Kommentar

Tillykke med fødselsdagen, Amazon. Betaler du selv festen?

Verdens største netbutik, Amazon, fylder 25 år. Det skal da fejres med ilde hørte sandheder og gigantiske skattekrav. Jeg har nemlig læst en del om deres ufine forretning. På min Kindle, skriver journalist Anna von Sperling i dette debatindlæg
Jeff Bezos’ ’Everything Store’ er i dag vokset til en 955 milliarder dollar stor forretning, der har ændret indkøbets psykologi med løftet om den friktionsløse shoppingoplevelse. Og enten har slugt eller smadret alt på sin vej; i første omgang det fysiske bogsalg, siden detailhandlen i bred forstand og stort set enhver konkurrent på nettet.

Jeff Bezos’ ’Everything Store’ er i dag vokset til en 955 milliarder dollar stor forretning, der har ændret indkøbets psykologi med løftet om den friktionsløse shoppingoplevelse. Og enten har slugt eller smadret alt på sin vej; i første omgang det fysiske bogsalg, siden detailhandlen i bred forstand og stort set enhver konkurrent på nettet.

Mark Ralston

12. juli 2019

Prøv at skrive www.relentless.com i din browser. Voila, velkommen til Amazon! Det domæne købte Jeff Bezos – dengang ung startup-type, i dag verden rigeste mand – da han grundlagde virksomheden i 1994. Og relentless – ubønhørlig, ubarmhjertig – er præcis, hvad Amazon har været i et kvart århundrede. I fredags fejrede virksomheden så 25-årsfødselsdag.

Tillykke. Må de næste år byde på store strejker, massive skattekrav og en ny amerikansk præsident, ivrig efter at opbryde monopoler.

Bezos’ ’Everything Store’ er i dag vokset til en 955 milliarder dollar stor forretning, der har ændret indkøbets psykologi med løftet om den friktionsløse shoppingoplevelse. Og enten har slugt eller smadret alt på sin vej; i første omgang det fysiske bogsalg, siden detailhandlen i bred forstand og stort set enhver konkurrent på nettet.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Carsten Munk
  • Espen Bøgh
  • Pietro Cini
  • Carsten Mortensen
  • Bjarne Andersen
  • Steen K Petersen
  • Thomas Tanghus
  • Ivan Breinholt Leth
  • David Zennaro
  • Johnny Christiansen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Eva Schwanenflügel
Carsten Munk, Espen Bøgh, Pietro Cini, Carsten Mortensen, Bjarne Andersen, Steen K Petersen, Thomas Tanghus, Ivan Breinholt Leth, David Zennaro, Johnny Christiansen, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Men Amazon er først og fremmest bygget på de penge, som vi hver især giver dem"
Tal for dig selv, Anna Jeg støtter ikke foretagendet, og jeg kender heller ikke nogen i min omgangskreds, der gør det.
Noget helt andet - det er sq en underlig solidaritet lønmodtagerne udviser, når de handler med virksomheder som Amazon, Wish, flyver med Ryan osv. osv., der bevidst behandler deres ansatte som lort. Men solidariteten rækker ikke længere end til portemonæen.

Liselotte Paulsen, Pietro Cini og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

"...ved at bruge affaldsskakten på den ene side og den nye dagligvareudbringning fra Amazon kunne jeg opnå en næsten perfekt autonomi" bekender Florent Claude, hovedpersonen i Michel Houellebecqs roman "Serotonin" (s.331). Autonomi?Ved hjælp af Amazon? Det rette ord er idioti.