Klumme

Jeg finder mig en helt. Sådan en har man brug for

Den overmenneskelige helt, der altid gør det rigtige, er hverken troværdig eller interessant længere. Men selv voksne har stadig brug for helte at læne sig op ad, når livet er fuldt af tvivl og skide besværligt, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg
Kronikserien »Højrefløjens helte« har fået debatredaktør Gry Inger Reiter til at gruble over, hvorfor hun ikke selv har nogen helt. Det havde hun, da hun var yngre. Det var Indiana Jones.

Kronikserien »Højrefløjens helte« har fået debatredaktør Gry Inger Reiter til at gruble over, hvorfor hun ikke selv har nogen helt. Det havde hun, da hun var yngre. Det var Indiana Jones.

Lucasfilm Ltd.

2. august 2019

Her i sommer har en række af Danmarks førende højreorienterede stemmer fortalt om deres politiske forbillede i kronikserien »Højrefløjens helte«.

Som kronik- og debatredaktør er jeg selvfølgelig ikke helt upartisk, men jeg synes, det har været interessant at læse om blandt andet Martin Ågerups, Flemming Roses og Jan E. Jørgensens helte, fordi folks forbilleder er så sigende for, hvordan de forstår sig selv, forstår verden og forstår meningen med at være i den.

Serien fik mig også til at gruble over, hvorfor jeg ikke selv har nogen helt.

Det havde jeg, da jeg var yngre. Jeg så op til Indiana Jones, som befrier slavebørn og hopper over dybe kløfter i 80’er-filmene, som jeg så med min far og mine søskende. Når jeg i de første år af min skolegang udfyldte en side i de andre pigers venindebøger, skrev jeg altid »arkæolog« på linjen ud for spørgsmålet »Hvad vil du være, når du bliver stor?«.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Frede Jørgensen
Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu