Klumme

Rune Lykkeberg: Tænk, hvis Elizabeth Warren blev præsident i USA. Jeg tror på, det kan lykkes

Endnu har ingen politikere i Vesten vundet magten på kampen mod ulighed og samfundsødelæggende kapitalisme. Elizabeth Warren er det bedste bud på én, som både kan vinde og reformere hele den amerikanske økonomi, skriver chefredaktør Rune Lykkeberg i dette debatindlæg
Præsidentkandidat Elizabeth Warren og et velproportioneret amerikansk flag til et såkaldt ’town hall’-møde på Florida International University i Miami.

Præsidentkandidat Elizabeth Warren og et velproportioneret amerikansk flag til et såkaldt ’town hall’-møde på Florida International University i Miami.

Rhona Wise

24. august 2019

For nogle år siden cirkulerede en optagelse af en vred kvinde, som førte valgkamp i Massachusetts. Hun sagde noget så radikalt, at mange blev rasende og beskyldte hende for at føre »klassekrig«. Det var i 2012, at Elizabeth Warren i den lille by Andover angreb den antagelse, at den enkelte alene har ansvaret for sin succes og velstand:

»There is nobody in this country who got rich on his own«, sagde hun.

Ingen i Amerika har selv skabt hele deres velstand:

»Du byggede en fabrik derude? Godt for dig. Men lad os lige få én ting på det rene: Du flyttede dine varer på veje, som vi andre betalte for. Du hyrede ansatte, som vi andre betalte for at uddanne. Du kunne være tryg på din fabrik på grund af det politi og det brandvæsen, som vi andre betalte for«, sagde hun. 

»Behold du bare en stor luns. Men det er en del af den underliggende sociale kontrakt, at du også tager en stor luns og giver tilbage til den næste, som prøver lykken.«

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Lars Kramhøft
  • Steen K Petersen
  • Alvin Jensen
  • Niels Møller Jensen
  • ingemaje lange
  • Bjarne Jørgensen
  • Karen Grue
  • Erik Karlsen
  • Claus Bødtcher-Hansen
  • Eva Schwanenflügel
  • Bjarne Bisgaard Jensen
Lars Kramhøft, Steen K Petersen, Alvin Jensen, Niels Møller Jensen, ingemaje lange, Bjarne Jørgensen, Karen Grue, Erik Karlsen, Claus Bødtcher-Hansen, Eva Schwanenflügel og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Allerede nu står det slemt til for Trump i meningsmålingerne. Og ressessionen nærmer sig.
Tror også Warren har en god chance for at vinde valget.

Torben Skov, Steen K Petersen, Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, Torben Bruhn Andersen, Karsten Lundsby, Susanne Kaspersen, Claus Bødtcher-Hansen og Bent Gregersen anbefalede denne kommentar
Bent Gregersen

Fin iagttagelse, først gjort af de klassiske økonomer:”»There is nobody in this country who got rich on his own« Nobody in this country who got rich on his own”, og igen hos Marx.

I øvrigt er sætningen global ”»There is nobody who got rich on his own«

Jeg har forstået at Warren og Sanders ser frem til et samarbejde, selvfølgelig med en lang række begavede og indsigtsrige amerikanere.

Tak til Rune for et centralt emne.

Peter Gløde, Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, Annette Munch, Søs Dalgaard Jensen, Karsten Lundsby, Susanne Kaspersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Rune Lykkeberg

Molotov-Ribbentrop-pagten blev som bekendt indgået 23. august 1939 og 2. Verdenskrig startede en uge senere - hvor er jeres artikel i anledning af 80 årsdagen for den famøse pagt ??

Eller gemmer I det hele til 1. sept 2019 ??

For at blive rig må man have ANDRE til at købe "ydelserne" man tilbyder.
Herligt med en amerikansk politiker med den indfaldsvinkel.
Er ikke set siden "Mccartyismen".

