Læserbrev

Kritikken af ungdomspolitikere er uretmæssig hård og baseret på misforståelser

Når man er ungdomspolitisk aktiv, må man ofte lægge øre til beskyldninger om både hjernevask og magtliderlighed, men det er en fortærsket misforståelse, skriver Radikal Ungdoms Andreas Lohmann i dette debatindlæg. 
»Det er de selv samme folk, som roser Greta Thunberg og organisationer som Den Grønne Studenterbevægelse til skyerne. Mens de unge mennesker, der bruger deres tid på at kæmpe imod klimakrisen som medlem af et ungdomsparti, åbenbart er hjernevaskede og magtliderlige,« skriver uddannelsesordfører for Radikal Ungdom i dette læserbrev. Billedet er fra ungdomspartilederdebatten under Skolevalget 2019.

»Det er de selv samme folk, som roser Greta Thunberg og organisationer som Den Grønne Studenterbevægelse til skyerne. Mens de unge mennesker, der bruger deres tid på at kæmpe imod klimakrisen som medlem af et ungdomsparti, åbenbart er hjernevaskede og magtliderlige,« skriver uddannelsesordfører for Radikal Ungdom i dette læserbrev. Billedet er fra ungdomspartilederdebatten under Skolevalget 2019.

7. august 2019

Jeg er efterhånden træt af at høre på folk, der mener, at ungdomspartierne er udemokratiske og fyldt med hjernevaskede unge.

Jeg bliver særligt træt, når jeg læser debatindlæg som: »Ungdomspartiernes hjernevask af unge gavner ikke demokratiet« fra 10. juli i Information eller hører P1 Debats indslag fra den 18. juli: »Er ungdomspolitik hjernevask og magtkoncentration?«. For de får ungdomspartierne til at lyde som en samling hjernevaskede unge, der er så magtliderlige, at de næsten er villige til at gøre hvad som helst for enhver given post.

Realiteten er dog den, at ungdomspartierne er fyldt med medlemmer, som ønsker at kæmpe for en sag. Unge mennesker, der f.eks. bekymrer sig om klimakrisen eller besparelserne på vores uddannelsessystem. Dette virker til at være et problem for flere offentlige meningsdannere, og det har jeg svært ved at forstå.

For det er de selv samme folk, som roser Greta Thunberg og organisationer som Den Grønne Studenterbevægelse til skyerne. Mens de unge mennesker, der bruger deres tid på at kæmpe imod klimakrisen som medlem af et ungdomsparti, åbenbart er hjernevaskede og magtliderlige. For mit vedkommende hænger det bare ikke sammen, når de, som gør præcis det samme i en anden organisation, bliver rost for deres indsats.

Derudover er det også værd at nævne, at ungdomspartierne langt hen ad vejen udgør en del af grundlaget for de mere etablerede politiske partier, fordi de sikrer en tilstrømning af kompetente politikere til Folketinget, byrådene, regionalrådene og Europa-Parlamentet.

I stedet for at have så travlt med at kritisere ungdomspartierne burde man rose dem og give dem den anerkendelse, de fortjener. For skal man være helt ærlig, er det ikke mange unge mennesker, der gider at bruge deres fritid på frivilligt at være aktive i ungdomspolitik og på den måde berige vores demokrati. Dem der gør, skal vi være taknemmelige for.

Andreas Lohmann, uddannelsesordfører for Radikal Ungdom

Læs også
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu