Kommentar

Gør familiesammenføring nemmere for udlandsdanskere

Som udlandsdansker og rejseleder lever jeg af at formidle historie, kultur og politik på højt niveau, men for at få lov til at flytte med min kone hjem til Danmark skal jeg alligevel tage en 9. klasses afgangseksamen. Det er vanvittigt, skriver Brian Hansen i dette debatindlæg
1. august 2019

Jeg er udlandsdansker bosat i Thailand og arbejder som rejseleder i mellem ti og 14 forskellige lande pr. år som kontraktansat i et dansk firma. Min hustru er fra Thailand, og vi har været gift i 11 år. Vi vil gerne flytte til Danmark, men urimelige krav gør, at jeg ikke kan få lov til at tage min hustru med hjem til mit fædreland.

Det skal siges, at jeg er indforstået med, at dansk politik generelt bygger på, at lovgiverne er bange for at træde nogen over tæerne og derfor laver love, der rammer bredt. Men de love, der er blevet lavet under den seneste regering, er efter min mening ekstremt uretfærdige over for udlandsdanskere, der ikke lige er født rige eller er akademikere.

Tilbage til Danmark

I 2011 og 2014 flyttede min hustru og jeg til Danmark, hvor min hustru havde midlertidig opholdstilladelse, og vi gik hele vejen med bankgaranti og det hele. Begge gange valgte vi dog at flytte tilbage til Thailand, da de job, jeg tog i Danmark, ikke var tilfredsstillende for mine arbejdsbehov.

Nu har vi planer om at flytte til Danmark igen, denne gang for at blive. Min hustru er ved at uddanne sig til skrædder, så hun vil have mulighed for at etablere sin egen lille hjemmeforretning. Hun er nu 54 år, og vi ser det ikke som realistisk, at hun kan finde et job i Danmark, selv om hun selvfølgelig kan komme i ulønnet praktik, hvilket jo er rigtig godt til at lære sproget bedre.

Men bankgarantien på de 100.000 kroner samt de krav, der er til uddannelse, blokerer for vores planer. Det er ikke mindst uddannelseskravene, som, jeg mener, er kraftigt diskriminerende.

To månedslønninger på spil