Elizabeth Warren er lidt nede på min liste over hvilken kandidat demokraterne skal stiller op mod Trump. Lidt for wishy-washy med nogle af de gode ting hun har på programmet, men al ære værd at hun allerede har udarbejdet planer for deres gennemførsel. Og al ære værd at hun er fortaler for forbrugeren. Det komme også os herhjemme til gode.

En anden af de store amerikanske fortalere for forbrugere, der også blev præsidentkandidat er Ralph Nader. Nader satte fingeraftryk på Clean Water Act, the Freedom of Information Act, the Consumer Product Safety Act, the Foreign Corrupt Practices Act, the Whistleblower Protection Act, og the National Traffic and Motor Vehicle Safety Act, den sidste som redder 100.000 menneskers liv hvert år.

Ralph Nader blev den uafhængige kandidat der "ødelagde" vicepræsident Al Gore’s muligheder for at blive præsident, og således også umuliggjorde at vi fik Irakkrig Al Gore-style. Dvs. med hele den globale neoliberale elite i ryggen, og med Gore’s tidligere celebrity- præsident Clinton spillende sax hver gang der blev sendt grimme billeder fra Baghdad, så vi først var stoppet ved dobbelt så mange døde irakere og dobbelt så mange flygtninge, som der nu blev under den ellers usædvanlige frygtelige Bush. Ja, det lyder utroeligt, men Gore havde allerede sendt 200.000 børn i graven i Irak pga. Bill og hans Irak-sanktioner.

Derudover er det takket være Ralph Nader at vi slap for Gore’s kone Tipper, som mente at al dårligdom kommer fra, at unge mennesker lytter til rock og rap.

Alvin Jensen, Flemming Olsen og nils valla anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Dejlig feelgood artikel for venstreorienterede. Det kan naturligvis ikke udelukkes at Elizabeth Warren kan blive præsident, men jeg synes det er en hyperrisikabel strategi. Tænk hvis Trump vinder over to kvinder i træk - først en liberal og så en socialdemokratisk?

USA er ikke Europa, men vores interesse som europæere er naturligvis at Trump ikke genvælges - jeg ville satse på en mere midtsøgende kandidat, selv hvis jeg var rød. Hvis man er uenig, var det måske en ide at kigge lidt på hvor godt det går med Jeremy Corbyn, der er leder af oppositionen i United Kingdom. I min vurdering endnu en leder af et centrum-venstreparti der har meldt sig ud af kampen ved en blanding af beskedne evner, stivsindethed og det at ligge for langt til venstre.

Jeg kender ikke særlig meget til Elizabeth Warren, men hun lader til at ville for meget på for kort tid. Det ender ofte med at ingenting bliver til noget. Den modstand forskellige institutioner i USA har iværksat overfor Trumps mur ved grænsen til Mexico, kan også rejses mod andre kontroversielle ideer - selv hvis de kommer fra en præsident.

Apropos center-venstreorienteret regering. I Danmark har vi netop fået den første rent venstreorienterede regering i min tid som vælger. Jubìi! Ikke noget radikalt pis i den pot.......

Jan Weber Fritsbøger

nils valla er ligesom slet ikke nok at få ANDRE til at købe "ydelserne" man skal jo også have ANDRE til at yde dem, ellers er der jo slet ikke nok at sælge, pointen er at man har brug for at tjene på andres arbejde. og at det derfor er absurd når man taler om at denne eller hin enkeltperson "har skabt en formue" for det kan man slet ikke uden at have folk til det.
men det var da vist ikke lige det McCarthy stod for ???

@Jan Weber Fritsbøger
Jeg er helt med på det der med udbytning af arbejdskraften.
Men det der ikke bliver skrevet så meget om, ALLE har brug for "de andre" hvis de skal tjene penge. Ikke kun arbejdsgiverne, men også alle andre. For man kan ikke tjene penge hvis ikke man har kunder.
Jeg lagde så i luften, det en venstreorienteret måde at tænke på. Og den slags tanker blev jo (næsten) udryddet "over there" i "McCarthy-æraen"

olivier goulin

Jeg tror hverken på Warren eller Sanders.
De er for venstreorienterede for mainstreamvælgereni i USA.
Det skal være en midtersøgende kandidat, helt så status-quo bevarende som muligt.
Biden er nok den eneste, der har en reel chance. Han har desuden den store fordel af at have været vicepræsident.

