Læserbrev

Rød blok burde droppe krigsretorikken og arbejde sammen om en ambitiøs klimapolitik i EU

SF og Enhedslisten har været hurtige til at kritisere Socialdemokratiet for at stemme på Ursula von der Leyen. Men vi burde samarbejde i stedet for at bekrige hinanden, skriver medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet, Niels Fuglsang i dette debatindlæg.
SF og Enhedslisten har efter valget af Ursula von der Leyen kritiseret Socialdemokratiet. Medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet Niels Fuglsang opfordrer i dette læserbrev de to partier til at opgive krigsretorikken.

SF og Enhedslisten har efter valget af Ursula von der Leyen kritiseret Socialdemokratiet. Medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet Niels Fuglsang opfordrer i dette læserbrev de to partier til at opgive krigsretorikken.

Vincent Kessler

22. juli 2019

Europa-Parlamentet valgte i denne uge med et snævert flertal den kristenkonservative Ursula von der Leyen som formand for EU-Kommissionen. SF og Enhedslisten har siden brugt tiden på at angribe Socialdemokratiet, fordi vi stemte på von der Leyen.

Enhedslistens Nikolaj Villumsen rasede på Twitter:

»en trist dag for klimaet«, mens SF’s Kira Marie Peter-Hansen ikke mente, at von der Leyen ville »slå nok i bordet for klimaet«.

Og det er alt sammen Socialdemokratiets skyld, måtte vi forstå. Men kære SF og Enhedslisten: I stedet for at bekrige os, så lad os sammen holde presset på den nye kommission.

Hos Socialdemokratiet gik vi ind i dialogen med von der Leyen for at presse hende til at forpligte sig på klimaet. Det virkede.

Von der Leyen har nu forpligtet sig på at stille lovforslag om 55 pct. reduktion af drivhusgasserne i 2030. Det er et stort skridt fra de 40 pct., som er EU’s politik i dag, og som de Konservative i Europa-Parlamentet hidtil har fastholdt. Og det er afgørende for, at vi kan få en seriøs klimapolitik i EU de kommende år.

Jeg vil ligesom jer gerne have en endnu mere ambitiøs politik. Men i politik skal man kunne tælle til et flertal, og vores tre grupper i Europa-Parlamentet har tilsammen 281 ud af 751 medlemmer. Derfor kan vi ikke bare tromle de konservative, som er den største gruppe i parlamentet. Vi bliver nødt til at indgå i forhandlinger med dem. Ellers nytter skåltalerne ingenting.

Mens I har siddet på Twitter og skrevet uartige tekster om os til jeres bagland, så har vi flyttet den konservative gruppe.

Jeg talte i løbet af ugen med EU’s klimakommissær Miguel Arias Canete, der selv er konservativ. Han vurderede, at den nye målsætning frem mod 2030 vil kræve en tredobling af det tempo for den grønne omstilling, som EU har lagt for dagen siden 1990.

Det er vores opgave i Europa-Parlamentet at stille ændringsforslag, så politikken bliver endnu mere ambitiøs end de 55 pct. I Danmark har S-regeringen sagt 70 pct. Vi er parate til at gå til stålet, derfor håber jeg, at I for en stund vil droppe krigsretorikken på de sociale medier.

Vi er på samme hold for en mere ambitiøs klimapolitik.

Niels Fuglsang, medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Ken Pedersen

Socialdemokraterne er i position til at presse von der Leyen, som ellers ikke ville have strakt sig så langt klimamæssigt. Men SF og Enhedslisten er i position til at presse Socialdemokratiet -- som jeg tvivler på ville have været så klima-ambitiøse, hvis ikke de var blevet presset fra venstre flanke. Så måske ER det en form for klima-samarbejde? :-)

Thomas Tanghus, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Niels Fuglsang

Du tror da ikke seriøst på, at Enhedslistens Nikolaj Villumsen nogensinde bliver tilfreds med EU.

Uanset hva' EU foreslår, så vil Nikolaj Villumsen synes, at det er forkert, for lidt, for sent, for .... et eller andet - og vi skal i øvrigt bare se at få meldt os ud i en Helvedes fart !!

Ete Forchhammer

Troels Ken Pedersen, hvor vil jeg håbe, du har ret!
I hvert fald indtil "forståelsespapiret" var det som om der for EL og SF, især i deres respektive baglande, var gået sport i at angribe hinanden - ærgerligt!
For alle partier gælder det vel at det kan være en udfordring at få baglandet med på vognen? Det er i hvert fald i den kontekst, jeg ser de tre skribenters "opsange", alt imens jeg håber, de er spil for galleriet? Og at "forståelsespapiret" virkelig indvarsler nye tider!