»Og jeg stopper først, når mænd stopper med at begå overgreb,« skriver Sille Kirketerp Berthelsen i en kronik i Information den 25. juni.
Offerrollen er blevet så populær, at alle tilsyneladende drømmer om at påtage sig den. For offeret er det altid den anden eller de andres skyld. I Berthelsens kronik er det mændenes skyld. Men kvinder begår også overgreb.
Mange mænd har fået slynget en barm i ansigtet eller fået presset nogle hårde bryster mod ryggen. Mange mænd er blevet reduceret til objekter af kvinder. Mange mænd har oplevet at blive kysset mod deres vilje. Eller haft en hånd i skridtet efterfulgt af en smigrende kommentar.
Jeg har prøvet det hele. Jeg har også mødt en kvindelig blotter.
Adfærd er altså ikke partout kønsbestemt, men snarere tegn på, at en person er mere eller mindre velfungerende.
Mine egne erfaringer til trods ser jeg ikke mig selv som offer. Jeg er snarere et menneske, der har erfaret livet på godt og ondt.
Enkelte vil nok mene, at det skyldes, at jeg er en mand. Og sagen forholder sig unægtelig anderledes for mænd, idet manden ofte er fysisk stærkere og derfor kan virke mere truende. Alligevel gjorde den kvindelige blotter mig bange, da jeg mødte hende som niårig.
Inderst inde i os alle befinder alle de andre sig. Vi former og formes af hinanden.
Der findes smukke, respektfulde og tillidsvækkende mænd og kvinder, ligesom der findes mandlige svin og kvindelige orner.
Af samme grund vil jeg gerne være en killjoy og ønske mig, at kronikøren først ville stoppe med at krænke den gode stemning, når alle mennesker stopper med at begå overgreb.
Dette vil kræve, at hun bevæger sig ud over denne dualistiske kønskamp mellem offer og krænker, hvor positionerne hele tiden skifter som i en tenniskamp.
En mere frugtbar tilgang ville udspringe af kærlighed. I stedet for at gøre et regnskab op, som jo aldrig kan gøres op, når det er så attraktivt at være offer, kunne kræfterne bruges på at skabe et fundament, hvor fremtidens mennesker kan leve frit og kærligt sammen.
Finn Janning er filosof
Relevant kommentar, der forsøger at perspektivere ... udemærket.
Og så vi ikke engang kommet ind på den psykiske vold, som igen er et kapitel for sig.
MeToo! Jeg blev en gang udsat for en kvindelige gnider i Netto. Først ved køledisken og senere ved brødhylden gned hun sine store bryster op af mig. Det var dog ikke nogen traumatisk oplevelse, men besynderligt var det da.
Der er et eller andet, jeg et liv langt er gået glip af. Eller også har jeg bare ikke opdaget det.
Jeg oplever overgreb næsten dagligt, fra en kvinde. Jeg er gift.
Godt jeg ikke er ung i dag. Og stakkels Jer som er det. I har jo sat en kamp igang mod Jer selv og alt og alle. Ikke så sært at stress, angst og depression er på vej til at en folkesygdom når selv et lille bøjet hår skal bekæmpes med næp og klør. I (unge) for virkelig travlt 24-7 året rundt med Jer selv og hinanden på den facon.
Relevant pointe, fesen afslutning.
Det er jo rigtigt at kvinder også begår overgreb mod mænd, men langt de fleste overgreb mod mænd bliver begået af andre mænd. Både de seksuelle, de psykiske og de fysiske.
Så ikke rigtig nogen pointe her - nærmere gaslighting.
Jan Jensen, men mange mænd nævner det ikke, tror jeg, da det ses som "U-maskulint" - men sagen i denne kommentar er vel ikke antallet, men at kvinderne også kan begå krænkelser, hvilken kronikken ikke nævnte.
Jeg synes af debat-indlægget fint gøre rede for at kvinder womansplainer og værre - begår krænkelser. Men der hvor debatøren foreslår, på baggrund af, at der er brodne kar på begge sider, at vi dropper den køns(-politisk)kamp; siger jeg - hov hov - antal betyder noget.
Jeg har svært ved at tro at følelsen af underlegenhed og hjælpeløshed samt angsten for hvad der nu kan ske, vil opstå hvis en kvinde pressede sine bryster imod mig.
Jeg ser ikke megen sammenligning i forhold til mænds uhøviske ageren overfor kvinder-
Carsten, nu refereres der til en kroniks eksempler, som det er værd at læse. Der nævnes intet om grove overgreb ...
Jan, antal, ja, du har ret, men jeg ved ikke om jeg er enig med at fokus skal være på antal og ikke selve ideen om lighed.
Gert Hansen.
Skribenten er selv inde på at det fysiske overtag betyder en del.
I min optik betyder det alt i forhold til det intimiderende aspekt, Det aspekt med den største påvirkning.
"Offerrollen er blevet så populær, at alle tilsyneladende drømmer om at påtage sig den. " Det er noget forbandet vrøvl.
