Kommentar

Socialministeren: Vi skal væk fra tanken om, at arbejde altid er løsningen på sociale problemer

Hvis der for alvor skal skabes strukturelle forbedringer for mennesker med sociale problemer, skal socialpolitik integreres i undervisningspolitikken, sundhedspolitikken, boligpolitikken, beskæftigelsespolitikken og fordelingspolitikken, skriver socialminister Astrid Krag i dette debatindlæg
»Socialpolitikken skal højere op på den politiske dagsorden,« skriver social- og indenrigsminister Astrid Kragh.

»Socialpolitikken skal højere op på den politiske dagsorden,« skriver social- og indenrigsminister Astrid Kragh.

Axel Schütt

12. august 2019

Informations leder opfordrede mig onsdag den 7. august til at ’genoplive’ socialpolitikken. Jeg kan godt lide udtrykket, selv om socialpolitikken for os socialdemokrater aldrig nogensinde har været ’død’, til trods for at den efterhånden har mange år på bagen.

Hver morgen, når jeg møder ind i Social- og Indenrigsministeriet, går jeg forbi Karl Kristian Steinckes, den tidligere socialdemokratiske socialminister, buste. Og det er ingen tilfældighed. I 1933 stod han bag en omfattende socialreform, der lagde grundstenene til det velfærdssamfund, vi kender i dag. Socialreformen gjorde op med fornedrende almisser og gav danskerne sociale rettigheder. Siden har vi skridt for skridt udbygget velfærden.

Man siger, at vores velfærdssamfund skal kendes på, hvordan det behandler sine svageste. Her har vi i Danmark meget at være stolte af. Men der er også ting, vi kan og skal gøre bedre.

Et voksende antal børn i Danmark lever i fattigdom. Antallet af hjemløse stiger. Flere børn og unge mistrives, og flere får psykiatriske diagnoser. Og børn arver stadig i alt for høj grad deres forældres sociale problemer. Problemer, der står mit hjerte meget nært, og som jeg som socialminister vil forpligte mig på at gøre noget ved.

Job ikke altid løsningen

Som det er i dag, går der tit for lang tid, før vi som velfærdssamfund får sat ind. Når jeg taler med hjemløse, så hører jeg alt for ofte om en barndom, hvor de ikke fik den hjælp, som der var brug for. I stedet for at få en god plejefamilie blev de sendt hjem til forældre, der ikke kunne tage sig af dem.

Vi har brug for mere strukturelt at få vendt det på hovedet. Så vi sætter ind, så snart vi opdager, at der kom et bump på vejen, der gjorde, at kursen blev skæv.

Vi skal også væk fra den forældede tanke om, at beskæftigelse altid er løsningen på sociale problemer. Et job kan og skal ikke være succeskriteriet for alle borgere i Danmark. At være i job er godt, men kun så længe, at det er realistisk for den enkelte. Det er utopi at tro, at misbruget eller depressionen forsvinder, blot fordi man får et job.

For nogle mennesker er succeskriteriet, at de har en stabil hverdag. Hvor de ikke ryger ind og ud af psykiatrisk afdeling og misbrug. Hvor der er rammer, der giver dem mulighed for at være en del af fællesskabet og være noget for andre. Kan det føre til et job på sigt, så er det bare en endnu større succes. Selvfølgelig skal vi stille krav til mennesker, og det gælder også mennesker med sociale problemer. Men kravene skal være realistiske og føre til sejre – også selv om de er små – frem for nye nederlag.

Socialpolitikken kan meget i sig selv. Men hvis vi for alvor skal skabe strukturelle forbedringer for mennesker med sociale problemer og sikre, at børn ikke arver deres forældres armod, skal socialpolitik integreres i undervisningspolitikken, sundhedspolitikken, boligpolitikken, beskæftigelsespolitikken og fordelingspolitikken. Her skal vi bryde siloerne ned og finde fælles løsninger.

Ny fattigdomsgrænse

For at nævne et eksempel: På under ti år er antallet af hjemløse unge næsten fordoblet. Skal vi nedbringe antallet af unge hjemløse, er der brug for en sammenhængende indsats. Her handler en del af løsningen om boligpolitik. Derfor vil jeg sammen med boligministeren arbejde for at finde flere billige boliger og se på, hvordan man kan skabe andre boligformer. Men det handler ikke kun om at skaffe billige og skæve boliger nok. De største problemer blandt de hjemløse er ofte psykisk sygdom, alkohol- og stofmisbrug. Derfor handler det også om bedre sociale indsatser og en bedre behandling til mennesker med dobbeltdiagnoser, altså mennesker med både misbrug og psykisk lidelse.

Jeg er fuldstændig enig med lederen i Information, når avisen den 7. august skriver, at en social bæredygtig retning for Danmark fordrer, at ministrene arbejder sammen. Mod fælles fastlagte mål, som vi kan hænge hinanden op på. Og som borgerne kan hænge regeringen op på.

Vi har allerede sagt, at vi vil have en fattigdomsgrænse igen.

Nu skal vi tage de næste sociale skridt. Skal det lykkedes, skal vi sætte langt tidligere ind. Vi skal væk fra tanken om, at beskæftigelse ikke altid er løsningen for alle socialt udsatte. Og vi skal have socialpolitik integreret i alle dele af velfærdssamfundet.

Socialpolitikken skal højere op på den politiske dagsorden. Det kan jeg forsikre om, at den er i denne her regering. Og jeg vil gøre mit for, at socialpolitikken igen bliver en central del af den måde, velfærdssamfundet indrettes på.

Astrid Krag (S) er social- og indenrigsminister

»I alt for mange år har socialområdet været præget af midlertidige lappeløsninger og været et spørgsmål om at presse folk i arbejde. Formår Astrid Krag at føre en ambitiøs socialpolitik og sætte en stopper for den skæve udvikling af landet, kan hun gå over i historien som den politiker, der formåede at gøre socialpolitikken til et centralt og vigtigt område i dansk politik igen,« skriver Laura Friis Wang i denne leder.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Steen K Petersen
  • Niels Duus Nielsen
  • Viggo Okholm
  • Ervin Lazar
  • Marianne Stockmarr
  • David Zennaro
  • Frede Jørgensen
  • Thomas Tanghus
Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Niels Duus Nielsen, Viggo Okholm, Ervin Lazar, Marianne Stockmarr, David Zennaro, Frede Jørgensen og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Arne Albatros Olsen

"Det er utopi at tro, at misbruget eller depressionen forsvinder, blot fordi man får et job."

Ps. Jeg tror kun at der findes ganske som vil havne i et job ,mens de lider af en depression eller er et misbrug. Men det er da rigtig at selve beskæftigelses politiken idag, tror på muligheden , som var det et amen i kirken, og de stabler alle mulige og umulige initiativer på benene, i troen på at det så vil ske. Hvilket det jo ikke gør. Pengene er spildt og de involverede får det bare dårligere af denne indsats.
Men det nævner hun at diplomatiske grunde intet om.

Christel Gruner-Olesen, Mogens Holme, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Steen K Petersen, Karsten Lundsby, Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, Carsten Wienholtz, lise zeuthen, Susanne Kaspersen, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Thomas Tanghus

Måske jeg er i mit optimistiske hjørne, men det er da rart, at læse en sådan artikel fra en politiker *efter* valgkampen er overstået.

Lisbeth Larsen, Agneta Noregren, Erik Fuglsang, Carsten Hansen, Carsten Svendsen, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Steen K Petersen, Karsten Lundsby, Tue Romanow, Allan Stampe Kristiansen, Søren Bro, Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen, lise zeuthen, Susanne Kaspersen, Lise Lotte Rahbek, Christian de Coninck Lucas, Viggo Okholm, Ervin Lazar, Bjørn Pedersen, Uffe Gammelby, Frede Jørgensen, Ete Forchhammer , K M og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Marianne Stockmarr

Hun siger at for "os socialdemokrater, har socialpolitiken aldrig været død" uden at forklare, hvad hun mener med socialpolitik, men nævner mange enkeltområder, hvor det er galt. Hun burde finde den socialreformsbetænkning, som socialdemokratiet var ansvarlig for i 70'erne, som var et væsentligt nybrud, med et tilstræbt enstrenget system. F.eks. var det muligt at yde revalidering som støtte til pressede børnefamilier osv. , det såkaldte helhedssyn. Det er langsomt blevet eroderet med den arbejdsmarkedstænkning, socialdemokratiet har stået for, med Mette Frederiksen som bannerfører i Thorningregeringen!

Torben Skov, Erik Fuglsang, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Karsten Lundsby, Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, lise zeuthen, Susanne Kaspersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Nej, det er ikke en god idé at omplante børn fra deres forældre. Lad være med at fokusere så meget på folks børn, og hjælp i stedet deres forældre med de problemer, de har.

Christel Gruner-Olesen, Torben Skov, Lisbeth Larsen, Erik Fuglsang, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Karsten Lundsby, Allan Stampe Kristiansen, Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen, lise zeuthen, Susanne Kaspersen, Marianne Stockmarr, Lise Lotte Rahbek og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Det var nu Fogh Rasmussen, Hjort Frederiksen og Løkke Rasmussen der afskaffede socialpolitikken og gjorde den til en under ting i beskæftigelsesministeriet, der dengang styredes af Hjort Frederiksen.

Men Thorning-regeringen gjorde ikke noget for at føre socialpolitikken væk fra beskæftigelsesministeriet (tidligere arbejdsmarkedsministeriet - alene navne ændringen fortæller meget). Det eneste Thorning gjorde for socialpolitikken var straks at afskaffe kontanthjælpsloftet mv.

Torben Skov, Lisbeth Larsen, Steffen Gliese, Lars Løfgren, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Karsten Lundsby, Allan Stampe Kristiansen, Carsten Munk, Karsten Aaen, Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Christian de Coninck Lucas

Absolut vi skal. Det er en løgn og der er intet videnskabeligt belæg for det højrefløjen (og Thorning) har påstået i 15 år. De har ophøjet ideologi til gospel og det er på ingen måde "fremskridt", tvætimod er det regressivt. Men prøv at forklare det for en Venstre politiker.

Torben Skov, Steffen Gliese, Mogens Holme, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Tue Romanow, Allan Stampe Kristiansen, Marianne Stockmarr, Søren Bro, Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Vores nye socialdemokratiske socialminister er jo slet slet ikke inde på, at den nok væsentligste grund til at antallet af hjemløse unge er fordoblet på få år i meget høj grad handler om vores nuværende statsministers gerninger (ugerninger!) som beskæftigelsesminister under Thorning/Corydon(e)-regimentet fra 2011 til 2015; her blev ydelserne til de unge under 25 år, og 30 år, sat ret kraftigt ned, muligheden for at få førtidspension stærkt forringet mm. og mv. Det betød, at mange unge, der før lige kunne klare sig selv, og måske lige kunne betale deres husleje for den kontanthjælp, som de fik, nu lige pludselig blev hjemløse :( - de kunne nemlig nu ikke længere betale for den beskedne bolig de havde, og boede i....

Og så handler det også om, mener jeg, at burde gøre receptpligtig medicin ganske gratis for folk på kontanthjælp, integrationsydelse mm. og mv. - det er nemlig alt for ofte de store betalinger til medicin, der hver måned slår bunden af de her folks økonomi - hver gang og hver måned!

Ole Jakobsen, Christel Gruner-Olesen, Søren Andersen, Torben Skov, Susanne Kaspersen, Johnny Winther Ronnenberg, Steffen Gliese, Anders Skot-Hansen, Flemming Berger, Carsten Wienholtz, Carsten Svendsen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, birgitte andersen, Karsten Lundsby, Lise Lotte Rahbek, Ebbe Overbye, Brian W. Andersen, Allan Stampe Kristiansen, Ib Gram-Jensen, Dorte Sørensen, Marianne Stockmarr og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Ib Christoffersen

Vi skal væk fra tanken om, at arbejde altid er løsningen på sociale problemer. Ja, om ikke andet fordi systemet til trods for de mange beskæftigede og de enorme summer ikke formår at få selv velfungerende danskere i arbejde, så giver det jo ikke mening at systemet skulle kunne få dem med sociale problemer i arbejde indenfor en tålelig sum (der er noget større end førtidspension).

Christel Gruner-Olesen, Torben Skov, Allan Stampe Kristiansen, Susanne Kaspersen, Steffen Gliese, Marianne Stockmarr, Carsten Wienholtz, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, birgitte andersen, Karsten Lundsby, Lise Lotte Rahbek og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Henrik Nilsson

Gad vide om det vil sige et opgør med kontrol/trussel-systemet man sender folk på dagpenge og kontanthjælp rundt i? Om man evt tog nogle midler derfra til, at oprette faktiske stillinger ud af de lavstatus-opgaver, man ellers sætter arbejdsløse til at udføre for slaveløn?

Ole Jakobsen, Christel Gruner-Olesen, Torben Skov, Allan Stampe Kristiansen, Susanne Kaspersen, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
birgitte andersen

Måske skulle vores nye socialdemokratiske socialminister starte med at overholde de internationale konventioner, jeg mener Handicap konventionen. Så vil al diskrimination af handicappet løse mange af de nævnte problemer hun omtaler.
Men det kommer ikke til at ske, det koster for mange penge, at behandle folk med respekt!

Christel Gruner-Olesen, Torben Skov, Allan Stampe Kristiansen, Susanne Kaspersen, Steffen Gliese, Erik Fuglsang og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Kære Astrid Krag

Det er glædeligt, såfremt Socialdemokratiet er kommet på bedre tanker siden sidst, hvor beskæftigelsesminister Mette Frederiksen indførte nogle af de værste 'reformer' nogensinde set overfor syge, handicappede og unge mennesker.

Du skal nok have din kollega Peter Hummelgaard Thomsen i tale når det drejer sig om de ekstreme straffeforanstaltninger, kontrolmanien og mistænkeliggørelsen af de ledige der står længst væk fra arbejdsmarkedet, for det har taget fuldstændig overhånd.

https://www.a4nu.dk/artikel/trods-nye-tiltag-stadig-hver-femte-ledig-i-k...

Ole Jakobsen, Christel Gruner-Olesen, Torben Skov, Allan Stampe Kristiansen, Susanne Kaspersen, Viggo Okholm, Niels Duus Nielsen, Marianne Stockmarr, Anders Skot-Hansen, Erik Fuglsang, Carsten Wienholtz, Ebbe Overbye og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Hans Schjørmann

Med hensyn til at Steinckes socialreform, skulle være grundlaget for det velfærdssamfund vi kender idag, er jeg langtfra enig.
Steinckes socialreform byttede et almissesystem, ud med et system der bygger på retsprincippet. Dette retsprincip blev i 70erne byttet ud med et system der tillægger kommunen både den lovgivende, dømmende og udøvende magt.
Et sådant system kan selvsagt ikke være foreneligt med nogen velfærdsstat -højst noget der ligner!

Susanne Kaspersen, birgitte andersen, Ebbe Overbye og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Lad os nu se fremad i stedet for dette evindelige tilbageskueri og hakken på tidligere regeringer.

Astrid Krag´s artikel udtrykker den rette holdning og de rette visioner.
Men naturligvis er det intet værd hvis det kun forbliver ord.

Skurken for denne regering kan meget vel bliver Det Radikale Venstre og dets arbejdsmarkedsudbudspolitik. Hvis det lykkes B at spænde ben for socialministerens ideer, så sker der ikke meget på denne front.
Der skal som bekendt hele tiden kunne tælles til 90.

Viggo Okholm, Niels Duus Nielsen, birgitte andersen, Carsten Wienholtz og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Carsten Hansen

Det er da kun på sin plads at erindre den nye (og heldigvis idealistiske) socialminister om de fejltagelser, der stadig definerer virkeligheden ude i kommunerne?
Det er gode toner, men der skal altså handling bag ordene.

Susanne Kaspersen, Niels Duus Nielsen, Steffen Gliese, Marianne Stockmarr, Erik Fuglsang og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Eva Schwanenflügel

Jeg fornemmer pessimisme fremfor et håb om bedre tider.
Der bliver nu en gang ikke ført Enhedslistepolitik pur med denne regering; Men den sorte borgerlige er passé for nu.

Det giver nok ikke så meget at minde Astrid Krag om fortidens fejl. Dem kender hun sikkert meget bedre end nogen her.
Men hun skal også tælle til 90 og kan naturligvis ikke love andet end hendes bedste forsøg på at gøre tingene bedre end tidligere.

birgitte andersen

Carsten Hansen

Hun kan starte med at forholde de radikale, at det bla. er deres skyld at menneskerettighederne og handicap konventionen ikke bliver overholdt. Nu har de chancen for at gøre noget godt for rigtig mange som bliver undertrykt og diskrimineret i Danmark. Men det er nok ikke lige de radikales bord at hjælpe til her.

