Læserbrev

Hvis politikerne ikke hjælper det stigende antal unge hjemløse, ender vi med en fortabt generation

I min gang på varmestuerne oplever jeg, hvordan der kommer flere og flere unge. Det er synd og skam. Politikerne må hjælpe dem videre på efterskole eller i praktik, skriver Mogens ’Pau’ Myrhøj Nielsen i dette debatindlæg
»Der er mange faktorer, der har medvirket til det stigende antal unge hjemløse. Man kan i hvert fald nævne alle de stramninger, der skulle hjælpe økonomien, men har skabt fattigdom,« skriver Mogens ’Pau’ Myrhøj Nielsen i dette læserbrev.

»Der er mange faktorer, der har medvirket til det stigende antal unge hjemløse. Man kan i hvert fald nævne alle de stramninger, der skulle hjælpe økonomien, men har skabt fattigdom,« skriver Mogens ’Pau’ Myrhøj Nielsen i dette læserbrev.

Bjarke Ørsted

1. august 2019

Jeg er klunser af Guds nåde. Jeg har et frirum og får social kontakt i varmestuerne i Aarhus. Jeg synes, det er synd og skam, at der kommer flere og flere unge mennesker på varmestuerne.

Det er folk, som er faldet gennem det sociale net. De kunne ikke fungere i det ’normale’ samfund på grund af mobning, handicap, hudfarve eller fordi de havde myrer i rumpen.

Mange af dem har en diagnose og er ikke blevet hjulpet på en hensynsfuld måde. Det gør, at de ofte ender i de forkerte kredse, hvor de får et blandingsmisbrug af stoffer og alkohol. De har det svært med at tilpasse sig familieliv og samfund og ender tit som sofaryttere. De bliver sociale tabere.

Der er mange faktorer, der har medvirket til det stigende antal unge hjemløse. Man kan i hvert fald nævne alle de stramninger, der skulle hjælpe økonomien, men har skabt fattigdom.

Hvad er så medicinen?

For dem der efter 10. klasse bare vil gå ud i samfundet, burde staten bestemme, at de skulle på højskole eller efterskole. Her kunne de give sig i kast med deres interesser eller finde nye. Det ville hjælpe dem med at udvikle sig som hele mennesker, hvis de kunne arbejde på f.eks. gamle biler, lave teater eller lære om naturen.

Et andet værktøj er at lave obligatoriske praktikpladser. Man kunne tilbyde at uddanne de unge i nogle af de gamle, glemte fag, som klejnsmed, bogbinder, stuktør og bådbygger. Mange af de utilpassede unge vil netop trives i sådanne fag.

En anden årsag til, at de unge ender som sofaryttere eller i varmestuerne, er på grund af boligmangel. Det ville være godt, hvis kommunen lavede flere skæve boliger. Man kunne lave containerboliger, opgangsfællesskaber eller bofællesskaber til de udsatte.

Jeg sætter stor pris på de aktiviteter, som steder som cykelværkstedet og ungeherberget i Aarhus allerede laver. Men hvis der ikke handles nu på en større skala, så er det en dråbe i havet. Hvis politikerne ikke handler, ender vi med en fortabt generation.

Mogens ’Pau’ Myrhøj Nielsen, pensionist

Danmark er det eneste land i Norden, hvor andelen af unge hjemløse i alderen 18-29 år stadig er stigende, viser nye tal – faktisk er antallet næsten fordoblet siden 2009. 22-årige Lasse Rasmussen har været hjemløs de sidste fire år. Selv om han mener, man kan finde lykke alle steder – også på gaden – bliver han skuffet over, »at politikerne taler om, hvor godt vores samfund er, selv om antallet af unge hjemløse stiger«
Læs også
Der bliver flere hjemløse af Jonas Laursens slags: de unge. Fordommen om, at hjemløse er gamle mænd, der sælger Hus Forbi og er fuldstændigt fortabte, passer ikke, siger han selv
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu