Læserbrev

Rygning rammer allerede socialt skævt, så sæt nu cigaretprisen op

Tobak ødelægger ikke kun lunger og hjerte, det tager kontrollen fra folk til fordel for en fængslende afhængighed. Derfor er prisstigninger på cigaretter det rigtige at gøre, skriver Katrine Kildgaard (RU) i dette debatindlæg
Debat
2. august 2019

»Skal du have en smøg?« 

Det var den mest almindelige åbningsreplik til gymnasiefesterne, når jeg var på vej ud fra et glohedt dansegulv for at trække luft. Jeg takkede troligt ja og forsøgte på bedste vis at skjule, at jeg ikke vidste, hvordan man røg. Min største frygt var, at nogen afslørede mit bluffnummer og så, at røgen gjorde mig dårlig. Fester var der nok af, og cigaretterne blev en del af aftenen ligesom øllene. 

Lige indtil en af de sene matematiktimer midt i gennemgangen af andengradsligninger, hvor jeg ikke kunne tænke på andet end en cigaret. Min hjerne var ikke sig selv, den kunne ikke tænke på andet.

Afhængigheden havde sneget sig ind på mig og fået overtaget. Jeg havde ikke selv kontrol over, hvad jeg havde lyst til. Jeg er vokset op med alle tænkelige advarsler mod rygning, men jeg var ikke forberedt på, hvad man er oppe imod, når kroppen skriger på nikotin.

Siden matematiktimen har jeg ikke rørt en cigaret. Jeg formåede at stoppe i tide, men jeg har mange venner, der ikke stoppede, og i dag flere år efter kan jeg stadig mærke lysten til at give efter og ryge. 

Tobak ødelægger ikke kun lunger og hjerte, det tager kontrollen fra folk til fordel for en fængslende afhængighed. Tobak er ikke et frit valg, det er et produkt, der er lavet til at gøre dig afhængig.

Vi er nødt til at skabe et værn mod afhængigheden for børn og unge. Vi skal sætte en stopper for røgen ved at hæve priserne, neutralisere pakkerne og gemme cigaretterne væk bag disken.

Prisen er det mest effektive, men også det mest udskældte, værktøj, vi har. Det kan afholde børn og unge fra overhovedet at købe den første pakke cigaretter.

Det mest brugte argument mod prisstigninger er, at det rammer socialt skævt, men rygning har allerede nu en social slagside. Hvis vi ikke gør noget, så er det fortsat flest af dem, der har færrest penge på kistebunden, der skal se deres elskede miste livet til lungekræft.

Flere lande har gjort det før os. Det er kun et spørgsmål om politisk vilje, for vi ved, hvad der virker. Vi skal tage kampen op og sørge for, at der er færre unge, der bliver fanget i afhængighedens kløer.

Katrine Kildgaard er social- og sundhedsordfører i Radikal Ungdom.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Nej. Vær konsekvent. Al den der ævlebavle med at sætte priserne op og gøre rygning til noget gemt bag et gardin er sgu for vattet.
Lav love som sørger for at der ikke bliver røget tobak i Danmark eller lad de mennesker, som vil ryge, ryge.
Ikke mere bavl. Politikere bliver afhængige af det.

Bjarne Bisgaard Jensen, Carsten Mortensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Johnny Winther Ronnenberg

Stop hetsen på rygere helt det er stadig ikke strafbart og man har begrænset det på stort set alle offentlige steder til stort set ingenting. Fanatisk ikkerygere prøver at sætte en dagsorden for ellers ansvarlige mennesker fordi der ingen er til at modsige dem, for det er også for galt at nogen har en last som man ikke bryder sig om. Det en lovlig ting at gøre på gaden og i ens eget hjem og det bør hverken politikere eller andre blande sig i. Ja det r svært at stoppe men det skal være ens eget valg hvis man gør forsøget det vedkommer faktisk kun den enkelte selv.