Klumme

Georg Metz: På kulturområdet er ingen løfter givet. Derfor skal der handles prompte

En opfordring til at bryde alle uafgivne løfter: Find nu ud af, kære socialdemokrater og parlamentariske grundlag, hvad der bør bygges på. Og byg!
Mette Frederiksen får overdraget Statsministeriet fra Lars Løkke Rasmussen.

Mette Frederiksen får overdraget Statsministeriet fra Lars Løkke Rasmussen.

Mads Claus Rasmussen

5. juli 2019

Det glemmes så hurtigt, som det ofte før valg bliver repeteret til hudløshed: For at forstå dansk politik skal man kunne tælle til 90. Ifølge almen visdom er partiernes afgivne løfter akkurat så meget værd som dette tal.

Imidlertid lykkedes det Lars Løkke Rasmussen og Thulesen Dahl at fremstille den daværende Thorning-Vestager-Søvndal-koalition som kronisk løftebryder. Det uanset at realiteterne i jernindustrien uanfægtet af alle løfter stadig var gældende.

Magiske 90 stod uanset påståede løftebrud ved magt.

Den daværende opposition skelnede ikke mellem en mindretalsregerings nødtvungne opgivelse af kontroversielle politiske mål sat op i valgkampen og på den anden side de senere så fatale øjeblikke, hvor et eller andet dunkelt hensyn greb SRVSF-regeringen, og gådefulde retræter, skønt flertallet var hjemme, blev tiltrådt.

Betalingsringen om København tærede mest. Ikke en kat forstod, hvorfor en ny regering ikke turde tryne en håndfuld mopsede borgmestre på Vestegnen.

Men ellers.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Marianne Stockmarr
  • Hanne Ribens
  • Carsten Munk
  • Tino Rozzo
  • Torben K L Jensen
  • Hans Larsen
  • Katrine Damm
  • Niels Duus Nielsen
Marianne Stockmarr, Hanne Ribens, Carsten Munk, Tino Rozzo, Torben K L Jensen, Hans Larsen, Katrine Damm og Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Betalingsringen faldt pga. to forhold.
1). Den var usædvanlig elendig designet af Pia Olsen Dyhr, der till trods for at hun havde været trafikordfører ikke forstod hvor vigtigt det var, at den fik opbakning af de mennesker, der blev berørt af den. Således skulle der betales afgift for at køre UD af København - også selvom det var midt om natten. Trængsel er der kun for indadkørende biler. Desuden fulgte ringen ikke kommunegrænsen, hvilket betød, at mange mennesker skulle betale afgifter hvis de i bil skulle hente/bringe børn - den slags sker næsten altid inden for samme kommune.
Pia Olsen nægtede at bruge de gode erfaringer fra bl.a. Singapore, hvor der kun betales når der er trængsel. Hun var heller ikke indstillet på, at give dispensation til fx de håndværkerbiler, der krydser rundt i byen og ofte vil passere betalingsringen.
Hun forstod heller ikke den lærdom som praktiseres i Schweiz: Tilbud før forbud dvs. at der skal være et troværdigt kollektivt trafiktilbud førend der gribes til restriktioner og forbud. Hvis man da have forståelse for sin politik, men det fattede hun (heller) ikke. Og da hun ikke kunne forklare sine besynderlige forslag, så kunne hun heller ikke forsvare den, da Thorning skrottede betalingsringen.
2, Thorning gav efter for et pres fra SD's højrefløj og Dansk Metal, der havde slået pjalterne sammen i denne sag. Anførerne for SD's modstand mod betalingsringen var foruden Metal-toppen borgmestrene Thomas Gyldal (Herlev), Jov Mogensen (Roskilde) m.fl. vestegnsborgmestre. Desuden deltog Sass Larsen, Bødskov mv. i felttoget mod betalingsringen.
Så megen modstand turde Thorning ikke trodse, og hun kunne heller ikke holde fast i at vestegnsborgmestrene et par år forinden samlet havde bedt om at der blev indført en betalingsring.

PS: En del af de værste modstandere af betalingsringen sidder nu i regeringen, og det bliver rigtig spændende at se hvordan de vil stille sig hvis den grønne omstilling kommer for tæt på velerhvervede bilist- og parcelhuseres interesser.
For hvad blev der egentlig af CD's vælgere? Hvor gik de hen?

Marianne Stockmarr, Thomas Tanghus, Katrine Damm og Christian De Thurah anbefalede denne kommentar

Silasara og alle de andre med samme for- og efternavn er åbenbart med til at holde Information up & running.

Stor tak til dem

Katrine Damm

Her, Peder Bahne er vi på det samme beat, det er så dejligt at se, Silasara er i fuld vigør, og Information gerne vil være med til at promovere Silasara's business.
Så god arbejdslyst Silasari. (suk)