Klumme

B.T. satser på clickbait-journalistik i sin reneste form

Fra nytår vil B.T. ikke længere udkomme på print i hverdagene, men i stedet satse på et rent digitalt, gratis tabloidunivers. Endnu et skridt på vejen mod den afslørende journalistiks død på tabloidmedierne, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
B.T. som papiravis vil i fremtiden kun udkomme i en ny og større udgave lørdag og søndag, oplyser chefredaktør Michael Dyrby

B.T. som papiravis vil i fremtiden kun udkomme i en ny og større udgave lørdag og søndag, oplyser chefredaktør Michael Dyrby

Mads Joakim Rimer Rasmussen

28. august 2019

Mandagens nyhed om, at dagbladet B.T. fra nytår ikke længere vil udkomme på papir ugens fem første dage, kommer ikke som en overraskelse. Efter 103 år på gaden er den gamle tabloidavis på vej ind i mobilen. B.T. som papiravis vil i fremtiden kun udkomme i en »ny og større udgave lørdag og søndag«, som chefredaktør Michael Dyrby siger til Berlingske. På hverdage må papirlæserne fremover nøjes med en noget tyndere udgave, nemlig gratisavisen B.T.metro, der kun distribueres i landets fire største byer.

Opskriften på en moderne tabloidavis er enkel: Kombiner et magtfuldt billede med en fængende, ultrakort overskrift – personer af kød og blod er vigtigere end svære sammenhænge. Den umiddelbare læseroplevelse er i højsædet – den sælger bedre end historiens reelle indhold.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
  • Olaf Tehrani
  • Erik Karlsen
  • Henrik Leffers
Kurt Nielsen, Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Olaf Tehrani, Erik Karlsen og Henrik Leffers anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Og så har det jo den fordel for BT - og andre dagblade, at overskrifter kan ændres i det uendelige. Lige til der klikkes på dem.