Igen i år holder jeg ferie på øen Belle-Île-en-Mer ud for den franske atlanterhavskyst. Og igen i år har jeg taget toget – og siden færgen – herned til det, der er Bretagnes største ø, men som for os stadig bare er et lille smørhul på kanten af Europa.
Samlet set har det taget knap to dage at nå herned.
Jeg har købt interrailbillet (til seniorpris i øvrigt – fordi jeg lige er fyldt 65), men det er stadig væsentligt dyrere end at tage eksempelvis flyet.
Jeg vil gerne rejse og leve mere klimavenligt og har i de seneste år lagt mine rejse- og forbrugsvaner markant om.
Jeg har eksempelvis ikke fløjet siden september i fjor – hverken privat eller i arbejdssammenhæng. Det er mit eget valg – det er ikke noget, jeg vil tvinge andre til. Men det giver mening for mig.
Eventyrlige begrænsninger
For mig at se er der noget eventyrligt i at blive begrænset. I at stille sig selv klimamæssige benspænd. I at acceptere, at det faktisk tager tid at rejse og komme til fjernere egne.
Og samtidig oplever man jo Europa på en helt anden måde, når man tager toget frem for flyet. Man ser landskabet ændre sig, oplever temperaturerne stige og falde, man ser bjergkæder og skove, overdrev og overdyrket land.
Det er ikke bare fra lufthavn til lufthavn. Ikke bare fra kontinent til kontinent på et par timer.
Mine ændrede rejsevaner gælder også, når det kommer til mit arbejde. Tidligere i år var jeg eksempelvis inviteret til Oslo for at holde oplæg for Norges grønne parti, og her tog jeg også toget.
Over Øresundsbroen, op langs den svenske skærgård, over grænsen til Norge. Syv-otte timer i et dejligt tog med en god spisevogn. En overnatning i Oslo og turen hjem igen. Det blev en tur på tre dage i stedet for kun én.
Men jeg synes stadig, det var det værd. Der var tid til eftertanke. Til nye ideer. Til at overveje alle de ting, man normalt ikke har pusterum til i en travl hverdag. Til at drømme sig tilbage til tiden med nattog og sovekupeer.
Derfor handler det også om mere end klimahensyn for mig. Det handler om livsstil. Det handler om at leve på en anden måde end den fortravlethed, der er så dominerende i dag. Men det handler selvfølgelig også om klima. Om at leve på en måde, der viser en vej for verden, en vej, som man selv ønsker.
Jeg vil simpelthen bare ikke flyve videre i et omfang, som jeg har gjort, når man ser, hvilke konsekvenser det har for vores klima, for vores planet, for vores natur og for vores børn og børnebørn.
Det privates grænse
Det er – som jeg også skrev tidligere – mit valg. Jeg vil ikke være fordømmende. Jeg vil ikke pege fingre. Men jeg vil heller ikke kaldes en klimatosse. Eller kaldes hellig. For jeg forsøger at gøre det, som jeg synes, er rigtigt. Og enhver, der gør lidt, har fortjent større ros end alle de, der blot håner dem, der forsøger, men også nogle gange fejler.
Jeg er blevet bedt om at skrive denne kronik om ’min politiske ferie’ ud fra en antagelse om, at det private igen er blevet politisk. Jeg tror egentlig ikke, at jeg er helt enig i den præmis.
Der er stadig masser af privat, der ikke er politisk. Og som aldrig burde blive det.
Jeg stiller eksempelvis – modsat mange af mine politiske kolleger – nærmest aldrig op i underholdningsprogrammer på tv. Jeg lukker aldrig journalister ind i mit hjem. Jeg er faktisk ganske privat på mange områder.
Men der, hvor jeg mener, det private er politisk – og altid har været politisk – ja, det er, hvor ens private valg har konsekvenser for en bredere kreds, hvor ens private udfoldelse kan være med til at undergrave eller begrænse andres frihed eller fremtid.
Og sådan et tilfælde er klimakrisen for mig at se helt åbenlyst.
Hvis jeg insisterer på at spise rød bøf hver dag år ud og år ind, så har det et stort klimaaftryk. Hvis jeg insisterer på, at det er min rettighed at flyve igen og igen, så begrænser det – så længe vores fly ikke flyver på grøn elektricitet – fremtidige generationers mulighed for at leve i en verden fri fra klimakatastrofer.
Jamen, skal vi så bare leve i stenalderen og kun spise græs, lyder det tit fra kritikerne. Nej, selvfølgelig ikke.
Men det er da kun godt, hvis vi er villige til at mindske vores (over)forbrug for at sikre bedre livsbetingelser til alt det andet liv, vi deler jorden med.
God samvittighed
Når man er en offentlig person som jeg, er ens vaner naturligvis under lup. Jeg spiser af og til en hotdog, hvis jeg har tømmermænd. Ja, jeg spiser også kød ved andre lejligheder. Jeg kommer nok også til at flyve igen.
Uanset hvor klimavenligt, man forsøger at gøre det, vil der altid være noget at kritisere.
En avis kritiserede eksempelvis, at jeg tog toget til Berlin, fordi toget på noget af ruten var et dieseltog og ikke et eltog. En anden havde talt op, hvor mange forskellige trøjer jeg havde haft på i løbet af tre år. Som noget helt tredje har jeg selv frivilligt lagt frem, hvor meget jeg har fløjet både privat og i arbejdssammenhæng i Alternativets første år, selv om antallet af flyrejser var højt.
Det gør jeg, fordi jeg står i spidsen for det mest ambitiøse grønne parti.
Men jeg må også sige, at jeg altså bliver ved med at udlede en eller anden form for CO2, indtil jeg trækker mit sidste åndedrag. Sådan er det.
Vi har i Alternativet aldrig sagt, at man ikke må trække vejret, at man ikke må flyve, eller at man ikke må spise kød.
Vi har opfordret til, at man flyver mindre og spiser mindre kød, hvis man gerne vil gøre en positiv forskel. Og vi har klart anbefalet, at prisen skal afspejle det faktiske klimaaftryk.
Så det ikke længere er dyrere at taget toget til Aalborg end at flyve til Paris. Så kød bliver dyrere, og så frugt og grønt bliver billigere. Sådan som man i øvrigt bruger afgifter til at regulere meget anden adfærd.
Vi har afgifter på rullegardiner, cigaretter og softice og alle mulige andre ting, så hvorfor ikke også flyrejser og oksekød? For mig at se er det helt naturligt – hvad end det for nogen synes at være privat eller ej.
Jeg holder altså ferie her på Belle-Île-en-Mer med god samvittighed.
Jeg ved godt, at min generation på mange måder har levet skødesløse eller egoistiske liv.
At vi i store træk har levet uden at tage større hensyn til den arv, vi giver videre. At vi har brugt og smidt væk, at vi har forurenet vores drikkevand, at vi har fyldt vores verdenshave med plastik, at vi udpint naturen, ryddet skov og indrettet os på en måde, så omkring halvdelen af verdens vilde dyr er forsvundet på 40 år.
Det tager jeg ind. Det tager jeg ansvar for.
Men jeg ved også, at det ikke er for sent. Derfor gør det mig så stolt, når det ikke kun er ungdommen – dem, der skal leve i den verden, vi efterlader dem – der går på gaden, men også når andre bedsteforældre på min alder engagerer sig i klimakampen, når de opretter reparationsværksteder, der gør op med vores ’brug og smid væk’-kultur, eller når de holder cykelferie i Danmark.
Og når nye bevægelser kræver bedre togforbindelser og flere sovetog i Europa – og selv går forrest.
Derfor engagerer jeg mig i politik, selv om jeg har nået pensionsalderen. Derfor tager jeg toget på ferie. Derfor cykler jeg nærmest altid rundt hjemme i København.
Det er aldrig for sent at forsøge at gøre det bedre.
Uffe Elbæk er politisk leder for Alternativet.
Min politiske ferie
Det private er igen blevet politisk. Vi holder hinanden oppe på, hvorvidt vores livsstil lever op til vores idealer. I denne kronikserie holder Information skribenterne oppe på deres ferievalg: Er det konsistent med deres politiske overbevisning og selvforståelse?
Seneste artikler
Geeti Amiris ferie: Albanien er et studie i, hvad den stigende ulighed i Danmark kan føre til
22. juli 2019Da jeg første gang besøgte Albanien i 2012, tænkte jeg ikke meget over uligheden, de mange bortrejste fædre, der søger lykken i Europa, og de dyre private strande. Jeg nød bare en ferie, der var billigere end billig. Det er anderledes i dag: Den stigende ulighed i Danmark har gjort noget ved mig, og jeg bemærker en ambivalens ved at være tilbage, skriver forfatter Geeti Amiri i dette debatindlægDF-ungdomsformandens ferie er ’helt efter partibogen’ med undtagelse af Roskilde Festival
19. juli 2019For Dansk Folkeparti Ungdoms formand, Chris Bjerknæs, smager sommeren ikke overraskende af fædrelandet. Han tilbringer sin ferie i kongeriget, ikke for at begrænse sit CO2-aftryk, men af ’ren egoisme’ – simpelthen fordi han ’elsker Danmark’, skriver han i dette debatindlægSelv i ferien undslipper vi ikke de tanke- og handlemønstre, vi indprentes gennem vores arbejde
16. juli 2019Jeg evner ikke at holde en ferie, der er fri af de samtaler og tanker, jeg har til daglig i mit arbejde som politisk filosof. Men ferien er heller ikke en mulighed for at undslippe dem, vi er – det er en mulighed for at dvæle i det umiddelbare, skriver Malte Frøslee Ibsen i dette debatindlæg
Så kan hykleriet vist ikke blive større.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/elbaek-floej-40-gange-paa-tre-aar-jeg-...
"En avis kritiserede eksempelvis, at jeg tog toget til Berlin, fordi toget på noget af ruten var et dieseltog og ikke et eltog."
Det er også meget nemt at kritisere nogen for dette i et land, der ikke kan finde ud af at elektrificere sine jernbanestrækninger, uden at det skal tage 10, 20, 30 gange så lang tid som at bygge nye motorveje.
Erik - så er det nu, vi sender en "venlig" hilsen til Mogens Lykketoft for hans beslutning, en sen nattetime, om at skyde elektrificeringen til hjørne.
Det må give et par år i skærsilden.
Giv dog Uffe et skulderklap. Han har lagt sit liv om - og nyder det. Godt klaret.
Hvad har du gjort for klimaet?
Den største motivation for at afstå fra flyrejser må da være, at man tvinges igennem et butikshelvede af den anden verden i Kastrup Lufthavn og tilsvarende lufthavne.
Samt at der planlægges udvidelse i Kastrup fra 78 til 122 gates.
"en der, hvor jeg mener, det private er politisk – og altid har været politisk – ja, det er, hvor ens private valg har konsekvenser for en bredere kreds, hvor ens private udfoldelse kan være med til at undergrave eller begrænse andres frihed eller fremtid"
Den professionelle projektmager ud i feelgood projekter på slap linie.. omg..
Det er muligt at jeg ikke argumenterer, men hvor skal jeg begynde..
Bedre sent end aldrig.
Mht fly - indfør et klippekort til alle med max km/år.
Progressiv transportskat.
Udfasning af privatbilisme.
Det bliver jo lidt lettere når ingen i fremtiden gider høre på Elbæk.
Så kan han jo tage toget til Århus.
Hykleri ? Er han blevet klogere? Tja.
Vi er nogen der husker.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/elbaek-floej-40-gange-paa-tre-aar-jeg-...
niels,
jeg tror, at Mogens Lykketoft har fortrudt denne beslutning bittert. Jeg håber det i hvert fald.
Kære Elbæk. Det er fint at du har tid og råd til at tage på den slags ferier, men i Danmsrk er der mange der hverken har råd til at tage på den slags ferier, når de har lidt overskud er det den billigste og ikke den mest miljøvenlige ferie de må vælge, andre kan økonomisk lige nøjes med at se flyende stryge over himlen- Glem ikke at din ferie er et pervillige som nogen får større glæde af end du har mulighed for, mens at andre må drømme om det umulige. Håber du nød den ferie andre ikke kunne få!