Læserbrev

Pride hjælper ikke os homoseksuelle, der lever i frygt

Copenhagen Pride giver politikere og virksomheder mulighed for at købe lidt ligestillingsaflad, men arrangementet ændrer ikke på de alvorlige problemstillinger, som homoseksuelle møder hver dag, skriver Lucas Zukunft i dette debatindlæg
13. august 2019

Jeg er homoseksuel, og jeg deltager igen i år ikke i Copenhagen Pride.

Jeg er allerede ved at brække mig over alle de regnbuer, jeg ser over det hele, over de tomme floskler, der kastes i hovedet på mig hele tiden og over, at jeg endnu en gang skal bruges som salgsstrategi.

Pride er for mig at se ikke et arrangement, der handler om at gøre mit liv som homoseksuel lettere eller bedre. Pride er blevet til et eller andet tosset selvforherligelsesprojekt, hvor virksomheder og politikere kan købe sig til aflad ved at vifte med et regnbueflag i en uges tid og så føle, at de har gjort noget for at fremme ligestillingen.

Når jeg går med en fyr på gaden, veksler vi meget mellem at holde hinanden i hånden og at have en meters afstand mellem os. Hvorfor? Fordi vi er bange for at få tæsk for at vise vores kærlighed. Hvis jeg kysser en fyr offentligt, kigger jeg lige rundt bagefter. Hvorfor? Fordi jeg er bange for at få tæsk for at vise min kærlighed offentligt.

Når jeg er sammen med en fyr, og vi nærmer os enden på dagen, er det ret almindeligt at snakke om, at vi håber, vi ikke bliver forfulgt, når vi skal hjem. Så hvad fejrer jeg til Pride? Min evige frygt for at få tæsk, fordi jeg kan lide mænd i stedet for kvinder? Nej. Hvad er der så at fejre?

Kampen står endnu, og den er langtfra vundet. Der er intet at fejre endnu overhovedet. Ikke før mennesker er ligestillede. Ikke før jeg ikke skal leve i frygt. Pride hjælper ikke på noget af ovenstående. Jo, måske er det lidt bedre at være københavner i en uge, men når ugen er omme, er alt som det plejer, intet er ændret.

Pride er til, for at andre kan pudse glorien, mens vi stadig er mange mennesker, der lever i frygt og uden ligestilling. Det er ikke et arrangement, jeg har tænkt mig at tage del i, og jeg vil opfordre andre til heller ikke at deltage.

Lige nu føler jeg, at Pride pisser mig op og ned ad ryggen. Da det er uanstændigt (og ulovligt) at pisse på mennesker på gaden, kan jeg ikke svare ligeligt igen. Derfor vælger jeg i stedet blot at holde mig væk. Endnu en gang.

Lucas Zukunft er studerende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Frede Jørgensen
  • birgitte andersen
  • Lucas Zukunft
Frede Jørgensen, birgitte andersen og Lucas Zukunft anbefalede denne artikel

Kommentarer

Johnny Winther Ronnenberg

Det lyder mest som frygten for frygten og den kan fjerne selvsikkerheden i stor stil. men man skal lære ikke at lade den styre ens handlinger. Somme tider er vi vores værste fjende os selv og de tanker vi gør os forstærker angsten og tvivlen på os selv og det er et skråplan at komme ud på.

Karsten Lundsby, Steffen Gliese og Arman Teymouri Niknam anbefalede denne kommentar
Lucas Zukunft

Hej Steffen,
Jeg har gået til karate i 12 år, men jeg kan ikke se hvorfor det har nogen relevans?

Bjørn Pedersen, birgitte andersen, Frede Jørgensen og Morten Højer anbefalede denne kommentar
Morten Højer

Nu er risikoen for at blive udsat for vold en del større, når man åbent viser at man er homoseksuel. Så tomme og nedladende lommepsykologiske råd om at lære selvforsvar, og om ikke at lade sig styre af ubegrundet frygt, klinger voldsomt hult.

For folk, der ikke selv er i risikogruppen, forekommer problemet sjovt nok ikke så stort.

Camilla Krag Jensen, Nike Forsander Lorentsen, Bjørn Pedersen, Lucas Zukunft, birgitte andersen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Men, Morten Højer, jeg er sandelig selv i risikogruppen - faktisk blev jeg overfaldet af et par rumænere i Berlin for 4 år siden. Men det kan jeg jo ikke lade mig afficere af.

birgitte andersen

Kære Lucas.
Det gør mig frygtelig ondt at høre at, I homoseksuelle stadigvæk har så svært ved at blive en del af samfundet. Det viser med alt tydelighed politikkernes hykleri.............politikkerne får deres 2 minutter i tv og så er de væk igen og har glemt alt.
Hvis de vil, kan de stoppe den vold og overgreb der bliver begået i Danmark allerede i morgen.
Dem der begår volden, skulle smides i fængsel med det samme, Lige som vi så da det var Pappes kæreste det drejede sig om. Politikkerne bør sende signal om at det acceptere vi altså bare ikke i Danmark. Men tit sender politikkerne det modsatte signal,
ÅÅÅÅÅ det er så synd for gerningsmanden, han kan jo ikke gøre for det, og her glemmer politikkerne så at der faktisk er et offer. som efterlades alene tilbage......
Grunden til at vi er kommet så langt ud i det Danske samfund, er når vi ser politikkerne hakke ned på de svage eller være efter deres kollegaer, Ja så gør andre grimme personligheder det også. Politikkerne viser dem jo vejen, de skal bare selv finde deres offer............
Men kære Lucas, blive ved med at tale om problemerne, her og ude i samfundet, ja alle de steder du kan komme til at gøre opmærksom på problemet, så skal det nok en dag lykkes os sammen at få råbt politikkerne op........ Vi vil altså ikke længere finde os i den diskrimination der forgår.........
Tab ikke modet, måske er det i morgen der blæser nye vinde over Danmark!

Morten Højer

@Steffen Gliese Det er da også en udmærket ting at lære selvforsvar, men det gør bare intet ved det overordnede problem som artiklen beskriver.

Jeg tror næppe Lucas Zukunft skrev artiklen for at indhente personlige råd til, hvordan han skal håndtere sin frygt for at blive slået ned på gaden.

birgitte andersen

Ps..Jeg er til høre en handicappet gruppe som også dagligt diskrimineres af såvel det offentlige, som af personer på gaden, i medier og andre sammenhæng, hvor der er brug for nogle at hakke på.

Steffen Gliese

Det gør da kun indlægget endnu mere meningsløst, Morten Højer.
Priden sender et tydeligt signal om, at homoseksualitet accepteres i samfundet, og at det altså er at sætte sig udenfor gældende normer, når man ser anderledes på sagerne.
Det er faktisk en enorm sejr - og ganske anderledes end i mange lande, hvor Prider stadig manifesterer en protest imod diskrimination og fornedrelse fra samfundets toneangivende kredse.
Mens der stadig er meget at kæmpe for og forbedre, så er den offentlige demonstration af opbakningen fra alle dele af samfundet netop udtryk for viljen til at beskytte minoriteterne.
Det er en gammel erfaring, at frygten for frygten er den værste; ligesom det er en god idé at sikre sig imod de farer, man kan være oppe imod. Det er ikke forbudt at gøre noget for at forbedre sine vilkår og chancer i det omfang, man kan, og det gælder alle.
Lucas Zunkunft lyder som et ekko, synes jeg, af Judith Butler, der for nogle år siden afslog at modtage en pris ved Priden i Berlin - bl.a. af grunde, som også i år er blevet diskuteret overraskende heftigt: at det er for let for mange firmaer og interessenter at hægte sig på Priden for at få et godt navn i LGBTIA+-kredse; men af ovenstående grund finder jeg i relation til netop denne begivenhed den kritik forfejlet - fordi det netop er ved let at kunne demonstrere i det mindste en imødekommenhed, som det har taget mange årtier at stable på benene.
Derimod er det trist, at organiseringen og aktiviteterne i den politiske del af LGBTIA+bevægelsen har fået det så dårligt i den selvsamme periode, hvor den mere kommercielle side er miljøet er ekspanderet. Det kan dog kun folk selv gøre noget ved; men alt foreningsliv lider jo under, at de fleste i dag har andet at gøre end at deltage i den type aktivisme.

Morten Højer

@Steffen Gliese At du synes indlægget er meningsløst, må du selv ligge og rode med. At vi overhovedet har en diskussion om emnet, viser jo det modsatte. Der er helt åbenlyst meget delte meninger om den retning priden har bevæget sig i gennem årene.

Jeg selv er meget mere ambivalent end Lucas: Jeg er helt enig i hele hans kritik. Det er sindssygt irriterende at tilfældige forretninger som f.eks. Coca Cola kan kaste nogen penge efter arrangementet, tegne et par regnbueflag i en uge, og så tjene kassen på den positive omtale og reklamen de får ud af det.

Det er blevet en god forretning at se ud som om man støtter LGBTQ+, og det er nok både godt og skidt. Man kan i hvert fald sige, at det, at virksomheder føler de kan tjene penge på de lånte fjer, er en effekt af den overordnede mainstream holdningsændring i befolkningen, der har fundet sted. Og den holdningsændring er selvfølgelig positiv.

Men det var din oprindelige nedladende "Lær selvforsvar" kommentar, jeg angreb. Den forholdt sig helt bogstaveligt overhovedet overhovedet ikke til indlægget, men ignorerede fuldstændig indlæggets præmis, for i stedet at komme med et lille personligt fif til, hvordan Lucas kunne få løst sit lille problem. Så ved at komme med et indlysende, og åbenlyst forsimplet løsningsforslag på et komplekst samfundsproblem, fik du signaleret at du synes hans indlæg er latterligt, uden nogensinde at komme med antydningen af et modargument.

Hvis du er uenig i indlægget, så argumenter imod det åbent, sådan som du lige gjorde, i stedet for bare at nedgøre det. Og lad nu være med at påstå at "Lær selvforsvar" var velmenende, og sagt i god tro. Det er der ingen der vil tro på.