Henrik Peter Bentzen, Marianne Stockmarr, Erik Fuglsang og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Carsten Hansen

Tja, pessimistiske anelser kommer jo af skuffede erfaringer.
Betænk at der faktisk har været socialpolitisk flertal i Folketinget FØR valget til at ændre beskæftigelsespolitikken i årevis uden der er sket en dyt med reformen af førtidspension og fleksjob.

Og selvfølgelig forventer Enhedslisten ikke total ensretning :-)
Som du selv nævner i din forrige kommentar, er det nok mere de Radikale der tror de skal være den ultimative finger på vægtskålen..

Susanne Kaspersen, Marianne Stockmarr, Erik Fuglsang og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Jeg vælger så den optimistisk indgangsvinkel; med risiko for at blive skuffet.

Birgitte; jeg nævner selv B, så det behøver du ikke fortælle mig !

;-)

Erik Fuglsang

For alle dem, der drømmer om helt nye toner i socialpolitikken, kan der måske være grund til ikke at glæde sig alt for tidligt. Jeg hæfter mig ved følgende passage i socialministerens debatindlæg:

"Selvfølgelig skal vi stille krav til mennesker, og det gælder også mennesker med sociale problemer.Men kravene skal være realistiske og føre til sejre – også selv om de er små – frem for nye nederlag."

Det skal blive rigtig interessant at se, hvilke krav socialministeren har i tankerne. Lur mig om ikke disse krav i mange tilfælde knytter sig til beskæftigelse eller andre pligter. Hele det socialdemokratiske socialpolitiske tankegods har jo sit udspring i: "Gør din pligt, kræv din ret"

Steffen Gliese, Christel Gruner-Olesen, Torben Skov, Susanne Kaspersen, Niels Duus Nielsen, Marianne Stockmarr, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Erik Fuglsang

Det var Mette Frederiksen, der byttede om på rækkefølgen der før havde været :
"Kræv din ret, og gør din pligt".
Så det er altså ikke særlig gammelt S-tankegods..

Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen, Ebbe Overbye, birgitte andersen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Tak for belæringen, Eva ;-)
Det her område ved du helt sikkert meget mere om, end jeg gør..
Jeg ved faktisk ikke, hvornår udtrykket "Kræv din ret, gør din pligt" første gang blev brugt (på den flotte røde fane?)

Carsten Hansen

Erik Fuglsang.

Du skriver:
" Lur mig om ikke disse krav i mange tilfælde knytter sig til beskæftigelse eller andre pligter." Citat slut

I så fald betegner du Astrid som en løgner, da hele artiklen jo netop går ud at et arbejde ikke altid er løsningen på folk problemer.

birgitte andersen

Carsten Hansen
12. august, 2019 - 19:44

Jeg tror vi er rigtig mange som vil se handling, får vi tror på noget som helst!
Tror du selv på Astrid Krag?

Torben Skov, Ebbe Overbye, Eva Schwanenflügel og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Carsten Hansen
12. august, 2019 - 19:44

Jeg har ikke den ringeste anledning til at betegne socialministeren som en løgner. Jeg er bare meget optaget af, hvad hun nærmere mener med:
"Selvfølgelig skal vi stille krav til mennesker, og det gælder også mennesker med sociale problemer."

Og det er helt rigtigt, hvad du skriver, at artiklen jo netop går ud på, at et arbejde ikke altid er løsningen for folk med problemer. Men hvad betyder "krav" så i ministerens optik? Kan du hjælpe med opklaringen?

Torben Skov, Anders Skot-Hansen, birgitte andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Erik Fuglsang
12. august, 2019 - 19:42

Efter lidt research må jeg desværre erkende, at jeg vist har lyttet for meget til et ondsindet rygte.
Du har således helt ret når du mener, der står "Gør din pligt, og kræv din ret" på de røde faner..
Så yes, det ER gammelt Socialdemokratisk tankegods.
Hvor pinligt.. Jeg bestræber mig ellers på at vide hvad jeg taler om :-(

Torben Skov, Niels Duus Nielsen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Hvilket ikke gør forhåbningerne om en mere human social- og beskæftigelsespolitik mere til troende..

Torben Skov, Susanne Kaspersen, birgitte andersen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Erik Fuglsang.

Nej ; Jeg kan ikke læse ministerens tanker. Blot konstatere at hun skriver stik modsat det du insinuerer med dit "lur mig".

Måske jeg har et par bud på hvad hun kunne mene ?

-Måske deltage i socialt samvær af positiv slags.
-Måske være positiv for professionel hjælp for at kunne bebo egen bolig.
-Måske et krav om økonomisk administration.

PS: Ovenstående er ikke nødvendigvis noget jeg selv vil finde godt i alle tilfælde. Men måske ministeren selv melder klarere ud når hun har sonderet terrænet i forhold til det magiske 90.

Steffen Gliese, Viggo Okholm og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Men en ting er jeg sikker på.

Hun skriver ikke som hun gør i denne artikel for i morgen at melde ud at arbejde er den eneste løsning på folks problemer.

Lur mig om det ikke er rationel tænkning.

Steffen Gliese, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, birgitte andersen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Carsten Hansen
12. august, 2019 - 20:08

Tak for dine bud som ikke forekommer helt utænkelige.

Udtrykket "lur mig" var vist ikke særlig velvalgt.
Jeg ved bare, at Mette Frederiksen ofte har henvist til udtrykket "Gør din pligt, kræv din ret", og så har hun tilføjet, at der er en grund til, at vi nævner pligten før retten. I det lys - samt hendes reformer som beskæftigelsesminister for ikke så længe siden - vurderede jeg blot, at der stadig vil blive lagt stor vægt på pligten og kravene.

Men det er alt sammen gisninger fra min side. Lad os bedømme regeringen og Astrid Krag på deres faktiske handlinger - og have i baghovedet, at egentlige lovændringer kræver de nok så omtalte 90 stemmer i FT.

Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel, Carsten Hansen og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Jeg anser det som et positivt tegn at både Astrid Kragh og Mathias Tesfaye ( gamle SFére), og Pernille Rosenkrantz-Theill ( gammel Ø-dame), er blevet udpeget som ministre.

Det er ikke så ringe endda.

Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Denne regering kan manøvrere med et hav af forskelligt sammensatte flertal. Sammenbruddet på højrefløjen betyder samtidig, at der ingen indbyrdes solidaritet er dér, der kan i den grad med fordel fiskes i rørte vande.
Mette Frederiksen har allerede vist at være dels klassisk socialdemokrat, dels mere dreven, end man kunne have forestillet sig.
For ingen forestiller sig vel, at de gamle partier vil stemme imod et forhandlingsresultat imellem regeringen og arbejdsmarkedets parter på pensionsområdet, vel?

Eva Schwanenflügel har nu ganske ret i at Fru Frederiksen vendte det gamle Socialdemokratiske slogan på hovedet og brugte det til at angribe de nederste i samfundet istedet for arbejdsgiverne, som det oprindeligt var rettet imod. Flere har skrevet om det. Klarest er en artikel fra Kritisk Revy, tror jeg det var, men det link er desværre dødt.

Her er nogle andre, der skriver om det samme:

http://modkraft.dk/artikel/pligt-og-ret

https://www.altinget.dk/forskning/artikel/socialdemokraternes-nye-syn-pa...

Torben Skov, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, Niels Duus Nielsen og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Men man skal ikke tage fejl af, at Socialdemokratiet altid har kæmpet for arbejde til folk - det er snarere ’folk’, måske især os, der var unge i den lange periode med massiv arbejdsløshed, der har fået et mere ædrueligt forhold til de herskende produktivforhold.

" Vi skal også væk fra den forældede tanke om, at beskæftigelse altid er løsningen på sociale problemer."
Nå, hvordan vil AK så gøre det ?

Det kunne jo være, at alternativet til tyranniet er personlig frihed til at sige fra og selv søge hjælp til sine problemer - på et sikret økonomisk grundlag - jf Grundlovens §75.
Det hedder UBI-Basisindkomst / Borgerløn !

Det aner AK sikkert ikke, hvad er - eller hvad det kan være.
Mon ikke hun bare reagerer på mediernes omtale af bivirkningerne af systemets forfølgelse af de ledige - og personalets ditto.

Hvordan kan alle i folketinget, undtagen Alternativer og Nye Borgerlige, ikke se, ikke høre, ikke tale om statens tyranni overfor disse borgere.