Kommentar

Krydstogtskibe skaber jobs og forurener langt mindre, end rygtet tilsiger

Vi har verdens strammeste miljøregler for krydstogt i Østersøregionen. Heldigvis. Og målet er en fuldstændig CO2-neutral branche – ikke et forbud mod krydstogtskibe, skriver direktør i CruiseCopenhagen Claus Bødker i dette debatindlæg
Målet for krydstogtbranchen er en fuldstændig CO2-neutral branche. Det skal krydstogtrederierne, myndigheder og havnene arbejde sammen om på et internationalt niveau, så klimaet i hele verden får det bedre, mener Claus Bødker, der er direktør for CruiseCopenhagen.

Målet for krydstogtbranchen er en fuldstændig CO2-neutral branche. Det skal krydstogtrederierne, myndigheder og havnene arbejde sammen om på et internationalt niveau, så klimaet i hele verden får det bedre, mener Claus Bødker, der er direktør for CruiseCopenhagen.

24. juli 2019

I Information den 4. juli foreslår Anna von Sperling at forbyde krydstogtskibe i at anløbe Danmark.

Som leder af det netværk i Wonderful Copenhagen, nemlig CruiseCopenhagen, som arbejder med at markedsføre Danmark over for krydstogtindustrien, vil jeg gerne gøre Anna von Sperling i lidt bedre humør, for skibene er bedre, end deres rygte. Faktisk udfører vi vores arbejde med stolthed i CruiseCopenhagen.

Men lad mig starte med en indrømmelse.

Det er helt korrekt, at krydstogtskibenes emissioner kan indeholde op til 0,1 procent svovl, hvilket er 100 gange værre end en dieselbil, som har en grænse på 0,001 procent.

Men det er jo noget sludder, at det er »det mest beskidte af alt brændstof«.

Til og med 2007 var grænsen for svovlemission syv procent på verdensplan. På mindre end et årti er det reduceret til 0,1 procent i Østersøområdet, mens det i eksempelvis Middelhavet blot er reduceret til 3,5 procent.

Der kommer en global nedsættelse af svovlemissionen til 0,5 procent fra 2020, hvilket stadig er fem gange højere end i Østersøregionen.

Krydstogtskibene i Østersøregionen er derfor tvunget til at anvende et light brændstofprodukt for at imødekomme kravet om 0,1 procent emission af svovl, alternativt at anvende røgrensningsanlæg.

Vi har med andre ord verdens strammeste miljøregler for krydstogt i Østersøregionen. Heldigvis.

Anna von Sperling refererer til et estimat begået af ngo’en Transport and Environment, T & E, som har beregnet, at København skulle være på tiendepladsen over mest forurenede havne i Europa.

Sidste år foretog det uvildige analyseinstitut Force Technology den eneste videnskabelige måling af emissionerne i hele krydstogtsæsonen 2018, og instituttet kunne fastslå, at forureningen på Langelinie ved krydstogtbesøg var som en mindre, ensrettet vej på Vesterbro – og meget langt fra forureningen på H.C. Andersens Boulevard, som Anna von Sperling påstår.

Men vi er naturligvis ambitiøse, og CruiseCopenhagens holdning er, at målet bør være nul procent.

Men at gå fra syv procent til 0,1 procent på mindre end et årti er et faktum, som andre brancher kunne lære meget af.

Skaber jobs

Sperling skriver videre, at det ikke er specielt lukrativt at være vært for krydstogtskibenes gæster, da de selv har »seng og madpakke med«. Intet kunne være mere forkert.

København har opnået en position, hvor mange krydstogter begynder og/eller slutter i hovedstaden.

Knap halvdelen af samtlige krydstogtgæster i København bruger i gennemsnit 2,6 dage i byen enten før eller efter krydstogtet. De har ikke deres seng med, da de sover på hotel, og madpakken er udskiftet med de københavnske restauranter, samtidig med at de har betydeligt mere tid til at opleve bydelene i København.

Med andre ord skaber krydstogterne jobs og omsætning i byen.

Et førende konsulenthus har beregnet for os, at krydstogtbranchen skaber cirka 2.200 jobs i Danmark – og for hovedpartens vedkommende er der tale om personer, som ellers ville have vanskeligt ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.

Renser spildevand

Endelig skriver Sperling, at ifølge Channel 4 leder krydstogtskibene over 3,8 milliarder liter spildevand ud i verdenshavene.

Krydstogtrederierne har, selv om de har lov til det, indgået en bindende aftale om aldrig at udlede urenset spildevand i havet. Et moderne krydstogtskib renser spildevandet så effektivt, at du rent faktisk kan drikke det.

Derudover bliver det i 2019 (for nye skibe) og i 2021 (for alle skibe) ulovligt at udlede selv helt renset spildevand i Østersøen.

De danske krydstogthavne har derfor investeret i modtagefaciliteter til spildevandet, så det bliver renset i det lokale rensningsanlæg. Endnu et stort skridt i den rigtige retning.

Krydstogtbranchen er en lille branche. Der er cirka 60.000 kommercielle skibe i verden, af dem er cirka 350 krydstogtskibe.

Det samlede antal krydstogtgæster på verdensplan forventes i 2019 at være 30 millioner personer – til sammenligning besøgte godt 42 millioner mennesker Las Vegas i 2018.

I stedet for blot at forbyde det, som Anna von Sperling ikke kan lide, så foretrækker CruiseCopenhagen at gøre krydstogter bæredygtige, så hurtigt som muligt.

Vi er allerede kommet et langt stykke vej, men vi skal have målet for øje, nemlig en fuldstændig CO2-neutral branche.

Det skal krydstogtrederierne, myndigheder og havnene arbejde sammen om på et internationalt niveau, så klimaet i hele verden får det bedre. Det er vi alle interesserede i.

Claus Bødker er direktør for CruiseCopenhagen.

Krydstogtskibet SilverCloud med plads til 296 passagerer og 222 ansatte ved Toldboden, Esplanaden, Københavns Havn.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Rapport 316 fra DCE, nationalt center for miljø og energi, udgivet 2019, siger noget andet.

Carsten Wienholtz, Karsten Lundsby, Anders Reinholdt, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, Anker Heegaard, Kim Houmøller og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Anker Heegaard

Det vil da være dejligt hvis oplysningerne i Claus Bødkers indlæg er rigtige, men som Peter Knap i sin kommentar skriver, så er der rapporter der siger noget andet.

https://dce2.au.dk/pub/SR316.pdf
Linket fører til rapporten fra Nationalt Center for Miljø og Energi fra 2019.

Carsten Wienholtz, Karsten Lundsby, Torben Skov, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, Rune Palm og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Lissom meget andet turisme og rejseri er krydstogt en sejlende miljøkatastrofe - hvis man ser på helheden.

Ib Christoffersen, Erik Winberg, Karsten Lundsby, Lise Lotte Rahbek, Torben Skov, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, Anders Skot-Hansen og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Anders Skot-Hansen

Hvor nævner Claus Bødker mon ikke den massive NOx forurening? Hvorfor forholder han sig ikke til muligheden for at etablere landstrøm, som uden videre kunne reducere udledningen med 50%?

Ib Christoffersen, Karsten Lundsby, Tommy Clausen, Rasmus Knus, niels astrup, Bjarne Bisgaard Jensen, Jacob Johansen, Torben Skov, Eva Schwanenflügel og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Ole Rasmussen

Hvis Krydstogtskibene, og der ankommer omkring 1.000 til København om året, heraf kun enkelte til Langelinie, kun skaber 2200 arbejdspladser, man tager alle transfer problemerne med som øger flytrafikken, og den indre bys trafikale udfordringer i betragtning, så burde trafikken indstilles øjeblikkeligt. Jeg fatter ikke Københavns Kommune sætter byens business over borgernes sundhed. Frank Jensen er ved at omdanne byen til et turisthelvede, hvor det snart er umuligt at leve et ordentlig liv.

Bina Seff, John Poulsen, Erik Winberg, Hans Larsen, Per Torbensen, Karsten Lundsby, Jacob Johansen, Lillian Larsen, Niels Østergård, Torben Skov og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
niels astrup

I går, i det franske parlament, holdt Greta Thunberg en fremragende tale, hvor hun, højt, spekulerede om, hvor meget nogle af handes kritikere egentlig havde gidet sætte sig ind i videnskabens konklusioner om klimaforandringer.

Og - som hun sagde - folk har ret til deres egne meninger; men de kan ikke konstruere deres egne fakta.

Det sker så også her. Og hvis vi lige tjekker Claus Bødkers credentials og baggrund for at udtale sig med nogen som helst fundament - når det kommer til miljøet - så bør jeg vist lige minde om, at manden har været indenom Columbia Business School, læst økonomi på CBS, MBA på Henley og oplevelsesøkonomi på Roskilde.

Okay Bødker - næste gang der er amatørtime i miljødebatten, så kom igen. Indtil da, kender jeg skoleelever, der er bedre kvalificeret end dig.

Bina Seff, Michael Waterstradt, Erik Winberg, Torben Arendal, Hans Larsen, Steen K Petersen, Per Torbensen, Karsten Lundsby, Lise Lotte Rahbek, Jacob Johansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Østergård og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Arbejdspladser... aaaahhh, dette vidunderlige løsen; 'sesam sesam luk dig op' som bør kunne åbne alles øjne for det vidunderlige i enhver sag.
Hvis noget skaber arbejdspladser, så pyt da være med at det sviner. Og når det så ovenikøbet er mennesker, som ellers ligger på kanten af arbejdsmarkedet, der får lov at få et arbejde, så stiger det vidunderlige jo til astronomiske højder.
Ih alzå.

Ib Christoffersen, Torben Arendal, Carsten Mortensen, Torben Skov, Steen K Petersen, Erik Fuglsang, Karsten Lundsby, Tommy Clausen og Oluf Husted anbefalede denne kommentar
niels astrup

Lise Lotte - hvis vi allesammen skider på fortovet, vil det jo også skabe en masse nye arbejdspladser. Det er det, Bødker i virkeligheden mener.

Ib Christoffersen, johnny volke, Carsten Wienholtz, Hans Larsen, Torben Skov, Niels Østergård, Steen K Petersen, Karsten Lundsby, Lise Lotte Rahbek og Oluf Husted anbefalede denne kommentar
Vagn-Ebbe Kier

Interessant at der ikke bliver nævnt at alle krydstogtskibe er registeret i skattely og at mandskabet ikke har ordentlige løn og arbejdsforhold. Maden og forbrugsartikler bliver kørt op i containere fra leverandører uden for Danmark.
En Norsk undersøger (weekendavisen)har vist at en krydstogtturist gennemsnitlig kun bruger kr. 400 pr dag lokalt.

Ib Christoffersen, Erik Winberg, Carsten Wienholtz, Torben Arendal, Karsten Lundsby og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar
Vagn-Ebbe Kier

Sludder at måle forureningen på Langeline eller ved kaj.
Forureningen spredes over Købenavn/Østerbro eller Sverige.

Ib Christoffersen, Kim Houmøller, Torben Skov, Karsten Lundsby og Jacob Johansen anbefalede denne kommentar
Vagn-Ebbe Kier

Alle leverancer og arbejdydelser til krydstogtskibe er fri for alle skatter og afgifter i alle lande.
Lad EU få de reelle tal for denne selvproverede turistforetning.

John Poulsen, Ib Christoffersen, Per Torbensen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Storbykerner over hele verden tivoliseres, med Venedig og Dubrovnik som både slående og skræmmende frontløbere, når vi taler krydstogt såvel som gængs turisme. Her på Christianshavn, havde vi for tyve år siden bl.a. en læderhandel, viktualiehandel, isenkræmmer, grønthandler, arbejdstøjbutik, fiskesportsbutik, boghandel, radiomekaniker, herrefrisør og en legetøjsbutik. I dag har vi fire supermarkeder og en cafe og en cafe og en cafe og en cafe og en cafe og en kiosk og en kiosk og en cafe og en restaurant og en SevenEleven og en cafe og en sushi og en Joe med hans juice og en thaimad og en slikbutik og en isbod og en cafe og en pølsevogn og en bager og et brødudsalg og en sandwichshop og en cofeeshop og en cafe og en kiosk, foruden alle mad- og snackboderne ved den nye bro til Nyhavn. Det vil kun blive meget værre i fremtiden, så hvis du ikke vil bo i et tivoli, så flyt på landet. Christianshavn har i øvrigt ligesom både Venedig og Dubrovnik åbent hele døgnet.

John Poulsen, Steen K Petersen, Erik Fuglsang, Torben Arendal, Lise Lotte Rahbek, Torben Skov, Per Torbensen og David Joelsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Det vil da være dejligt hvis oplysningerne i Claus Bødkers indlæg er rigtige, men som Peter Knap i sin kommentar skriver, så er der rapporter der siger noget andet.

https://dce2.au.dk/pub/SR316.pdf
Linket fører til rapporten fra Nationalt Center for Miljø og Energi fra 2019."Krydstogtskibenes emission påvirker kun meget lidt.

Men man skal jo læse indholdet grundigt.
Hovedkonklusionen i rapporten er:
Krydstogtskibenes emission påvirker kun meget lidt
årsmiddelkoncentrationerne for NO2 og PM2,5 ved jordoverfladen (1,5 m
højde) i byområderne beliggende op til Københavns Havn og Aarhus Havn i
2017.

Vagn-Ebbe Kier

Prøv at måle emissionen når der ligger 3-5 krydstogtskibe og ikke dividere emissionen med de “tomme” måneder.
Det er den miljøpåvirkning som fornemmes aktuelt.

Nå en nogle verdens størst diselmotore afbrænder tons vis af olie, vil de forurene. Skibene er så høje, at forureningen i jordniveau nær skibet ikke er markant, men i 50 til 70 m er det voldsomt. Der lægges altså en dyne af kvælstofilter,sulfater og sodpartikler over byerne. Det minder mig om det kære Nordkraft bygget næsten i centrum af Ålborg. Hurtigt blev forureningen i kraftværkets nærområde sundhedsskadelig. Løsningen var at øge skorstenenes højde. De endte med at blive så høje, at gasserne blev båret langt væk fra Danmark for at ende i de svenske skove. Men forureningen i jordhøjde nær værket faldt betragteligt.
En lille by med over 1000 indbyggere, der får al sin energi fra et diseldrevet elvæk, forurener det omliggende miljø.

Ib Christoffersen, Steen K Petersen, Carsten Wienholtz, Torben Arendal og Torben Skov anbefalede denne kommentar
niels astrup

Kier - det ved Rasmus Jarlov vist. Mener at kunne huske, at han brokkede sig over, de firmaer der servicerede krydstogtturisterne meds de er i havn. (Jarlov havde/har jo sit eget busfirma).

Ib Christoffersen, Marie Jensen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Jacob Johansen

Jeg har flere gange på Østerbro og Nørrebro oplevet, at der lugter af dieselos, på samme måde som der lugter som hvis man står tæt på et krydstogtskib og får skibets røg imod sig. Et par gange hvor jeg har oplevet den lugt har jeg tjekket vindretningen, og den er kommet Nordhavn og Langelinie hvor krydstogtskibene ligger. Det er ret ubehageligt at opleve, at et større område lugter af dieselos i længere tid, ikke mindst når man også bor der.

Ib Christoffersen, Erik Winberg og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar