Kommentar

Grænsekontrol vil ødelægge Øresundsregionen og kan ikke forhindre terror

Efter eksplosioner mod flere offentlige bygninger vil Mette Frederiksen nu indføre grænsekontrol på grænsen til Sverige. Det er symbolpolitik, der ikke holder terrorister ude, men skader pendlere og erhvervsliv, skriver fremtidsforsker Uffe Palludan i dette debatindlæg
22. august 2019

Fra perronen på Nordhavn station kan man se skaderne fra bombesprængningen ved Skattestyrelsen den 6. august. Kigger man den anden vej, kan man se højhusene i Malmø.

Nu ved vi, at det formentlig er en 22-årig ustraffet mand fra Malmø med bulgarske rødder, der stod bag. Mere lokalt kan det næsten ikke blive. En fra nærområdet.

Statsminister Mette Frederiksens svar er grænsekontrol. Malmø er jo udland! Havde bombemanden været fra Gladsaxe, ville hun næppe have foreslået kontrol ved kommunegrænsen, for så ville København ikke fungere, men om Øresundsregionen fungerer, er åbenbart irrelevant.

Totalt sammenbrud

Grænsestationen i Kastrup har kun ét jernbanespor til tog mod vest. Holder et tog for at blive kontrolleret, vil det blokere stationen, og kontrol tager tid. Når et tog ankommer, så er der hundredvis af passagerer, der skal stige af, og som skal kontrolleres på selve stationen.

Når de er stået af toget, kan de ligeledes hundredvis af passagerer, der bliver i toget, blive kontrolleret der, mens det bliver holdende.

Når det er sket, kan de yderligere hundredvis af passagerer, der skal mod København, stå på toget, idet de har været holdt isoleret fra de afstigende passagerer.

Lyder det kompliceret?

Så skal man gøre sig klart, at i myldretiden skal en sådan procedure klares hvert tiende minut – og hertil kommer, at stationens ene vestgående spor også skal benyttes af tog mod Jylland.

Nævnes skal det også, at bomben var på størrelse med et rugbrød, og at de rejsende, der ankommer i hvert tog fra Sverige til lufthavnen, medbringer bagage, som potentielt kan rumme en bombe.

Skal den også undersøges, før de får adgang til lufthavnen? Grænsekontrol er ganske enkelt opskriften på et totalt sammenbrud for den kollektive trafik over broen og i Kastrup.

Få dage efter sprængningen ved Nordhavn så vi endnu en sprængning. Denne gang et langt alvorligere anslag mod staten, nemlig mod en politistation.

Men sporene peger ikke mod Malmø. Og det gør de heller ikke i forbindelse med de mange andre sprængninger, der har været i år. Men så snart én er udført af en ung mand fra Malmø, så skal der åbenbart indføres grænsekontrol.

Har statsministeren overhovedet nogen fornemmelse af, hvad Øresundsregionen egentligt er? Er hun klar over, at der bor op mod 10.000 danskere i Malmø? At omkring 15.000 pendler til København hver dag? At det ikke vil kunne fortsætte, hvis trafiksystemet bryder sammen?

Også børnene og de ældre vil blive ramt, hvis man afskærer de varme hænder adgang til arbejdsmarkedet. Og erhvervslivet. Københavns Lufthavn vil samtidig miste passagerer.

Forhindrer ikke terror

Hvad opnås så med dansk grænsekontrol?

Lad os se på den svenske ditto. Den blev indført i panik i 2015, da flygtningestrømmen fra Tyskland af VLAK-regeringen blev sendt videre til Sverige.

Flygtninge ved grænsen har krav på at få asyl, så grænsekontrol var nyttesløs. Derfor supplerede man den med id-kontrol i Kastrup, der forlængede rejsetiden fra København til Malmø med 30-60 minutter, og passagertallet styrtdykkede.

Siden blev id-kontrollen ophævet, da den var ulovlig i EU.

Da der så ikke længere var et flygtningeproblem, skulle grænsekontrollen forenkles og udføres i tog under kørsel, så de rejsende ikke blev forsinkede, men dagen før den 7. april 2017 indtraf en terrorhandling i Stockholm, og den svenske regering meldte straks handlekraftigt ud, at den ville skærpe grænsekontrollen. Så nu er argumentet for grænsekontrol, at man afværger terror.

Terrorhandlingen i Stockholm blev begået af en afvist asylansøger fra Usbekistan. Altså en person som var ankommet til Sverige, og som helt legalt havde søgt asyl.

Han var så blevet afvist og var derefter stukket af fra myndighederne og opholdt sig illegalt i Sverige. Noget sådant kan en grænsekontrol på ingen måde forhindre. Tværtimod, enhver flygtning, der ankommer til grænsen, kan søge asyl.

Hertil kommer, at terrorister, der er villige til at ofre deres eget liv, godt kan finde ud af at rejse ind i landet, uden grænsepolitiet opdager det. Den svenske grænsekontrol handler ene og alene om at få regeringen til at fremstå handlekraftig. At den så ødelægger en region, der ses som en konkurrent til Stockholm, er en yderligere gevinst.

Problemet er, at det samme gælder dansk grænsekontrol. Det har ene og alene til formål at få en regering til at fremstå handlekraftig. Forskellen er, at her har vi en regering, der skader sin egen hovedstad.

Prisen vil blive, at man dels må indstille myldretidstogene, som allerede slås med store kapacitetsproblemer, dels afgangene mellem Jylland og Kastrup.

Hvad hverken Inger Støjberg (V) eller Kristian Thulesen Dahl (DF) magtede, klarer Mette Frederiksen. Det er symbolpolitik 2.0.

Uffe Palludan er forfatter til flere bøger om grænsekontrol og ejer af Palludan Fremtidsforskning.

»Vi skal have Schengen til at fungere igen,« siger Danmarks nye udenrigsminister Jeppe Kofod, da Information fanger ham i Bruxelles til et interview om regeringens europapolitik.
Læs også
Regeringen har efter bombesprængninger i København behov for at gøre noget. Men den eneste sikre konsekvens af det, de vil gøre, er, at det vil chikanere tusinder af mennesker og underminere hele Øresundsregionen som et nyt fællesskab
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Mondrup
Christian Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu