Simon Hampe fra Dansk Folkepartis Ungdom må sandelig være velfunderet på klimaområdet, når han i Information den 17. juli rangerer klimaforskningen på linje med det flyvende spaghettimonster.
Rumfartsorganisationen NASA advarer mod den globale opvarmning. Det amerikanske kemikersamfund gør det, den amerikanske geofysiske union, den amerikanske fysikersammenslutning, sammenslutningen af amerikanske geologer, sammenslutningen af meteorologer på verdensplan (WMO) og IPCC gør det – alle disse organisationer, og mange, mange flere, er enige om, at den globale opvarmning udgør en trussel mod menneskeheden.
En trussel, vi er nødt til at handle på.
Denne sjældne enighed på tværs af discipliner er baseret på mindst 40 års systematisk forskning, på utallige kontrollerede eksperimenter, på enorme mængder af data og avancerede computermodeller.
Jeg indrømmer det blankt: Som lægmand på feltet ville jeg aldrig selv turde tage kampen op mod denne svært bevæbnede alliance af atmosfærefysikere, geologer, klimatologer m.v. Deres samlede ekspertise rangerer i min optik over f.eks. min læges (som jeg ellers har den største respekt for). Og jeg ville såmænd blive helt bekymret, hvis blot hun advarede om en mulig svulst.
Men Simon Hampe er tydeligvis højt hævet over al denne ekspertise. Skyldes det mon guddommelig inspiration, intellektuelt overmod – eller begge dele?
Villy Søgaard, lektor emeritus ved Syddansk Universitet