Klumme

Per Mikael Jensens ledelsesfilosofi kræver dybe lommer. Dybere end Altingets

Altinget har fyret administrerende direktør Per Mikael Jensen efter to år på posten. En af Danmarks mest omstridte mediechefer er tilsyneladende blevet offer for sin egen væksttrang, skriver journalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
»Per Mikael Jensen er, som det er blevet udtrykt, en charmerende bisse. Vi elsker danskere, der når internationale topposter med dertil hørende millionlønninger. Men når hans resultater udsættes for en nærmere undersøgelse, er det svært at finde ubetingede succeser,« skriver Lasse Jensen i denne kommentar. 

»Per Mikael Jensen er, som det er blevet udtrykt, en charmerende bisse. Vi elsker danskere, der når internationale topposter med dertil hørende millionlønninger. Men når hans resultater udsættes for en nærmere undersøgelse, er det svært at finde ubetingede succeser,« skriver Lasse Jensen i denne kommentar. 

Peter Hove Olesen

7. august 2019

Blandt danske mediechefer er der én, der igennem de seneste 20 år har været genstand for både beundring og undren: Den 57-årige Per Mikael Jensen blev forleden fyret som koncernchef og administrerende direktør for Altinget. En foreløbig brat afslutning på en karriere, der kun kan karakteriseres som en rutsjebanetur af de større.

Per Mikael Jensen er en formidabel netværker og var engang en populær og beundret journalistisk leder. Som ung på Politiken og senere som chef for Jyllands-Postens københavnerudgave, der blev en journalistisk succes og en kommerciel katastrofe.

Herefter skrev Per Mikael Jensen sig ind i dansk pressehistorie som chef for Danmarks første gratisavis MetroXpress, der i dag er opslugt af Berlingske Medias B.T. De store mediehuse kastede sig dengang ud i en milliarddyr gratisaviskrig, der drænede kasserne og forsinkede den nødvendige digitalisering. Per Mikael Jensen rykkede op i det internationale Metro-hierarki, men så blev han i 2006 overraskende øverste chef for TV 2.

Hans tid på Kvægtorvet blev kort, kontroversiel og brutal. Hans opgave – stillet af den borgerlige regering – var enkel: Gør TV 2 klar til salg.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Peter Beck-Lauritzen
  • Steffen Gliese
  • David Zennaro
  • Christian Mondrup
  • Kurt Nielsen
  • Grethe Preisler
  • Niels-Simon Larsen
  • Marianne Stockmarr
  • Eva Schwanenflügel
  • Oluf Husted
Peter Beck-Lauritzen, Steffen Gliese, David Zennaro, Christian Mondrup, Kurt Nielsen, Grethe Preisler, Niels-Simon Larsen, Marianne Stockmarr, Eva Schwanenflügel og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Hvorfor kommer disse AFSLØRINGER altid først after the fact?
Journalistik er ikke plaget af videnskabens dokumentationskrav, men kan argumentere og påvise forhold friere.