/O

Flemming Olsen

Det ville være fantastisk, men er hun ikke lige lovligt ung - en vårhare på 70 år? Man kunne frygte, at de mere drevne og garvede modstander som Trump 73 år, Biden 77år eller Sanders 78 år ville kunne udnytte hendes uerfarenhed og naivitet.

Alvin Jensen, Dennis Tomsen, Martin Rønnow Klarlund, Ole jakob Dueholm Bech og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
René Arestrup

@Olivier Goulin
Tilbøjelig til at give dig ret. Desværre. For det giver Trump en helt enestående chance for at blive genvalgt.

René Arestrup

Uanset at 'uncle Joe' forekommer venlig og fremkommelig, er han ikke ligefrem en karismatisk og visionær politiker, snare sådan lidt 'old school', bleg og teknokratisk - en del af det gamle politiske establishment, som nok vil indgyde tryghed hos nogle, men når det kommer til stykket har han ikke en kinamands chance mod Trumps letkøbte og populistiske one-liners, endsige den form for infame perfiditeter, sociopater behersker til fuldkommenhed. Joe Biden vil blive ædt råt.

Mads Jakobsen

Jeb Bush virkede som en eftertænksom, tilbageholdende konservativ kandidat. Trump kaldte ham "Low Energy Jeb," alle grinede, og han var færdig som kandidat.

Er der et tilsvarende magisk ord der kan fjerne Elizabeth Warren?

Pocahontas.

Thomas T. Jensen

Så hellere Tulsi Gabbard, som vil standse USA's krige i udlandet. USA skal ikke længere være verdens politimand.
Som krigsveteran har hun set for mange bodybags blive fløjet hjem.
Hun har også sagt, at man er nødt til at forhandle og tale med statsledere, som man ikke kan lide og som måske skal betragtes som forbrydere. Som f.eks. Assad i Syrien.
Hun er afdæmpet, men skarp. Utrolig velformuleret og ligger måske til højre for de mest venstreorienterede demokrater. Og så er hun tilmed pæn at se på. ;-)

For min skyld kan de vælge en torsk fra havet, bare de gider lade være med at blande sig i alle andre staters måde at indrette sig på.

"Jeg tror hverken på Warren eller Sanders.
De er for venstreorienterede for mainstreamvælgereni i USA.
Det skal være en midtersøgende kandidat, helt så status-quo bevarende som muligt.
Biden er nok den eneste, der har en reel chance. Han har desuden den store fordel af at have været vicepræsident."

Hillary Clinton var en midtersøgende kandidat, som i lighed med Biden har store problemer med at blive konkret, udtale sig med troværdighed og politisk adressere arbejderklassen i USA. En lang række undersøgelser har tydeligt vist at der blandt almindelige amerikanere er stor opbakning til bl.a. et universelt og skattefinansieret sundhedssystem, stærkere beskatning af høje indtægter/formue og gratis universitetsuddannelser i landet. Der er også stor opbakning blandt almindelige amerikanere til at fjerne fundraisersystemet blandt politikerne og til en langt mere fredelig udenrigspolitisk linje. Med andre ord er der rigeligt for en demokratisk præsidentkandidat at tage fat på, hvis man reelt ønsker at repræsentere arbejderklassen og almindelige amerikanere - og det er en total politisk and at anføre at Bernie Sanders vil være for venstreorienteret for de amerikanske vælgere. Derimod er han nok lidt for venstreorienteret til de store amerikanske mediers smag, givet at han igen og igen udsættes for persondefamering og ignorering.