, eller i kattevideoerne på Youtube.

Grethe Preisler

niels astrup,
Tak for linket til youtube-videoen med hjortene og pigerne i Aarhus dyrehave.

Så vidt jeg kan se, er det dog ikke kronhjorte, men sikahjorte (et tamkræ importeret fra Sydøstasien) der gør sig lækre for pigerne med gulerødderne. Men måske kunne Aarhus dyrehave være svaret på naturbarnet Sofie Jamas længsel efter at kramme kameler og dromedarer, som dem hun krammede i det Somalia, der var hendes barndoms paradis på jorden, før hun havnede i det kolde ugæstfri Skandinavien, hvorfra vikinger drog ud til fjenders men i alle verdenshjørner, da Gorm den gæve Gamling og Thyra Danebod stadigvæk regerede i Danmark ... ;o)