Klumme

Kommer høtyvene mon nogensinde til Hollywood?

Hollywood-stjernernes lønninger er helt gakkelak, men alle synes at leve ganske fint med det. For vi kan jo se, at de er dygtige og progressive, mens virksomhedslederne jo bare er nogle dumme svin, der fyrer folk, skriver journalist Anna von Sperling i dette debatindlæg
Dwayne Johnson, som også er kendt som The Rock, er verdens bedst betalte skuespiller. Han har blandt andet fået 23,5 millioner dollar for den nyeste Jumanji-film og 15 pct. af indtjeningen. Anna von Sperling stiller i denne klumme spørgsmålstegn ved Hollywood-stjernernes høje lønninger.

Dwayne Johnson, som også er kendt som The Rock, er verdens bedst betalte skuespiller. Han har blandt andet fået 23,5 millioner dollar for den nyeste Jumanji-film og 15 pct. af indtjeningen. Anna von Sperling stiller i denne klumme spørgsmålstegn ved Hollywood-stjernernes høje lønninger.

Kazuhiro NOGI

30. august 2019

Dwayne Johnson. Hvem? spørger en del af jer nok – selv måtte jeg slå ham op. Nu skal I høre: Dwayne Johnson er verdens bedst betalte skuespiller. 89,4 millioner dollar har han tjent i år. Over en halv milliard kroner kunne manden, de kalder The Rock, indkassere i 2019. Det giver anledning til at benytte et ord, som jeg sparer til helt særlige lejligheder: perverst.

Det er perverst, at ét menneske skal tjene så mange penge. Men er det også urimeligt?

Lad mig understrege: Jeg køber ikke ind på den med, at ’intet menneske er så og så meget værd’. Løn dannes ikke efter værdi. Løn er det mindste, som en arbejdsgiver kan slippe af sted med at betale. 

Men der er alligevel forskel på folk, når det kommer til, hvem der vækker vores vrede over den mekanisme. For det samler folket som få andre emner, når virksomhedsbosser tjener solen sort, men af en eller anden grund behandler selv den kritiske presse lønninger i underholdningsindustrien som i bedste fald en noteværdig kuriositet.

Hver gang Forbes Magazine udkommer med listen over de bedst tjenende skuespillere, som de gjorde i denne uge, siger vi: ’Hold da op’. Og spiser nogle flere popcorn. Så vidt jeg kan google, har vi stadig til gode at se andre diskussioner i den amerikanske presse end om det urimelige i, at kvinder tjener mindre end mænd.

Publikum bestemmer

Årsagerne er oplagte: Når vi bliver vrede over, at en CEO får en fantasillion, er det, fordi vi ikke kender ham (ja, ja, eller hende, men lad os bare for virkelighedens skyld kalde ham ham).

Fordi vi ikke ved, hvad sådan en laver – ud over at gå til møder, og det kan selv et barn. Og så fordi han har indflydelse på en hel masse menneskers liv. Når han får en bonus, fordi det er synd for ham, at han skal fyre 2.000 medarbejdere, og når jeg ikke kan komme uden om ham, fordi man skal have en bank.

Hollywoodstjerner ved vi, hvad laver. Og de er en særlig stamme af menneskeheden. Jeg skal da være den første til at indrømme, at jeg ikke har Scarlett Johanssons magnetiske virkning. And you sir, ain’t no DiCaprio.

Vi ser dem ikke gøre noget direkte ondt – faktisk tog flere til Haiti efter jordskælvet, de buher af Trump og taler om race og køn. Ja, i det store hele er deres bidrag til fællesskabet positivt og deres udsyn progressivt, tænker vi. Og spiser nogle flere popcorn. Det var heldigt. Som The Rock siger til Forbes:

»Det er publikum, der bestemmer. Hvordan kan vi sende dem glade hjem?«

The Rock har fået 23,5 millioner dollar for den nyeste Jumanji-film og 15 pct. af indtjeningen. Og det forklarer de fleste i topti: At de medvirker i de franchisefilm, der p.t. præger Hollywood. Når Scarlett Johansson har sneget sig ind, er det, fordi hun har en rolle i superheltefilmene Avengers. Det samme gælder for listens nummer to, Chris Hemsworth.

Og nr. tre, Robert Downey Jr., fik 55 millioner, da han sagde ja til endnu en tur som Iron Man. En anledning til at huske, at han helt glemte at betale skat i 1990’erne. Men det er jo vand under broen, som man siger, da pengene i dag har adresse uden dagrenovation på Isle of Something.  

Nye tider …

Men Avangers: Endgame er den mest indtjenende film nogensinde med 2,78 milliarder dollar. Så er det ikke OK, at dem, der trækker folk ind, får deres luns? Sikkert. Men det ændrer ikke ved, at denne biografgænger finder det perverst. Og det kan give bagslag.

For det var jo for 20 år siden kun brokkerøve på det yderste venstre, der begræd de ekstreme lønninger i erhvervslivets top. Siden er det blevet en så almen betragtning, at ekstrem koncentration af velstand er skadelig for vores samfund, at den er nået langt ind på the dark side – fra Verdensbanken til IMF.

Ulighedsdagsordenen er blevet mainstream, og Hollywood har brug for, at vi synes, at de er for fede. Samtidig viste #MeToo jo, hvor hurtigt ting forandrer sig i filmbyen. Hvem havde da troet, at man pludselig ikke måtte bede om et håndjob til gengæld for en casting!?   

Jeg vil derfor allerede sætte popcorn over til den oscaruddeling, hvor alle de store stjerner møder op i guldtøj under hashtagget #WeToo for på den måde at signalere, at de også er del af verdens rigdomskoncentrationsproblem. Men nu er jeg vist ovre i fiktionen …

Thomas La Barbera Christensen øver en scene i sin baghave. Ofte skal han med en dags varsel stille op til castings, så det kan være svært for den lille familie at lægge planer
Læs også
Den amerikanske filmbranche, som leverer moralske fortællinger til hele verden, støttede forbryderen, fordi han var en af deres egne. Indtil resten af verden mindede dem om, at de ikke var hævet over loven.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
David Zennaro og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tjooo en lille vestlig sludder for en vestlig sladder.

Alle vestlige lønninger, inklusive Anna Von Sperlings, er perverse. Hun er nemlig selv rig i og overbetalt i forhold til den overvældende majoritet her på kloden. Mon hun har en holdning dertil? Eller er det kun groft når det er hyperpopulære, storsælgende, omsætningskabende og underholdende The Rock?