Læserbrev

Ungdomspartiernes hjernevask af unge gavner ikke demokratiet

I ungdomspartierne lærer man kun at recitere partilinjen og blive partisoldat. Vi burde afskaffe dem og gøre plads til organisationer, der går på tværs af holdninger, skriver studerende Louis Leo Haagen Feigenberg i dette debatindlæg
10. juli 2019

I 2.g meldte jeg mig ind i Alternativets ungdomsnetværk, der i dag er udmundet i et ungdomsparti. Jeg var blevet træt af de retoriske boksekampe, som fandt sted, hver gang jeg diskuterede politik med andre politisk engagerede unge – debatter, hvor vinderen er den mest velformulerede, og ikke den, der har ret.

Alternativets måde at snakke politik på slog mig dengang som en revolution, så jeg meldte mig ind. Det tog mig tre politiske arrangementer i netværket, før jeg meldte mig ud.

Ungdomspartier er bobler. Som medlem af et ungdomsparti mødes du ugentligt med andre mennesker, der tænker ligesom dig, mener det samme som dig og sandsynligvis også minder om dig.

Du mødes med disse mennesker, og i fællesskab erklærer man sig stolt enig med hinanden og skaber samtidig fjendebilleder af andre partier og mennesker med andre holdninger.

Ungdommen er en tid, hvor man gerne vil finde en identitet. Ungdomspartier udnytter det ved at give én en sag og pege på fjenden, men de træner aldrig én i at sætte spørgsmålstegn ved ens egen sag.

Hvis pointen med ungdomspartier er at engagere unge i politik, så opfylder de sandelig deres formål.

Det er klart, at man forstår mere om politik og samfund, hvis man arbejder med det. Men hvis det er på bekostning af ens evne til at tænke selvstændigt og forholde sig selvkritisk, så modarbejder ungdomspartier i sidste ende demokratiets ånd.

For er pointen med vores demokrati ikke netop at nå frem til de bedste og mest fornuftige løsninger i fællesskab? På tværs af meninger?

Det burde det være, hvis vores demokrati skal være mere end en konkurrence om, hvem der får applaus efter debatten. Der er i hvert fald intet mere frustrerende end at diskutere politik med en person, der gang på gang reciterer partilinjen.

Jeg har svært ved at se, hvordan institutionaliseret hjernevask kan skabe en konstruktiv demokratisk debat. Man burde afskaffe ungdomspartier og i stedet skabe organisationer, hvor unge kan mødes og lære noget om samfundet – og møde mennesker med holdninger, der strider mod deres egne.

Hvor ville det være smukt, hvis vi havde organisationer, der trænede unge i at se andres side af sagen frem for kun at se deres egen.

Louis Leo Haagen Feigenberg er studerende

Søren Nielsen er 23 år og læser historie på Aarhus Universitet. Og så repræsenterer han som formand for Liberal Alliances ungdomsparti Danmarks mest populære parti blandt de unge.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Per Klüver
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Eva Schwanenflügel
Per Klüver, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu