Læserbrev

Mattias Tesfaye: Det er rimeligt, at studerende skal arbejde 30 timer for permanent ophold

Permanent ophold giver adgang til velfærdssamfundets rettigheder og pligter. Derfor er det rimeligt, at man skal arbejde 30 timer om ugen i nogle år, inden man tildeles ophold, skriver udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) i dette debatindlæg
8. august 2019

Mohamad Alnabhan skriver i Information den 31. juli et åbent brev til mig.

Han er utilfreds med det såkaldte beskæftigelseskrav, der betyder, at man skal arbejde 30 timer ved siden af sit studie for at få en permanent opholdstilladelse.

Først og fremmest vil jeg gerne ønske Mohamad tillykke med den flotte studentereksamen. Og med optagelsen på uddannelsen som administrationsbachelor.

Han har gjort det helt rigtige. Taget en uddannelse. Det er godt for ham. Og det er godt for Danmark.

Når man får permanent ophold i Danmark, så får man adgang til de rettigheder og pligter, vi har i det danske samfund, resten af livet. Derfor må man også være villig til at bidrage til samfundet. Og det gør man blandt andet ved at arbejde.

I dag har man derfor pligt til først at bidrage nogle år på det danske arbejdsmarked ved at arbejde minimum 30 timer om ugen. Det, synes jeg, er et rimeligt krav.

Mattias Tesfaye (S) er udlændinge- og integrationsminister

Selv om jeg har studeret i al den tid, jeg har været i Danmark, og opfylder alle andre krav for at opnå permanent opholdstilladelse, kan jeg ikke få den, fordi jeg ikke kan arbejde 30 timer om ugen ved siden af mit fuldtidsstudie. Det er urimeligt, skriver studerende Mohamad Alnabhan i dette debatindlæg
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

De fleste studier i disse tider kaldes for fuldtidsstudier. Hvordan kan det lade sig gøre når de studerende samtidigt med også skal have et næsten-fuldtidsjob ved siden af.
Kan det virkelig passe at I tænker at folk skal være i gang mindst 60-70 timer om ugen? Det er der da ingen der byder indfødte danskere.
Umiddelbart lyder det som relativt umenneskelige og slave-lignende forhold. Synes I virkelig at flygtninge og indvandrere er så meget andenrangs mennesker?

Else Marie Arevad, Viggo Okholm, Hans Larsen, Maj-Britt Kent Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Søren Andersen, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Flemming Berger, Jan Andre Buschmann, Kirsten Kock, Søren Bro, Ib Christensen, Niels Duus Nielsen, Karsten Aaen, Niels G Madsen, Johnny Winther Ronnenberg og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Niels G Madsen

"Synes I virkelig at flygtninge og indvandrere er så meget andenrangs mennesker?"
Jep, det lader Mathias Tesfaye til at synes. Det fremgår også af den flid han har lagt i svaret.

Hans Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Søren Andersen, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Flemming Berger, Søren Bro, Niels Duus Nielsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Kære Minister
prøv at tjekke af med din kollega, beskæftigelsesministeren, om Danmark er villig til at garantere disse mennesker 30 timers arbejde om ugen indenfor 3½ år. I så tilfælde er ordningen stadig diskriminerende men trods alt gennemførlig.
At forlange 30 timers arbejde af unge samtidig med at de går i skole er urimeligt og langt hen ad vejen nederdrægtigt. Det giver den pågældende arbejdsgiver en modbydelig magt over den unge, som stort set ikke har mulighed for at sige nej til nogetsomhelst.
Find en bedre løsning

Lillian Larsen, Else Marie Arevad, Hans Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Søren Andersen, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Torben Lindegaard, Christel Gruner-Olesen, Søren Bro, Ib Christensen, Niels Duus Nielsen, Johnny Winther Ronnenberg, Jan Damskier, Jens Thaarup Nyberg, Christian Mondrup og Niels G Madsen anbefalede denne kommentar

Tesfaye overser jo helt, at man i DK betaler skat af sin SU! Og dette er, for mig at se, det der med de 30 timer, en dyb og alvorlig overtrædelse af Grundlovens paragraf 70, hvori der står, at man ikkediskrimenere (fratage folk nydelsen af fulde borgerlige rettigheder) på baggrund af folks etniske oprindelse (eller religion). Og selvom det måske ikke i første omgang er studier mm. paragraffen var ment ift. til, har Tesfaye, som minister, åbnet døren for at den bruges ift. studier i DK -

netop ved at betone, og lægge vægt på 'rettigheder og pligter'.

