Læserbrev

PET bør efterforske, hvem der har angivet danskere til PKK-rapport

Som journalist har jeg foretaget kritisk dækning af den tyrkisk-kurdiske konflikt. Åbenbart så kritisk at jeg nu fejlagtigt figurerer som en del af den militante organisation PKK i en tyrkisk rapport. Det er absurd, skriver Deniz Serinci i dette debatindlæg.
28. august 2019

Jeg er den dansker, der bliver hængt mest ud i rapporten »PKK’s organisation i Europa« fra den tyrkiske tænketank SETA. Ifølge den er jeg terrorsympatisør og en del af PKK, der står på Tyrkiets og EU’s terrorliste. Mig? PKK’er?

Som journalist har jeg skrevet artikler som: »PKK dræbte 23-årig lærer«, »PKK finansierer sig selv via narkokriminalitet« og mange andre. Skulle jeg være PKK’er?

Sagen bliver ikke mindre absurd af, at rapporten selv skriver: »Deniz Serinci kritiserer også PKK,« og at jeg »ikke har organiske bånd til PKK«.

Men hvis jeg ingen organisatoriske bånd har til PKK og også forholder mig kritisk til organisationen, hvorfor er jeg så overhovedet nævnt i en rapport om PKK’s organisation?

Jeg har gjort mit arbejde som journalist og forholdt mig kritisk til alle parter i den tyrkisk-kurdiske konflikt. Om min bog Kurdistan fra 2018 lyder lektørudtalelsen:

»Grundig fremstilling, som på trods af forfatterens kurdiske baggrund virker objektiv«.

Ved kritiske artikler om Tyrkiet har jeg altid kontaktet den tyrkiske ambassade for at give dem mulighed for at svare.

Så jeg har forholdt mig kritisk til begge parter. Så meget, at herboende PKK’ere har beskyldt mig for at være agent for Erdogan og Tyrkiet. Det viser blot min journalistiske balancegang.

Det føles intimiderende at blive sat på en offentligt tilgængelig liste over PKK-tilhængere og dermed indirekte blive gjort til en skydeskive. Rapporten sender et signal til statsanklagerne i Tyrkiet om at rejse tiltale mod mig, hvis jeg rejser til Tyrkiet.

Det tør jeg derfor ikke, hvilket betyder, at jeg ikke kan besøge min syge mor.

Jeg appellerer derfor til den danske regering og PET om at undersøge sagen og finde de personer herhjemme, der eventuelt måtte have angivet mig til Tyrkiet.

For det er da absurd at blive hængt ud som en del af en organisation, som rapporten selv erkender, at jeg forholder mig kritisk til og ikke er forbundet med.

Deniz Serinci, journalist

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
  • Marianne Stockmarr
  • Jan Damskier
Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Marianne Stockmarr og Jan Damskier anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ete Forchhammer

Er der hvepsereder PET og politikere holder fingrene fra? Evt. hvilke og hvorfor, af hensyn til hvem og hvad? Eller?