Læserbrev

Der er ingen grund til at skælde ud på asfalt, det er grønnere, end du tror

Asfalt får ofte hug i klimadebatten, men den kollektive trafik vil stadig være afhængig af vores vejnet i de kommende år. Derfor giver det god mening at investere i vedligeholdelse og nye klimavenlige vejbelægninger, skriver direktør i Asfaltindustrien, Anders Hundahl, i dette debatindlæg. 
17. juli 2019

I en analyse i Information torsdag den 11. juli 2019 skriver David Rehling om fremtidens trafikale investeringer, at vi har:

»For få visioner, for megen asfalt og for sparsom satsning på offentlig transport«.

Herved opsætter han et modsætningsforhold mellem asfalt og visioner og offentlig transport. Jeg vil gerne, som repræsentant for asfaltindustrien, forklare, hvorfor den modsætning er forkert.

I 2030 vil der i Danmark være op imod en million elbiler, som kører på grøn strøm, og som udgør en væsentlig del af den kollektive transport, da mange af dem vil være delebiler. Også busser, der drives af ikke-fossile brændstoffer, vil der være mange flere af. Selv om metro og cykel er fint i byerne, og tog og skibsfart binder de store byer sammen, vil den største del af landet være afhængig af biler og busser.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Hundahl

Jeg ser, at Information, meget fornemt, har indsat links i mit indlæg til mine kilder. Og derfor henvist til "den seneste halvårsrapport" fra Transportministeriet - den fra 1. halvår 2019 (p. 45) . Den jeg henviser til, og som var den senest tilgængelige da jeg skrev indlægget, er den fra 2. halvår 2018 (p. 73). Af rapporten fra 2019 fremgår det, at "merbevillingsbehovet" på Vejdirektoratets området er faldet, hvilket betyder, at efterslæbet er mindre - men dog stadig 3-cifret. Faldet skyldes ikke, at direktoratet har fået flere penge, men at embedsmændene, klogt, har prioriteret de mest påtrængende arbejder først og derved nedbragt det samlede efterslæb ved at optimere de, få, midler de har. Nørdet - jeg ved det godt - men dog vigtigt, at mine hovedpointer stadig holder.