Han, Tesfaye, må derfor anse det som en borgerlig rettighed at studere i DK - og når han gør det, skal de, efter min mening, ske på samme vilkår som danske studerende for de udenlandske studerende, der studerer i DK!

Bjarne Bisgaard Jensen, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Johnny Winther Ronnenberg og Niels G Madsen anbefalede denne kommentar
Niels G Madsen

Lise Lotte Rahbek,
3½ år er skam langtfra nok. Prøv snarer med 4½ år, idet myndighederne skal snøvle sig sammen til at behandle ansøgningen først, hvor betingelsen om arbejde stadig skal være opfyldt. Og det er jo altid helt uforudsigeligt hvornår udlændingestyrelsen finder det betimeligt at læse deres post.

Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Torben Lindegaard og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

Tesfaye spænder med sin teknikalitet ben for praktisk gennemførlige studier.

Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Torben Lindegaard, Kirsten Kock og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Johnny Winther Ronnenberg

Da jeg i sin tid læste brugt jeg 60-70 timer om ugen så døgnet havde ikke timer nok til familien eller interesser, det var hårdt arbejde fra jeg stod op og til jeg gik i seng , så jeg havde ikke tid til et studiejob. Til gengæld bestod jeg og det var målet. Målet må være at gennemføre og ikke andet, Tesfay er ude på et skråplan og aner intet om videregående uddannelser.

Lillian Larsen, Maj-Britt Kent Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Aaen, Søren Andersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Torben Lindegaard, Ebbe Overbye, Lise Lotte Rahbek og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Johnny Winther Ronnenberg

Jeg er bange for, at du har ret -
Mattias Tesfaye aner ikke, hvad et fuldtidsstudium indebærer.

Et fuldtidsstudium kræver betydeligt mere end 37 ugentlige timer -
og 30 timers ugentlig erhvervsarbejde oveni er ganske simpelt helt udenfor skiven,
selv hvis det måtte være muligt at finde et sådant arbejde.

Det er mig ubegribeligt, at Mette Frederiksen kan stille sig bag et så åbenlyst urimeligt krav.

Niels Duus Nielsen, Maj-Britt Kent Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Aaen, Søren Andersen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Flemming Berger, Lise Lotte Rahbek og Niels G Madsen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Altså: udenlandske studerende på dansk SU får en uddannelse I DK og er efterfølgende fritstillet, om de vil bruge uddannelsen i DK, i hjemlandet eller hvorsomhelst ellers! Skal vi stille krav til udenlandske studenter, at de skal "afbedrage" på uddannelsen i DK efterfølgende? Kender flere fra østlandene, der fik dansk uddannelse, arbejdede ved siden af og bor i London i dag. Hvad fik "DK" ud af dette? Jo, et par gode "ambassadører", og, for mig, er det helt OK.
Danske uddannelsesinstitutioner har "fisket" vidt og bredt i udlandet, for at få så mange studerende ind på "taxa-meter-ordningen", som muligt, nogle sågar med dubiøse metoder!(amerikanske certificeringer!). DK har udbetalt SU til studerende, der efterfølgende har forladt DK, efterladende en falsk adresse, således at den forfaldne SU-støtte, må anses for tabt.
Så der er flere ting, vi skal have styr på i denne sag, så udskydelse af statsborgerskab, er også OK for mig.
Stressende dagligdag, ja det er der mange der har, men denne student har dog udsigt til, ingen garanti for, et dansk statsborgerskab og det er dog mere end så mange andre flygtninge og migranter har udsigt til, på de nuværende præmisser. Disse præmisser bør vi nok også kigge nærmere på, for gode "ambassadører" er guld værd for DK.