At antallet betyder noget er en selvfølgelighed for alle der for alvor er blevet mobbet og cikaneret.
Når "Adfærd er altså ikke partout kønsbestemt, men snarere tegn på, at en person er mere eller mindre velfungerende." må det betyde at der er mange mænd der er mindre velfungerende.
Selvfølgelig kan kvinder lige såvel som mænd optræde som seksuelle krænkere, men det sker nok sjældnere.
Derimod tror jeg desværre, at en del kvinder bruger psykisk (verbal) vold over for mænd, som i nogle tilfælde reagerer med fysisk vold og dermed bringer kvinden over i offerrollen.
@Else - jeg tror forfatteren vil have at vi bevæger os over i overgrebsland. Den der kliché med at kvinde intimiderer og mænd afreagerer, den har vi hørt før. Kvinder er i stand til både at voldtage og torturere af egen fri vilje, og det sker ikke sjældent. Det kan lesbiske kvinder berette mere om. Det sker bare ikke i samme omfang som mænds vold mod kvinder. At antage at kvinders vold mod mænd eller andre kvinder er sjældent forekommende, virker minimerende på de overlevere, der har været udsat for det. Det er kontraproduktivt for en sund debat.
https://www.livingwell.org.au/information/unhelpful-myths-about-the-sexu...
https://www.dr.dk/radio/p3/tvaers/tvaers-podcast-27
https://www.bbc.co.uk/bbcthree/article/81a8f303-5849-45b8-85a0-e8532b5d948b
Finn Janning
Er det ikke dig, der gør det til en kønskamp netop ved at skrive dette indlæg.
Når jeg har læst om overgreb mod kvinder, har jeg da aldrig hermed konkluderet, at mænd ikke kan være udsat for noget lignende. Eller børn for den sags skyld (af begge køn).
Der kan godt være reason i at behandle overgreb mod kvinder som et særskilt emne.
Ligesom det kan give mening at behandle andre emner som særskilte emner uden det dermed giver andre relaterede emner mindre værdi.
Jeg synes, du skal slappe af, og bakke op omkring debatten om overgreb mod kvnder - det kunne jo også gå ud over din datter eller en i din familie.
Undersøgelser i England viser at vold i hjemmet typisk er fordelt 50:50 mellem mænd og kvinder. Samtidig er det omtalt at kvinden med overvægt er den der yder vold mod børn i hjemmet.
Jo, masser af kvinder gør præcis det, som kvinder skriger op imod i me-too rusen. At fornægte eller at bortforklare er blot idioti.
@ Markus Lund Jeg kender det lesbiske miljø ret godt og jeg kan ikke gentage din påstand om, at lesbiske udsætter hinanden for voldtægt. Voldelig adfærd kan forekomme, men er yderst sjældent. Og jeg har aldrig hørt om en kvinde, der brutalt eller bare med tvang har voldtaget en anden kvinde.
Man har hørt om kvinder, der har været frustreret over ikke at få sex og reageret muggent, men ikke voldelig.
Nogle lesbiske kan optræde ret "voldsomt". Men fysisk vold er det ikke og oftest heller ikke psykisk vold, mere en uhøflig attitude.
Jeg har aldrig hørt om en kvinde, der har dræbt sin kæreste. - Den eneste reaktivering er her, at man heller ikke hører ret meget om de mange dræb, der begås mod deres partner fra mandlig side. Men dem hører man da fra indimellem.
Angsten for voldtægt og nægtelsen, at det er et problem, er også stor, fordi det jo i de fleste tilfælde er bekendte, der pludseligt udvikler truende adfærd.
Som om det var en del af en accepteret kultur. Voldtægt overfor hustruen har længe stået udenfor straffeloven. Hun havde jo giftet sig med ham og han væsen.
Kvinder kan være nogle ubehagelige bitches overfor hinanden. Men voldtægt og brutal og alvorlig lemlæstelse ar jeg nu aldrig hørt om.
Og hvis der findes et enkelt tilfælde, vil jeg da gerne høre om det.
@Helene - Jeg er ikke selv lesbisk, så jeg kan ikke give dig nogle konkrete cases, men jeg har kendt en engang som berettede om, hvor usynlig hun følte sig, fordi nærmest ingen troede på, at kvinder kunne tvinge andre kvinder til ting, de ikke havde lyst til eller brød sig om. Hun sagde, at det var endnu mere stigmatiseret end mandlige voldtægtsofre, som kvinde at blive voldtaget af en kvinde, og det gjorde dybt indtryk på mig at høre.
https://www.washingtonpost.com/news/soloish/wp/2016/07/22/why-is-it-so-h...
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-web-violence/201507/are-ga...
https://www.thetimes.co.uk/article/lesbians-fail-to-report-domestic-abus...
https://www.dr.dk/tv/se/abused-by-my-girlfriend/abused-by-my-girlfriend-... - så er der oversat dokumentarudsendelse (malplaceret titel imho) om sagen med Alex Skeel, hvis ekskæreste var tæt på at slå ham ihjel