Læserbrev

Islam er ikke en ensartet og statisk størrelse – den har udviklet sig

Det er ikke nogen let opgave, Christian Braad Thomsen begiver sig ud på, når han sammenligner Bibelen og Koranen. Der er da også flere misforståelser, der trænger til at blive opklaret, skriver forfatter Aminah Tønnesen i dette debatindlæg.
28. august 2019

Det er ikke så nemt endda at forstå Koranens vejledning. Christian Braad Thomsen forsøger sig alligevel i Information den 23. august med en sammenligning af Bibelen og Koranen.

Teksten bærer præg af, at Braad Thomsen ikke tager højde for, at islam aldrig har været en ensartet, statisk størrelse – hverken teologisk eller kulturelt. Muslimsk tro og traditioner har udviklet sig i takt med tidernes skift og under påvirkning af mange forskellige kulturer.

Al erfaring viser, at man er nødt til at forny for at bevare. I langt de fleste muslimske lande har man derfor eksempelvis indsat fængselsstraf i stedet for de invaliderende straffe, som Braad Thomsen nævner. Straffe, der til gengæld var ganske almindelige, da Koranen blev åbenbaret i 600-tallet.

Braad Thomsen nævner, at usømmelighed straffes, og henviser til beretningen om Sodoma og Gomorra.

Koranens beretning om Sodoma og Gomorra er en beretning om massevoldtægt, der bruges som våben til at tvinge, ydmyge og dominere andre.

Tvang og vold hører ikke hjemme i et virkelig islamisk samfund. Derudover nævner Koranen faktisk slet ikke homoseksualitet, og profeten Muhammed har desuden aldrig straffet nogen for homoseksualitet. 

Det er imidlertid rigtigt, at sygdom ifølge Koranen er en prøvelse, mens naturkatastrofer og klimaforandringer nærmere ses som følge af, at menneskene ikke har taget deres opgave som forvaltere af Guds skaberværk alvorligt. De har drevet rovdrift på naturen i stedet for at drage omsorg for den.

Braad Thomsen skriver slutteligt, at »Koranen er næsten umulig at komme igennem, fordi den gentager sig selv i det uendelige, og at den ville vinde ved at blive skåret ned til en 50-siders pamflet.«

Braad Thomsen overser dog, at der ikke kun er tale om gentagelser. Der er tale om variationer over de enkelte emner, der forklarer og supplerer hinanden indbyrdes. Variationerne er med til at gøre Koranens vejledning fleksibel og rummelig.

Mange andre har foreslået, at man burde skrotte åbenbaringerne fra tiden i Medina og kun rette sig efter de ældste åbenbaringer fra årene i Mekka.

Men uden de åbenbaringer går man glip af en lang række markante udsagn, der danner grundlag for fredelig sameksistens på tværs af alle forskelligheder.

Guds barmhjertighed favner alt, og det er ikke uden grund, at Muhammad Asad gav sin koranoversættelse undertitlen: »For people who think«.

Aminah Tønnsen, forfatter

Der er megen debat om islam i Danmark, men det er tilsyneladende meget få, der har fået læst Koranen. Faktisk adskiller den sig meget lidt fra Biblen, skriver filminstruktør og forfatter Christian Braad Thomsen i sin kronik i spiritualitetsserien
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Pietro Cini
  • birgitte andersen
Pietro Cini og birgitte andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg ved ikke, om Thomsen kan læse Koranen. Han er ikke så god til at læse Bibelen. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at han i hvert fald visse steder er en uvederhæftig læser. Lukas 19, 1-27 er ikke Jesu ord, men en lignelse Jesus fortæller. Og de citerede ord er fra en konge. (Hvordan den lignelse skal fortolkes ved jeg ikke). Med hensyn til Matthæus-citatet er det taget helt ud sammenhæng. Kapitel 5 starter med saligprisningerne og slutter med "Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer" samt andre lignende formaninger. Hele kapitlet er komplekst og ganske svært at tolke.