Niels G Madsen

Peter Beck-Lauritzen,
Der er jo her ikke tale om opnåelse af statsborgerskab, men derimod bare om permanent opholdstilladelse. Og mht dit eksempel med studerende fra østlandene, så er EU borgere rent faktisk fritaget for ovennævnte arbejdskrav for at opnå permanent ophold.

Claus Nielsen, Torben Lindegaard, Bjarne Bisgaard Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Torben Morten Lund

Uddannelserne tjener på det, EU-studerende tjener på det, EU medlemslande har fordele, bankerne udlåner med statsgaranti, djøf'ere i organisationer og ministerier får god løn... Danske skatteydere betaler og Tesfayes forsøg på at dæmpe drænet kan virke kludret og når ikke hele vejen rundt.

Niels G Madsen

Hvordan er det lige at det dæmper drænet når det for det første ikke gælder borgere fra andre EU lande, og for det andet nærmere gør det mere attraktivt for studerende at forlade landet efter endt uddannelse (pga. manglende sikkerhed for deres fremtid i Danmark) frem for at blive og bruge deres uddannelse her?

Og så er det i øvrigt ikke noget Mattias Tesfaye har fundet på, det er bare en regel han har arvet fra sine forgængere.

Torben Lindegaard

@Niels G Madsen

Det bliver da ikke bedre af, at Mattias Tesfaye har arvet reglen om 30 timers erhvervsarbejde ved siden af et fuldtidsstudium fra sin forgænger.

Mattias Tesfaye stiller sig bag det forrykte krav -
og svarer i øvrigt ikke på Mohamad Alnabhan's åbne brev.

"I dag har man derfor pligt til først at bidrage nogle år på det danske arbejdsmarked ved at arbejde minimum 30 timer om ugen. Det, synes jeg, er et rimeligt krav."
citat fra Mohamad Alnabhan's indlæg

Som det ses ser ministeren helt væk fra hovedanken, som er, at kravet om minimum 30 timer ugentligt på arbejdsmarkedet i 3½ år som betingelse for at få permanent opholdstilladelse skal lægges oven i fuldtidsstudiet.

Man får nærmest indtryk af, at svaret til Mohamad Alnabhan er konciperet af ministeriets mest umulige skrankepave - og Mattias Tesfaye så bare har skrevet under som ministeriets pantsatte bondedreng.

Niels G Madsen

@Torben Lindegaard,
Nej, det er vi skam enige om. Det var bare et svar til din navnebror ovenfor som mente at det var Tesfayes forsøg på at løse et "problem".

Og jeg kan tilføje at da reglen sidst blev ændret kostede det (med tilbagevirkende kraft) min egen kone muligheden for permanent opholdstilladelse, og satte hende tilbage til start i det evigt foranderlige spil om at få en vis sikkerhed om vores fremtid i Danmark. Så nu er hun her i landet på niende år med to danske børn og en dansk mand, men kan stadig verfes ud hvis der skulle ske mig noget.

Torben Lindegaard

@Niels G Madsen

Udenlandske ægtefællers retsstilling er helt uantagelig, som din families eksempel kun alt for tydeligt illustrerer.

Dette krav er en uopnåelig drøm! Jeg er i gang med at tage en bacheloruddannelse, og at arbejde 30 timer ved siden af mit studie er desværre umuligt. Da selve studiet nærmest er et fuldtidsarbejde. Jeg har et deltidsjob ved siden af studiet, men opfylder ikke de 30 timer om ugen. Dette krav er det eneste som holder mig tilbage for, at kunne opnå permanent opholdstilladelse. Jeg er født og opvokset i Danmark, havde dog et lille hul i min skolegang, som forhindrede mig i at få permanent opholdstilladelse da jeg var 18 år. Synes virkelig det er en skam for de studerende, som gerne vil tage en uddannelse. Men på senere tidpunkt kan risikerer at blive sendt “hjem” da de kun har en midlertidig opholdstilladelse.