Læserbrev

Nye Borgerlige: Nedlæg jobcentrene og adskil socialpolitik fra beskæftigelsespolitik

I dag er der terminalt syge borgere, der dør, mens de er i ressourceforløb og venter på at få tildelt førtidspension. Det er sørgeligt og udtryk for et vanvittigt system, skriver Nye Borgerliges beskæftigelsesordfører i dette debatindlæg
19. august 2019

I 2017 kritiserede Bitten Vivi Jensen i Information den måde, hvorpå Frederiksberg Kommune behandlede de borgere, der søgte førtidspension. Den 5. august skrev samme avis, at der er blevet rejst tiltale mod Bitten Vivi Jensen af Københavns Politi, fordi hun som tidligere ansat i Frederiksberg Kommune »under særligt skærpende omstændigheder uberettiget havde videregivet fortrolige personoplysninger«.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvorvidt Jensen skal dømmes, når hun skal for retten på et tidspunkt. Men jeg kan godt gøre mig til dommer over den måde, syge og nedslidte bliver behandlet på. Det er en uværdig måde, politikerne har indrettet systemet på for syge og nedslidte, der ikke kan arbejde.

I Nye Borgerlige vil vi adskille beskæftigelsespolitik og socialpolitik.

Hvis man er for syg eller nedslidt til at arbejde, skal man ikke piskes rundt i systemet på jobcentrene landet over. Så skal man i vores optik have tildelt en førtidspension baseret på en lægefaglig vurdering. Vi vil nedsætte et lægefagligt råd, der kan sikre en værdig og ensartet sagsbehandling. Afgørelsen skal altså overlades til ekspertisen og ikke til en tilfældig sagsbehandler eller DJØF’er.

De oplevelser, Bitten Vivi Jensen beskriver, er ikke enkeltstående. I dag er der terminalt syge borgere, der dør, mens de er i ressourceforløb og venter på at få tildelt førtidspension. Det er sørgeligt og udtryk for et vanvittigt system.

Det skal stoppes. Derfor vil vi nedlægge de ineffektive og skadelige jobcentre. Vi vil også sikre, at udlændinge forsørger sig selv ved at knytte retten til offentlig forsørgelse til det danske statsborgerskab. På den måde sikres det, at kun danskere har gavn af vores sociale sikkerhedsnet.

Jeg håber, at vi snart kommer væk fra politikernes massive svigt på området. Jeg ønsker, at vi får en beskæftigelsespolitik, der giver danskerne friheden og ansvaret tilbage. Kan man arbejde, skal man selvfølgelig det. Kan man ikke det, skal man selvfølgelig have gavn af en beskyttende socialpolitik.

Lars Boje Mathiesen er beskæftigelsesordfører i Nye Borgerlige

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• birgitte andersen
birgitte andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

God borgerlig politik som vi kender den. "Selvfølgelig skal de syge hjælpes, hvis de ér syge. Ellers skal de selvfølgelig arbejde."
Så skal der blot opbygges et system, der sikrer at de syge vitterlig er syge, og det er humlen i det verdensbillede.

Susanne Kaspersen, Arne Albatros Olsen, Katrine Damm, Torben Skov, Dorte Sørensen, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Tommy Clausen

Jeg ger Lars Boje Mathiesen ret, job-centerne bør lukkes. Og statsminister Mette Fredriksen bør også sige undskyld til job centernes offer. Det var Mette selv der var med og stramme lovgivningen for jobcenterne når hun var minister i Guggi-Helles regering.

Susanne Kaspersen, Arne Albatros Olsen og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jeg synes lissom jeg mangler at få en opklaring af, hvad de pågældende udlændinge skal leve af, når de ikke må modtage almisser. Medmindre de skal lavere slavearbejdskraft eller ligge og dø på gaderne eller bryde loven. 'Udlændinge' er iøvrigt også modtagelige for sygdomme, forlyder det.

men ja. Jobcentrene duer ikke. 70% af de mennesker, som er tilknyttet et Jobcenter har arbejdsmarkedet ingen eller meget ringe interesse i. Et system hvor arbejde er svaret på alle spørgsmål, er perverst.

Susanne Kaspersen, Arne Albatros Olsen, Per Klüver, Hans Larsen, Katrine Damm, Peter Knap, Henning Kjær, Bjarne Bisgaard Jensen, birgitte andersen, Torben Skov, Dorte Sørensen, Eva Schwanenflügel og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Ja skil socialpolitik og beskæftigelsespolitik igen. Afskaf Hjort Frederiksens jobcentre (som han fik oprettet på bestilt rapport, der sagde og SKULLE sige, at kommunerne var bedre til at få folk i arbejde end de statslige Arbejdsformidlinger).
Kan løsningen ikke være at oprette jobcentre/arbejdsformidlinger i de 5 Regionen, når de nu nok ikke skal nedlægges , som Løkke Rasmussen ønskede før valget. Ligeledes kan specialskolerne og behandlingsstederne også igen overdrages til de 5 regioner - herved kan der igen oparbejdes viden og god behandling.

Susanne Kaspersen, Arne Albatros Olsen, Per Klüver, Eva Schwanenflügel, Peter Knap og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Brian W. Andersen

Sikke et Deja Vu. Det hele lyder flot, fint og korrekt at NB vil adskille socialpolitik fra beskæftigelsespolitik lige indtil næstsidste afsnit, hvor sløret løftes for en tredje opdeling i form af segregation.

NB rider på helt samme populistiske kæphest som DF har redet på i årtier, bare med ældrevilkår og ældrepleje i den ene hånd og en udlændingepolitik til fremme for det rene hvide Danmark i den anden hånd.

Det er ikke andet en gammel vin på nye flasker. Denne gang er emballagen den nyliberalisme med mere end bare en snert af Ayn Rands objektivisme som vi kender fra andre Seier Christensen projekter. Hvordan denne skal føre til en mere human socialpolitik, end den varierende blandingsemballage af konservatisme og socialdemokratisme som DF har forsøgt sig med, er svært at få øje på.

NB's markedsføring fejler ikke noget, så vi må se hvor mange borgere, der hopper på den.

Susanne Kaspersen, Torben Skov, Poul Erik Pedersen, Eva Schwanenflügel og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Poul Erik Pedersen

Brian W. Andersen: min kompliment. Skarp analyse, godt formuleret.
mvh. poul.

Susanne Kaspersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Der skulle være mulighed for samarbejde både med Enhedslisten SF DF Alternativet. Kriterier skal være soleklare - fx borgere der har været parkeret mere end 9 mdr på kontanthjælp eller 12 mdr i ressourceforløb skal tilbydes et frit valg mellem revalidering sygedagpenge fleksjob eller førtidspension - det kræver en omlægning af refusionssystem så kommunerne betaler 100% af kontanthjælp og ressourceforløb og Staten betaler 100% af revalidering fleksjob førtid og sygedagpenge - stigende udgifter til forsørgelse vil kræve en skattestigning.