Læserbrev

El-løbehjul bør ikke forbydes trods ulykker

Ingen vil forbyde biler og cykler, selv om de transportmidler også giver ulykker, så hvorfor skulle det argument holde i forhold til elløbehjulene, spørger gymnasieelev Mikael Saeedzadeh i dette debatindlæg
14. august 2019

Ikke alle er lige begejstrede for de nye elløbehjul, der er begyndt at pryde vores gader. Især fordi løbehjulene har været involveret i diverse ulykker. Både i England og Frankrig er personer blevet dræbt på løbehjulene, mens der i Danmark også har været episoder med tilskadekomne og hensynsløs kørsel.

Det er uden tvivl problematisk, og det har fået folk til at foreslå at forbyde dem. Men det er ikke nogen optimal løsning. Det ville nemlig være at bremse den innovation, vi ellers stræber så ihærdigt efter.

Da de første biler dukkede op i sin tid, var folk sikkert også forskrækkede. Hvad var der nu galt med cykler og hestevogne? Men efterhånden begyndte bilen alligevel at blive en større del af hverdagen. Folk kunne se den praktiske fordel – den gjorde livet nemmere for mange. Og i dag er det svært at forestille sig vores samfund uden biler.

Det lader til, at folk bare frygter forandring og innovation. Og det er fair nok. Det har mennesker altid gjort. Men vi har set så mange eksempler på, at innovation kan optimere vores liv. Er det så ikke på tide at indse, at vi lige så godt kan forholde os åbne over for det nye? Og tager man den såkaldte klimakrise i betragtning, er det da utrolig vigtigt, at vi omfavner løbehjulene.

Når jeg i ny og næ oplever et punkteret cykeldæk og lejer et løbehjul som nødløsning, kvitteres min endte tur med en tak for at gøre kloden grønnere. Er det virkelig noget, vi har lyst til at være bremseklods for?

Når man arbejder så meget for et mere bæredygtigt samfund, er det irriterende, at der kommer modstand mod et initiativ, der egentlig fungerer godt. Det er ikke løbehjulenes skyld, at der sker ulykker. Skylden tilhører føreren, som det også er med biler og cykler. Men de skal heller ikke forbydes trods ulykker, vel?

Løbehjulene tilslutter sig et særdeles aktuelt mantra om bæredygtighed. Og derfor rummer de et potentiale til at blive et uundværligt transportmiddel. Af den grund bør vi – med bilens udvikling in mente – stræbe efter at omfavne innovationen snarere end at gentage forgangne tiders forstokkethed.

Mikael Saeedzadeh, gymnasieelev

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Carsten Mortensen
Carsten Mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Claus Bødtcher-Hansen

13/aug/2019

Kære Venner,
hvorfor er det tilladt at køre på
elektrisk løbehjul uden styrthjelm ???

Venlig hilsen
Claus

Werner Gass, Sonja Rosdahl, Niels Duus Nielsen, Marianne Stockmarr og søren ploug anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Der skulle gå en person foran løbehjulet, med et rødt flag! :o)
Løbehjul er bare ikke tilpasset trafikken.
Trafikken er især ikke tilpasset løbehjulet.

Sonja Rosdahl, Jørn Vilvig, Niels Duus Nielsen, Marianne Stockmarr og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Manglende kendskab til færdselsregler og her kommer jeg-attitude er det virkelige problem.

Jørn Vilvig, Heidi Larsen, Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Jeg er en af dem der er stærk modstander af el-løbehjul. Jeg oplever problemet med dem her i Odense, hvor det for fx ældre, blinde og gangbesværede er blevet endnu mere utrygt at færdes i og omkring gågaderne. Jeg er selv gangbesværet og jeg holder mig nu helt væk fra bymidten hvor de er.
I forvejen skal man manøvrere mellem cyklister, diverse stativer fra butikkerne, udendørs servering osv og nu også de forbandede el-løbehjul. De ligger og flyder overalt, folk - selv børn - kører hvor det passer dem, ofte to på et løbehjul. Folk sætter sig ikke ind i færdselsreglerne, men drøner bare ind og ud mellem andre mennesker. De ser sig ikke for, tager ikke hensyn til andre, men råber ad en fordi man lige er i vejen.

Det er så svært at bedømme hvor hurtigt de kører, jeg har selv prøvet at være ved at blive vædret et par gange, simpelthen fordi de kører som det passer dem, overhaler cykler og fodgængere inden om og man ikke har en chance for at se dem før de er der.

Og nej, de må ikke køre i gågaden eller på fortove, de skal overholde cykelfærdselreglerne, men det gør langt største delen ikke. Så uanset hvor godt det er for klimaet og at vi skal tænke innovativt osv, så kan I stikke de el-løbehjul et vist sted hen så længe folk ikke kan finde ud af at bruge dem som de skal. Og så kan I kalde mig nok så forstokket :)