Læserbrev

Brug ordet klimakrise, det er ikke bare 'forandringer'

Den britiske avis The Guardian har besluttet at benytte de ord, der mest korrekt udtrykker vores klimas alvorlige tilstand. Dette eksempel burde især en klimaseriøs avis som Information følge, skriver Adam Paaske i dette debatindlæg
19. august 2019

For at få sproget til at passe med klimaforskningens alarmerende resultater har den britiske avis The Guardian valgt at ændre en række kernebegreber; kernebegreber, som de fleste af os bruger til at beskrive den klimatiske tilstand, som Jorden har befundet sig i de seneste par årtier.

Sproget må med andre ord passe til klimaforskernes klare og entydige konklusion: enten udfases de fossile brændsler inden for de næste 10-15 år, eller også er fremtiden for både civilisationer og arter verden over særdeles usikker.

I stedet for klimaforandringer skriver The Guardian nu ’klimakrise’ eller ’klimatisk undtagelsestilstand’. Efter min mening er denne sproglige ændring fornuftig. Hvor en ’forandring’ blot betegner, at noget bliver til noget andet, uden at antyde om denne ændring er positiv eller negativ, betegner ordet ‘krise’ en tilstand, hvor en helheds bestanddele er ved at falde fra hinanden – er i uorden.

Tilmed har The Guardian besluttet, at global overophedning skal erstatte den blaserte, ja nærmest beroligende kliché ‘global opvarmning’. Efter flere ugers forsøg på at stoppe de rekordstore skovbrande i Arktis synes denne sproglige ændring at være særlig nødvendig.

The Guardian har foretaget en række andre sproglige ændringer. F.eks. er avisen begyndt at skrive ’klimabenægtere’ i stedet for ’klimaskeptikere’ om dem, der med forskellige grader af subtilitet forsøger at udbrede en brutal og forbryderisk abstraktion fra virkeligheden:

»Lad os fortsætte, som vi plejer – det hele skal nok gå.«

De to førstnævnte sproglige ændringer, klimakrise og global overophedning, er dog mere fundamentale for vores virkelighedsforståelse og derfor vigtigere at begynde med.

Da Information efter min mening er en af de mest seriøse aviser i Danmark, når det kommer til at behandle klimakrisen, undrer det mig, at det til stadighed er langt mindre sandsynligt, at man som læser støder på ord som klimatisk undtagelsestilstand, global overophedning, osv. Jeg opfordrer derfor alle skribenter på Information (og alle andre) til at anvende et sprog, som svarer til klimakrisens alvor – og på den måde følge The Guardians gode eksempel.

Adam Paaske er filminstruktør og antropologistuderende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Katrine Damm
  • Thomas Tanghus
  • Niels-Simon Larsen
  • Palle Yndal-Olsen
Katrine Damm, Thomas Tanghus, Niels-Simon Larsen og Palle Yndal-Olsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hans Houmøller

Adam Paaske, jeg håber, du deler dit gode læserbrev på nettet, så din opfordring kan spredes.
Jeg vil gøre det i mit netværk.