Læserbrev

Von der Leyen er for vag på klima, men derfor kan SF stadig samarbejde med hende

SF er ikke enig med den nye EU-kommissionsformand på hverken klima- eller arbejdsmarkedsområdet – hvorfor vi ikke støttede hendes formandskab. Men vi vil selvfølgelig arbejde konstruktivt med hende og hendes kommission alligevel, skriver europaparlamentariker Kira Marie Peter-Hansen (SF) i dette debatindlæg
26. juli 2019

Den 22. juli kunne jeg her på siderne læse, at det socialdemokratiske medlem af Europa-Parlamentet, Niels Fuglsang, følte sig stødt på manchetterne af mig.

Jeg havde udtrykt min undren over, at de danske socialdemokratiske europaparlamentarikere valgte at støtte den konservative tysker Ursula von der Leyen som formand for EU-Kommissionen.

Von der Leyen blev valgt med et snævert flertal, mens store dele af venstrefløjen i Europa-Parlamentet ikke støttede hende. Det gjorde Niels Fuglsangs gruppefæller fra de tyske og hollandske socialdemokratier i øvrigt heller ikke.

Dels er jeg betænkelig ved hendes klimaambitioner.

De er simpelthen for vage, og hun forpligter sig til CO2-reduktionsmål, der ikke vil leve op til Parisaftalen. Det er hun selvfølgelig i sin gode ret til. Hun er konservativ og har nogle andre prioriteter, end jeg har.

Også arbejdsmarkeds- og socialpolitisk er von der Leyen langt fra mig. Hun har skriftligt erklæret, at hun i løbet af sine første 100 dage som kommissionsformand vil præsentere et forslag om en europæisk minimumløn.

Det, synes jeg, er en skidt idé. Dels fordi det ikke vrimler med lande, hvor minimumlønninger har gjort noget godt for arbejdstagerne – snarere tværtimod. Men også fordi det sætter velfungerende aftalemodeller som den danske under meget stort pres.

Selv hvis lande med velfungerende aftalesystemer som det danske undtages, er en lovfastsat minimumløn stadig en rigtigt dårlig idé.

Mange EU-lande har allerede i dag lovfastsatte minimumlønninger. Som i Rumænien, hvor knap 20 pct. af arbejdsstyrken betegnes som fattige af Eurostat. Og i von der Leyens hjemland, Tyskland, betragter man knap 10 pct. af den tyske arbejdsstyrke som ’working poor’.

Der er forskel på højre- og venstrefløj. Derfor støttede jeg ikke von der Leyen. Det betyder ikke, at jeg ikke vil arbejde konstruktivt med hende og hendes Kommission. Selvfølgelig vil jeg det.

Det betyder bare, at jeg helt grundlæggende er politisk uenig med hende.

SF i Danmark ville heller aldrig støtte en statsminister fra De Konservative. Posten som kommissionsformand er politisk, og det er vigtigt, hvem der sidder som formand.

Kira Marie Peter-Hansen er medlem af Europa-Parlamentet (SF).

SF og Enhedslisten har efter valget af Ursula von der Leyen kritiseret Socialdemokratiet. Medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet Niels Fuglsang opfordrer i dette læserbrev de to partier til at opgive krigsretorikken.
Læs også
Ursula von der Leyen lover en ny EU-klimalov, der forpligter unionen til at blive klimaneutral i 2050. Hun lover en CO2-skat på importvarer, der modsvarer deres klimafodaftryk – så vi europæere ikke bare skubber vores klimaaftryk til Asien eller USA ved at købe en masse CO2-tunge varer. Et politisk program med klima som den absolutte topprioritet.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Claus Bødtcher-Hansen

26/jul/2019

Kira Marie Peter-Hansen,
jeg forstår godt, at du undrer dig over,
Socialdemokratiet støttede valget af
den konservative von der Leyen til for-
mand for Europa-parlamentet ...

Men, du har måske glemt, eller fortrængt,
at Socialdemokratiet er klasseforrædere ...

Venlig hilsen
Claus

Carsten Svendsen

EU har 3 "kransekagefigurer"
Formand for Kommissionen: Ursula von der Leyen (konservativ)
Formand for Parlamentet: David Sassoli (socialdemokrat)
Formand for Det Europæiske Råd: Charles Michel (liberal)
Og sådan har højrefløjen delt posterne mellem sig i EU.

NB
Jeg har desværre mistet min repræsentation i Parlamentet (folkebevægelsen mod EU)

Carsten Svendsen

Kira Marie Peter-Hansen, har du tænkt på hvor meget co2 al din rejsen frem og tilbage mellem Danmark og Bruxelles og Bruxelles og Strasbourg og Strasbourg og Bruxelles og Danmark og Strasbourg og Strasbourg og Bruxelles og Strasbourg og så videre og så videre, vil komme til at påvirke klimaet?

Gustav Alexander

En ukonkret formand fra De Konservative, der sælger guld og grønne skove, men som ikke vil lade sig binde på konkrete aftaler eller mål? En kvinde som medierne - til dels - er dånet over, grundet sit køn og til dels har overanalyseret i sit privatliv, da de politiske aspirationer var svære at finde.

Det lyder som enhver politiker de sidste 10-15 år. SF bør her gøre meget mere end blot retorisk at vaske deres hænder, for derefter at prise et muligt samarbejde med hende her middelmådighedens dronning. EU's problem eer netop det politiske dødevande, der eksisterer fordi den politiske midte sidder hårdt på magten. Der er ikke brug for samarbejde! Der er behov for en europæiske venstrefløj, der tør ekskludere, kræve og danne en vandtæt blok af autentisk venstrefløjspolitik. Ellers får vælgerne jo det korrekte perspektiv at alle politikerne alligevel er ens, at de alle kollaborerere om samme neoliberale pojekt så snart valgperioden er over. De mest idealistiske venstreorienterede, kan så få en lille, symbolsk indrømmelse, som de så ofte gør.

I er også skyld i neoliberalismen i SF, når i priser samarbejdet over venstrefløjspolitiken. I har også lønmodtagernes blod, sved og tåre på samvittigheden, når det parlamentariske samarbejde prises som en højere dyd end loyalitet overfor lønmodtagerne.

Og hvad har vi egentlig tilbage? Nu fører selv Enhedslisten en skizofren EU politik, hvor man er med, men imod. Nu tør hverken skeptikere eller støtter af EU projektet derfor at støtte dem. Det er da at skyde sig selv i begge fødder for derefter brokke sig over gangbesværet.

Arne Albatros Olsen

Men kan du/ i arbejde konstruktivt med hende ?

Det er vist en temmelig illusorisk hensigterklæring ,som
ikke kommmer til at have ret meget med virkeligheden at gøre.