Klumme

Det er langt ude at lade den afhængighedsskabende spilbranche regulere sig selv

Det virker så hyggeligt at spille lidt Lotto eller sætte penge på fodboldholdet. Knapt så hyggeligt er det, at blandt 17-årige danske drenge har hele 26 procent risikabel spilleadfærd. Politikerne har bedt spilbranchen om at lave et fælles adfærdskodeks, men jeg tør godt vædde på, det er utilstrækkeligt, skriver journalist Lise Richter i dette debatindlæg
Fra 2005 til 2016 er antallet af danskere, der har problemer med spilafhængighed, steget med 32 procent.

Fra 2005 til 2016 er antallet af danskere, der har problemer med spilafhængighed, steget med 32 procent.

Henning Bagger

26. juli 2019

Jeg er ikke den store spiller. Men det virker da meget hyggeligt, at folk spiller lidt Lotto, Tips eller Eurojackpot, selv om jeg ikke selv kunne drømme at spilde penge på skidtet.

Men i årevis har det undret mig, hvorfor spilfirmaer må have lov til at reklamere for pengespil, når vores poder skal se et børneprogram eller en fodboldkamp på tv eller på nettet?

Reklamerne har ingen effekt på mig andet end en tiltagende irritation over, hvor mange og hvor dumme reklamer for spil, man egentlig kan udsætte folk for.

Hidtil har jeg også holdt mig tilbage med kritik, når kolleger og venner diskuterer, hvilke hold de vil sætte deres penge på. Men her i slutningen af min sommerferie nåede min stille irritation over spilfirmaerne op på et mere højlydt niveau, så nu bliver jeg den sure spilfordærver: For spil er altså også noget afhængighedsskabende lort på linje med alkohol og tobak.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Thomas Tanghus
  • Morten Lind
Thomas Tanghus og Morten Lind anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hannibal Knudsen

Alle spilfirmaer og skuespillere, som lægger krop til de fordummende spilreklamer burde som obligatorisk læsning læse Martin Andersen Nexøs gamle novelle fra 1894: Lotteri Svensken.