Kommentar

Kære Tesfaye: Lad os studerende få permanent ophold uden at arbejde 30 timer ved siden af studiet

Selv om jeg har studeret i al den tid, jeg har været i Danmark, og opfylder alle andre krav for at opnå permanent opholdstilladelse, kan jeg ikke få den, fordi jeg ikke kan arbejde 30 timer om ugen ved siden af mit fuldtidsstudie. Det er urimeligt, skriver studerende Mohamad Alnabhan i dette debatindlæg
Selv om jeg har studeret i al den tid, jeg har været i Danmark, og opfylder alle andre krav for at opnå permanent opholdstilladelse, kan jeg ikke få den, fordi jeg ikke kan arbejde 30 timer om ugen ved siden af mit fuldtidsstudie. Det er urimeligt, skriver studerende Mohamad Alnabhan i dette debatindlæg

Jakob Dall

31. juli 2019

Tingene går i den rigtige retning i udlændingepolitikken nu – mod afskaffelse af den nervesvækkede og gale udlændingepolitik, som Inger Støjberg (V) og Dansk Folkeparti har lavet.

Det er så tilfredsstillende, det udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) gør, og jeg er stensikker på, at han vil integrationen det bedste. Men der er stadig noget, som Tesfaye mangler at gøre, der vil rette yderligere op på integrationen. Det drejer sig om beskæftigelseskravet for at opnå permanent ophold.

Jeg kom selv til Danmark for 3,5 år siden, og jeg har gået i skole lige siden. Jeg har aldrig modtaget den meget omtalte integrationsydelse, men jeg modtager SU, idet jeg ikke kan arbejde på fuldtid, når jeg går i skole fra kl. otte om morgenen til efter kl. 15.

Nu er jeg blevet student med et 10-tal i huen og er lige kommet ind på en videregående uddannelse til administrationsbachelor. Men jeg kan ikke opnå permanent ophold, hvis ikke jeg arbejder mindst 30 timer om ugen ved siden af studiet, selv om jeg opfylder alle de andre krav.

Kravene for at opnå permanent ophold hænger nemlig ikke helt sammen med, om man er integreret eller ej.

Enhver, som vil Danmark og har taget Danmark til sig, risikerer nemlig, at vedkommende alligevel ikke kan opnå permanent ophold. Kravene er, at man skal bo i Danmark i otte år, mestre det danske sprog, være lovlydig og arbejde i en vis periode, men hvis man er veluddannet fra danske uddannelsesinstitutioner, kan man risikere ikke at leve op til kravene, som den afgåede regering indførte.

Det skyldes kravet om beskæftigelse, hvor man altså skal have arbejdet mindst 30 timer om ugen i de seneste tre år og seks måneder. Det krav gælder uanset, om man så er studerende.

Når man er studerende og går i gymnasiet eller på universitetet og bruger over 40 timer om ugen på at læse og lære, kan man derfor desværre ikke få mulighed for at opnå det permanente ophold.

Studerende vil Danmark

Hensigten med disse regler er naturligvis at sikre, at dem, der opnår permanent ophold, er nogle, der har taget Danmark til sig og integreret sig. Og jeg mener i den grad, at alle, der gerne vil have permanent ophold i Danmark, med al tydelighed skal vise, at de elsker Danmark.

Men hvis man er gymnasieelev, har læst hele Danmarks historie, om hvordan kvinderne fik stemmeret, og hvordan Danmark har udviklet sig til et demokrati. Eller hvis man er universitetsstuderende, som tilegner sig den nødvendige viden inden for statskundskab, medicin, jura, eller hvad det nu er, så er man utvivlsomt integreret. Så er man én, der gerne vil Danmark og integrationen.

Når den studerende ikke kan honorere kravet om 30 timers beskæftigelse, handler det ikke om, at man ikke vil bidrage til samfundet økonomisk, og det handler heller ikke om manglende vilje til at yde noget for samfundet, idet man allerede er i gang med at yde noget for samfundet, når man tager en uddannelse. Det handler om, at man ikke har en chance for at bidrage med 30 timers arbejde, idet man har travlt med sit studie, der kræver 40 timers studieaktivitet.

Mister modet

Mange har ulykkeligvis argumenteret for, at selvfølgelig har man en chance for at få permanent ophold, bare først 3,5 år efter man afslutter sit studie. Men de har desværre forsømt at indse, at så længe man er på midlertidigt ophold, er man sat i en stressende situation, hvor man hele tiden higer efter, at ens midlertidige opholdstilladelse ikke bliver inddraget. For det kan være, man ikke længere kan få forlænget sin opholdstilladelse, når man afslutter sit danske studie.

De har ikke indset, at hvis man står i den situation, hvor man tit og ofte tænker på, at man kun har det midlertidige ophold, så vil man ikke have mod og energi til at koncentrere sig om sit studie. Det er ikke godt – hverken for samfundet eller for den enkelte.

Under Helle Thorning-Schmidts regering var reglerne anderledes, der kunne man godt få permanent ophold som studerende, og det var ikke, fordi Thorning-Schmidt ønskede, at folk ikke skulle integreres, men fordi hun vidste, at en studerende er en, der ønsker at tage Danmark til sig.

Det er så urimeligt, at selv om man opfylder alt andet, bortset fra det ene krav, man som studerende ikke kan opfylde, har man ikke en chance.

Jeg siger ikke, at reglerne skal lempes, så folk kan få statsborgerskab, bare de har boet her i en vis periode, for selvfølgelig skal man stille krav. Men jeg synes, det er rimeligt at give dem, der knokler på uddannelsesinstitutionerne, mulighed for at opnå permanent ophold uden at arbejde 30 timer om ugen, når de i forvejen har et studie, der tager over 40 timer om ugen. Vi er mennesker, ikke robotter.

Mohamad Alnabhan, studerende

Vi kan lære af reformen fra 2002, som blev vedtaget under Anders Fogh Rasmussen, at hvis der er mildere regler for velintegrerede flygtninge sammenlignet med andre flygtninge, kan det hæve antallet, der indskriver sig på en uddannelse, skriver dagens kronikør.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu