Kommentar

Gør familiesammenføring nemmere for udlandsdanskere

Som udlandsdansker og rejseleder lever jeg af at formidle historie, kultur og politik på højt niveau, men for at få lov til at flytte med min kone hjem til Danmark skal jeg alligevel tage en 9. klasses afgangseksamen. Det er vanvittigt, skriver Brian Hansen i dette debatindlæg
1. august 2019

Jeg er udlandsdansker bosat i Thailand og arbejder som rejseleder i mellem ti og 14 forskellige lande pr. år som kontraktansat i et dansk firma. Min hustru er fra Thailand, og vi har været gift i 11 år. Vi vil gerne flytte til Danmark, men urimelige krav gør, at jeg ikke kan få lov til at tage min hustru med hjem til mit fædreland.

Det skal siges, at jeg er indforstået med, at dansk politik generelt bygger på, at lovgiverne er bange for at træde nogen over tæerne og derfor laver love, der rammer bredt. Men de love, der er blevet lavet under den seneste regering, er efter min mening ekstremt uretfærdige over for udlandsdanskere, der ikke lige er født rige eller er akademikere.

Tilbage til Danmark

I 2011 og 2014 flyttede min hustru og jeg til Danmark, hvor min hustru havde midlertidig opholdstilladelse, og vi gik hele vejen med bankgaranti og det hele. Begge gange valgte vi dog at flytte tilbage til Thailand, da de job, jeg tog i Danmark, ikke var tilfredsstillende for mine arbejdsbehov.

Nu har vi planer om at flytte til Danmark igen, denne gang for at blive. Min hustru er ved at uddanne sig til skrædder, så hun vil have mulighed for at etablere sin egen lille hjemmeforretning. Hun er nu 54 år, og vi ser det ikke som realistisk, at hun kan finde et job i Danmark, selv om hun selvfølgelig kan komme i ulønnet praktik, hvilket jo er rigtig godt til at lære sproget bedre.

Men bankgarantien på de 100.000 kroner samt de krav, der er til uddannelse, blokerer for vores planer. Det er ikke mindst uddannelseskravene, som, jeg mener, er kraftigt diskriminerende.

To månedslønninger på spil

Jeg tog noget af 9. klasse på Nordvestjysk fiskeriefterskole i Thyborøn, men forlod skolen tidligt, da jeg fik hyre på en kutter. Det vil sige, at jeg ikke har nogen afgangseksamen fra 9. klasse. Siden da har jeg heldigvis arbejdet med noget, jeg elsker, hele vejen igennem, og jeg har tilegnet mig stor viden om verden undervejs.

Min hustru opfylder de krav, der stilles til hende, men jeg opfylder som dansk statborger ikke de krav, der stilles. For at leve op til uddannelseskravet skal jeg tage en 9.-klasses eksamen – og for at gøre det skal jeg f.eks. tage Dansk 3 for udlændinge på en sprogskole.

Men det tager tid, og der er to eksaminationer, der f.eks. ligger i november og december. Datoerne for disse eksaminationer kender man ikke før relativt kort før afholdelse. Det betyder for mig, at jeg vil miste to måneders lønninger på at tage en 9.-klasses afgangseksamen. Og alt dette skal ses i lyset af, at jeg arbejder med at lede historiske ture i Europa, Asien og Nordamerika på højt niveau.

Det virker helt vanvittigt, at man ikke ser på, hvilken type job folk har, når man som regering stiller sådanne krav. Jeg formidler historie, kultur og politik til ofte meget højtuddannede danskere og taler engelsk med alle samarbejdspartnere, og alligevel skal jeg tage en 9.-klasses eksamen.

Nye regler for sammenføring

Jeg ønsker mig et familiesammenføringsprogram, som er baseret på tre simple spørgsmål: Kan du forsørge din udenlandske partner? Vil I selv betale for sprogskole? Vil I betale for jeres egen sygeforsikring de næste ti år?

Svarer man nej til et af de spørgsmål, eller bryder man senere et af de tre løfter, medfører det udsendelse af den udenlandske partner.

Med disse tre spørgsmål slipper vi for at lægge 100.000 kroner i bankgaranti, for hvad er de penge til for? Hvis jeg f.eks. bliver syg i Danmark og bliver smidt ud af dagpengesystemet og modtager sociale ydelser bare én gang, så vil min hustru alligevel ikke få fornyet sin opholdstilladelse. Og hun vil aldrig kunne modtage nogen ydelse alligevel. Så hvad er den garanti egentlig til for andet end at gøre det sværere for danskere at flytte hjem til Danmark med en udenlandsk partner?

Som udlandsdansker, der flytter til Danmark med sin udenlandske partner, er der reelt ikke noget socialt sikkerhedsnet, da ingen jo vil sende deres partner ud af landet for at modtage en dansk ydelse.

Det manglende sikkerhedsnet er helt fint for os, vi er vant til det. Jeg er også ret sikker på, at vi er mange, der synes, at der ikke er noget galt i det. Men så vil vi bare heller ikke lægge 100.000 kroner i bankgaranti.

Jeg håber, at politikerne vil lytte til mit input og tage det op til overvejelse, om der ikke bør gøres større forskel på, om man er flygtning eller udlandsdansker. Det er to meget forskellige verdener, og som jeg ser det, burde det være muligt at lave mere optimeret og målrettet lovgivning, der skelner mellem flygtninge og udlandsdanskere.

Brian Hansen, rejseleder

Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Torben Lindegaard
Torben Lindegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Brian Hansen

Det er oprørende, at man som dansk statsborger ikke kan bringe sin ægtefælle med til Danmark. Der skal måske være en nedre aldersgrænse for at vanskeliggøre tvangsægteskaber; men det er jo ikke problemet i dit tilfælde.

.... og krav om afsluttet 9. klasse er helt på Månen -
hvad i alverden har det dog med sagen at gøre.