Kronik

Fejlene er menneskelighedens sidste helle, som den kunstige intelligens truer med at udrydde

Vi bruger ufattelige ressourcer på at udvikle kunstig intelligens, der skal udslette de menneskelige fejl, men vi glemmer alt det potentiale, der ligger i fejlene, for eksempel min opfindelse af ordet ’fosterpiano’, skriver oversætter Hans-Jørgen Birkmose i dette debatindlæg
Computeren på fotoet er fra 1968 og blev brugt til at oversætte fra samoansk til engelsk. Det er ifølge dagens kronikør længe siden, at softwareudviklerne opgav deres drømme om perfekte maskinoversættelser. Men det er ved at ændre sig.

Computeren på fotoet er fra 1968 og blev brugt til at oversætte fra samoansk til engelsk. Det er ifølge dagens kronikør længe siden, at softwareudviklerne opgav deres drømme om perfekte maskinoversættelser. Men det er ved at ændre sig.

Ritzau/Scanpix

12. august 2019

Jeg er uddannet oversætter. Det er mit levebrød, og jeg elsker det over alt andet, fordi det er et håndværk. Arbejdet er på alle niveauer båret af menneskelighed, hvilket vil sige, at det er en blanding af bevidsthed og instinkt.

Det betyder, at jeg er trænet til i 99 pct. af alle tilfælde at foretage valg baseret på fornuft og empiri, men også at jeg i den yderste instans, hvor fornuft og empiri ikke slår til, kan løse et akut opstået problem: En afvigelse fra normalen – ikke efter det forhåndenværende søms princip, men med det overraskende indfald, der kan få folk til at tale om inspiration, skønt der i virkeligheden bare er tale om alle helbrændte håndværkeres evne til at improvisere sig ud af en akut kattepine.

For så vidt burde jeg se med foragt på maskinoversættelse og teknologien bag den. Det gør jeg så ikke.

De fleste tilfælde af konventionelt sprog er inden for mange teksttyper ren gentagelse eller præget af faste vendinger, og her er maskinoversættelsernes resultater gode nok til, at det er umagen værd at sætte et menneske til at arbejde videre med dem.

Håbløs menneskelighed