Læserbrev

Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at få integrationsydelse i mit fædreland

Det, der måske generer mig mest, er ordet – som om jeg skal integreres. Jeg er etnisk dansker, har været udsendt som soldat for Danmark og har en dansk uddannelse, skriver Stig Hansen i dette debatindlæg
31. juli 2019

I fredags fik jeg et brev fra kommunen, der fortæller, at jeg er blevet tildelt integrationsydelse.

I starten af juli gik jeg på borgerservice for at melde mig ledig. Jeg har boet i Kina fra 2005 til slutningen af 2015, hvilket betyder, jeg ikke opfylder opholdskravene for kontanthjælp og derfor nu får integrationsydelse, som er halvdelen af en kontanthjælpsydelse.

Jeg er dansk statsborger, etnisk dansker, 46 år gammel, en dansk datafagteknikeruddannelse, jeg har aftjent min værnepligt, været udsendt som FN-soldat tilbage i halvfemserne, jeg er medlem af Socialdemokratiet, donerer månedligt til Børnefonden, i foråret var jeg ude og samle ind for dem, og så har jeg været uden offentlig forsørgelse eller hjælp af nogen art siden 2000.

Er det rimeligt, at jeg skal have integrationsydelse, et beløb jeg ikke kan leve for, som kun lige dækker min husleje og udgifter til telefon og elregning? Det kan man diskutere.

Hvad jeg dog ikke mener, man kan diskutere, er, om det er hensigtsmæssigt. At gøre mig ludfattig hjælper mig ikke til at finde et job, der er en reel risiko for, at det gør mig hjemløs. Hvis integrationsydelsen gør flygtninge tilsvarende fattige, er det ikke hensigtsmæssigt.

Og selv om jeg får job i morgen, så står jeg de næste seks år med den risiko hængende over hovedet, at har jeg en uheldig periode og skal søge offentlig hjælp igen, så er jeg på skideren.

Jamen så kan du melde dig ind i en a-kasse og få dagpenge, vil nogen indvende. Nej, det er udelukket, der går tre-fire år, før jeg kan få dagpenge, uanset om jeg har optjent til det eller ej på grund af opholdskrav.

Jamen du vidste, hvad du gik ind til, da du tog til Kina, vil andre indvende. Nej, det gjorde jeg ikke, reglerne dengang var anderledes, og jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at jeg her 3,5 år efter at være vendt tilbage til mit fædreland, skulle have integrationsydelse.

Jeg føler ikke, jeg skal behandles bedre end flygtninge, der kommer til Danmark, men kan nu heller ikke se, hvorfor jeg skal behandles værre end andre danskere.

Det, der måske generer mig mest, er ordet – som om jeg skal integreres. Kald det strafydelse eller fattigdomsydelse, men lad være med at sige, jeg skal ’integreres’, fordi jeg har boet i udlandet.

Stig Hansen, datafagtekniker

En rapport fra Rockwool Fonden konkluderer, at starthjælpen, der nu betegnes som hjemsendelsesydelsen, op gennem 00’erne kun har haft en kortvarig positiv effekt på beskæftigelsen. Til gengæld har den medført flere fattige, flere kriminelle og færre kvinder i arbejde. Her Azab Kayali, som Information besøgte sidste år, da vi skrev om levevilkårene for personer på integrations-/hjemsendelsesydelse.
Læs også
Det kræver, at man afskaffer fattigdomsydelserne, hvis man ønsker et nybrud, som det beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard lagde op til i sine udtalelser om beskæftigelsespolitikken, skriver Laura Friis Wang i denne leder.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Olaf Tehrani
  • David Zennaro
  • Arne Albatros Olsen
  • Søren Andersen
  • Hans Larsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Flemming Berger
  • Eva Schwanenflügel
  • Poul Anker Sørensen
  • Niels Duus Nielsen
  • Britta Hansen
  • Christian Mondrup
  • Per Klüver
  • Chris R. B.
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Dorte Sørensen
  • Johnny Christiansen
  • Marianne Stockmarr
  • Steffen Gliese
  • Tommy Clausen
  • Jørn Vilvig
  • Torben Skov
  • Torben Lindegaard
  • Erik Fuglsang
  • Troels Ken Pedersen
  • Werner Gass
Olaf Tehrani, David Zennaro, Arne Albatros Olsen, Søren Andersen, Hans Larsen, Lise Lotte Rahbek, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Poul Anker Sørensen, Niels Duus Nielsen, Britta Hansen, Christian Mondrup, Per Klüver, Chris R. B., Bjarne Bisgaard Jensen, Dorte Sørensen, Johnny Christiansen, Marianne Stockmarr, Steffen Gliese, Tommy Clausen, Jørn Vilvig, Torben Skov, Torben Lindegaard, Erik Fuglsang, Troels Ken Pedersen og Werner Gass anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja de regler kunne have været skrevet af fra et af Kafkas teaterstykker.

Der dukker nu sikkert kommentarer op der påstår at også dette skyldes EU.
Fordi det der forbydes at diskriminere.

David Zennaro, Søren Jensen, Steen K Petersen, Kim Houmøller, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Per Klüver, Brian Jørgensen, Marianne Stockmarr, Tommy Clausen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Uanset hvad ydelsen kaldes, du er berettiget til, så virker det barokt at tale om, at du som pæredansk skal integreres.

Hvilke partier har mon stemt for at stramme reglerne i forhold til opholdskrav og kontanthjælp ?

Søren Jensen, Karsten Lundsby, John Poulsen, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Marianne Stockmarr og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Tommy Clausen

AK, ja De dumme danske...den ene hånd ved ikke hvad den andre gør, den ene lov ved ikke hvad den andre gør...

Steffen Gliese

Det skyldes, at danske politikere har indgået en uhellig pagt med erhvervslivet, så de underlægger sig dettes logik i stedet for med retfærdighed og benhård logik at holde fast i, at deres opgave er at sikre, at ingen med ophold i Danmark bliver fattige - mens det så er op til erhvervslivet at sikre, at der er attraktive stillinger at tragte efter.

Peter Wulff, David Zennaro, Lars Løfgren, Steen K Petersen, Karsten Lundsby, John Poulsen, Lise Lotte Rahbek, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Niels Duus Nielsen, Anker Heegaard og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Hvorfor er det at politikere ikke vil have danskere der er rejst ud i verden vender tilbage igen?

Det bliver spændende at se, hvad Danmark siger til de første klimaflygtninge fra andre EU lande.

Steen K Petersen, Karsten Lundsby, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Niels Duus Nielsen, Anker Heegaard, Hans Larsen, Torben Skov og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Jamen Stig, du skal da ikke integreres, du skal sendes HJEM! :D

Nåh, spøg til side, selvfølgelig er det åbenlyst absurd! Jeg mener at kunne huske at reglen om at man som dansk statsborger skal have opholdt sig i Danmark de sidste syv ud af otte år (eller hvor meget det nu er) for at kunne modtage kontanthjælp, er blevet kendt ulovlig af EU-retten for år tilbage. Dog fortsætter praksissen ufortrødent.

Steen K Petersen, Arne Albatros Olsen, Karsten Lundsby, Lise Lotte Rahbek, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Torben Skov, Per Klüver og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Den stærkes ret!

Det paradoksale ved dansk politik anno 2019, er at det ikke er meget mere end panik før lukketid, der driver den økonomiske og danske folkevalgte politiske magtelites ondskab, hvor bæredygtig politik og økonomi, med fremtid for vores børn, er en by i Rusland for vores faktaresistente folkevalgte politikere.

Fakta fortrænges aktivt politisk og afløses af syndebuk politik, det er politisk panik før lukketid, hvor der i takt med regnskabets time nærmer sig, veksles politisk frygt til had og hetz mod alle udsatte grupper i samfundet, der sparkes nedad generelt i Danmark, ikke kun mod dem med anden hudfarve og/eller anderledes levevis, alle udsatte grupper straffes.

Faktum er i midlertidig, at alle må rykke sammen, hvor der fortsat er eksistensgrundlag på jorden og ingen menneskeskabte landegrænser, optegnet på et kort eller militære styrker, vil kunne ændre på dette faktum på den lidt længere bane, den mulighed er forspildt politisk.

Der er 815 millioner i dag, to milliarder mennesker i verden forventet underernæret i 2050 forårsage af de menneskeskabte klimaforandringer i kølvandet på svindende eksistensgrundlag og medfølgende væbnede konflikter om de få tilbageværende resurser.

United Nations/FN
15. juli 2019
World hunger continues to rise due to conflict, climate change, says UN report.
Right now, our soils, freshwater, oceans, forests and biodiversity are being rapidly degraded.”

Climate change is putting even more pressure on the resources we depend on, increasing risks associated with disasters, such as droughts and floods.”
Link: https://www.un.org/sustainabledevelopment/hunger/

Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Britta Hansen

'Problemet' er at staten ikke må forskelsbehandle, så de må sikre at der er én lovgivning for alle. Intentionen var jo at forringe vilkårene for især flygtninge som afskrækkelse for potentielle nye. At det så rammer nogle etniske danskere må være en uheldig bieffekt i deres øjne.

Og dog ... hvorfor skal folk også rejse væk fra dejlige Danmark? Måske er det så alligevel slet ikke så dårligt med noget straf og oplæring i ordentlig opførsel: At blive hjemme og føje sig!

David Zennaro, Arne Albatros Olsen, Hans Larsen, Karsten Lundsby, Rikke Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Niels Duus Nielsen og Chris R. B. anbefalede denne kommentar

Hvis man behandler folk med menneskerettigheder, så er der ikke noget problem. 'Problemet er at man stavnsbinder sine borgere, i frygt for de 'fremmede'.

Karsten Lundsby, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Ja det virker mærkeligt, men det skulle vel for en dansktalende dataekspert være rimelig nemt at finde et arbejde lige nu ?

jens peter hansen

Jeg har familie i Canada. Nu har de dobbelt statsborgerskab. De har de sidste 14 år boet i Canada. De har begge deres uddannelser fra DK. Sønnike tager gratis sin uddannelse med SU i DK. Skulle de komme hjem lad os sige om 5 år, hvad er det da der galt med at disse mennesker, min egen familie som ikke har bidraget med mange ører til det danske samfund, men tværtimod modtaget hvad skatteyderne her i landet har stillet gratis til rådighed, skulle vente lidt inden de er berettiget til modtage hvad de aldrig selv har bidraget til ? At det hedder integrationsydelse er selvfølgelig for at stille alle lige, selv om det lyder dumt.

Philip B. Johnsen

Jens Peter Hansen
Det er et stråmandsargument fattigdom, er ikke godt for nogen eller noget, specielt børn tager hurtigt skade.

Konkurencestatens fattiggørelse af børn og voksne, den voldsomme overvågning af borgerne, disciplineringen for økonomisk vækst af de mest økonomisk sårbare mennesker og deres børn og de afledte menneskeskabte klimaforandringer, ved samlet set ikke bæredygtige forbrugsdrevet økonomisk vækst og denne omtalte stigende ulighed, dette bør minde alle om, at det er magtmisbrug dette handler om.

99,9% af alle danskere ‘med statsborgerskab’ har en formue der gør, at de er en alvorlig ulykke i deres liv fra selv, at blive fattig og 100% afhængig af andre mennesker og muligvis hjemløse.

David Zennaro, Steen K Petersen, Karsten Lundsby, Torben Skov og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Fattigdomsydelserne bør fjernes så hurtigt som muligt.
Det er fuldstændig uhørt at mennesker skal leve i dyb fattigdom i et så rigt land som Danmark, hvor den fhv statsminister Lars Løkke Rasmussen ovenikøbet mente, at et par sko til 2000 kr var billige.
Det beløb er en tredjedel af den nuværende integrationsydelse.

Iøvrigt var det meningen at integrationsydelsen skulle omdøbes til 'hjemsendelsesydelsen' og gøres endnu lavere efter det såkaldte paradigmeskifte, det bliver så heldigvis ikke til noget.

Ellers er det ikke til at sige, hvor læserbrevsskribenten kunne havne..
Som det er pt er det vist slemt nok !!

Steen K Petersen, Karsten Lundsby, Lise Lotte Rahbek, Trond Meiring, Philip B. Johnsen, Torben Skov og Johnny Winther Ronnenberg anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Sådan er det, når politikere gerne vil diskriminere under dække af ikke at diskriminere...

Hans Larsen, Torben Skov, Karsten Lundsby, Lise Lotte Rahbek, John Poulsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Snart kommer integrationsydelsen til at hedde hjemsendelsesydelse, for det er jo meningen at Stig Hansen skal anspores til at rejse hjem. Men...

Kim Houmøller

Danmark er ødelagt i min levetid. Det skyldes en lovgivning som er lavet ud fra et regneark og ren ondskab, krydret med en dumhed som ingen folkevalgte burde slippe afsted med.

Men så længe ingen tør tale åbent om elefanten i rummet sker der intet!

Ebbe Overbye, Eva Schwanenflügel, Søren Jensen og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar

Her sidder jeg lige så stille og håber på at J. Tynell vil begynde at grave i sagen, og stikke fingeren ind, hvor det for alvor gør ondt på magthaverne.