Kommentar

Til landets gamere: Overvej nøje livets mening, før I fortaber jer i computerspil

Flere spiller computerspil, og flere særligt unge drømmer om at gøre computerspillet til en levevej. Som for eksempel Gustav Thaarup, der for nylig blev interviewet til Information. Men overdrevent computerspil kan føre til social angst og depression, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg
Flere spiller computerspil, og flere særligt unge drømmer om at gøre computerspillet til en levevej. Som for eksempel Gustav Thaarup, der for nylig blev interviewet til Information. Men overdrevent computerspil kan føre til social angst og depression, skriver psykolog David Madsen i dette debatindlæg

Louise Herrche Serup

22. juli 2019

Kære Gustav,

Jeg læste interviewet med dig i sidste uge, hvor du beskriver, hvordan du vil gøre computerspil til din levevej (Information d. 16/7 2019). Jeg vil som psykolog og behandler af mennesker, for hvem computerspil er blevet altoverskyggende, alligevel give dig et par velmenende råd med på vejen.

Inden for psykologien har vi i årtier vidst, hvad der er medvirkende til at skabe et godt og sundt liv fyldt med mening og glæde.

Fysisk aktivitet er et nøgleord i trivselsfremme og er essentielt i et godt og sundt ungdomsliv. Mennesker er født med en krop, og kroppen og psyken er tæt forbundne. Hvis du har en sund og stærk krop, vil det unægtelig smitte af på din sindstilstand.

Varieret kost

Det er der flere grunde til. Først og fremmest giver den fysiske aktivitet en fysisk sundhed. Det næste er alt det, der ligger omkring fysisk aktivitet, herunder fysisk samvær med andre samt bevægelsesglæde og det meningsfulde i at holde sig sund og rask.

Derudover er social aktivitet essentielt for trivsel, idet vi alle har brug for andre mennesker i vores liv. Vi har brug for at se andre mennesker i øjnene, og vi har brug for at være sanselige sammen, røre, og blive berørt.

Den form for social aktivitet opnår man desværre ikke i spillenes sociale rum. Ingen er isolerede øer, og eksistentiel ensomhed er roden til meget ondt.

Et tredje trivselsfremmende element i livet er mental aktivitet. Dette består i at fordybe sig, investere i noget intellektuelt, og som ung at forsøge at udmærke sig i livet. Også her kan de virtuelle verdener ikke stå alene, men skal snarere ses som vitaminpiller, der kan supplere kosten, men ikke må træde i stedet for varieret kost.

Dertil er det af helt afgørende betydning, at du investerer i et liv, hvor du mærker indre ro. Alle mennesker har brug for indre ro, men i et travlt, hyperaccelereret samfund kan det være svært at finde. Naturen har dog en helt unik evne til at skabe sindsro og lade vores tanker og følelser bundfælde sig.

Årsagen til, at jeg skriver dette til dig, er, at jeg bliver bekymret, når jeg læser, at du vælger at bevæge dig ned ad en sti, der, hvis den står alene, er kendetegnet ved fravær af det gode og sunde ungdomsliv.

I computerspil oplever du ikke den berigende følelse og stolthed, der kommer af at have løbet en tur i skoven. Du oplever ikke den berigende følelse, som opstår, når man ser et andet menneske i øjnene og får at vide, at de synes, du er en god ven.

Jeg kender til Bosei Højskole, som du har gået på, og derfor ved jeg, at de gør meget ud af, at computerspil aldrig må stå alene. Det er en højskole, der styrker unge menneskers mentale sundhed, blandt andet ved at balancere unges computerspilspassion med trivselsfremmende aktiviteter, såsom fysisk aktivitet, tegning, intellektuel stimulation og vigtigst af alt fysisk samvær.

Fremmed for livet

Computerspil er sjove og underholdende og kan give mulighed for at skabe en professionel karriere, men det sjove og underholdende varer desværre ikke ved.

Jo længere du kommer væk fra livet, jo mere ukendt bliver det. Og vi frygter det ukendte. Med et altoverskyggende forbrug af computerspil er der risiko for, at angsten vil snige sig ind i dit liv og langsomt æde land fra dig.

Først bliver det svært at komme ud blandt fysiske venner, dernæst kan det virke næsten umuligt at gå til jobsamtale, og sådan fortsætter spiralen.

Ikke på grund af spillet i sig selv, men fordi du ikke eksponeres for det virkelige liv.

Med et stort spilforbrug vil der unægteligt være fravær af aktiviteter og personer, som er vigtige for dig. Og et liv levet i uoverensstemmelse med det vigtige, skaber eksistentielle kriser såsom depression.

Vi er endnu ikke blevet så robotiserede, at vi som mennesker kan klare os udelukkende i den digitale verden. Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt men i stedet hvornår tristheden vil melde sig.

Computerspil tilbyder en følelse af umiddelbar glæde eller lindring af noget smertefuldt. Men med tiden vil denne glæde eller lindring ophøre, og du vil blive ked af, at du ikke har investeret i det meningsfulde.

Livet adskiller sig fra spiluniverser ved at være fyldt med nederlag, bump og ubehag. Det betyder, at også livet kræver træning. Det gælder alt fra følelsesregulering, sociale evner og færdigheder samt at håndtere smertefulde livsbegivenheder.

Mange unge mænd vil gerne nå til tops inden for gaming, men virkeligheden er, at det er sværere at blive professionel gamer, end det er at blive professionel fodboldspiller.

Derfor beder jeg dig overveje følgende:

Hvad vil jeg virkelig gerne stå for her i livet? Hvilken ven vil jeg gerne være? Hvad er oprigtigt meningsfuldt for mig, og hvilke kvaliteter vil jeg gerne huskes for?

Husk at balancere det værdifulde med din passion for gaming.

David Madsen er stifter af Dansk Behandling for Computerspil- og Onlineafhængighed

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Svend Erik Sokkelund
Svend Erik Sokkelund anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu