Læserbrev

Trumps Grønlandstilbud giver anledning til, at landet endelig bliver selvstændigt

Med Trumps tilbud om at købe Grønland er det tydeligt, hvor imperialistisk hele debatten er blevet. Forhåbentlig kan denne absurde situation bringe ny vind i sejlene til debatten om Grønlands selvstændighed, skriver Mette Bovin i dette debatindlæg
»Jeg håber på, at Trump-situationens absurditet kan give mere momentum til Grønland nu. Momentum til at komme et kæmpeskridt i den rigtige retning, der hedder egentlig selvstændighed,« skriver antropolog Mette Bovin.

»Jeg håber på, at Trump-situationens absurditet kan give mere momentum til Grønland nu. Momentum til at komme et kæmpeskridt i den rigtige retning, der hedder egentlig selvstændighed,« skriver antropolog Mette Bovin.

Lucas Jackson

30. august 2019

Jeg håber, det er nu, at Grønland samler sig, får vind i sejlene og sætter kurs mod selvstændighed. For der er mange med geopolitiske interesser, man ikke skal stole på.

Donald Trumps fornærmede trutmund kender vi. At blive så nemt fornærmet som ham er barnligt. Manden er jo megaloman – ikke politiker eller diplomat. At ville købe et land og et folk er jo, som Mette Frederiksen siger, absurd. Absurd er endda et blidt ord for det.

Der er mange ting galt med hans købstilbud.

For eksempel er det, som folketingsmedlem Aaja Chemnitz siger, besynderligt, at Trump ikke spørger Grønland selv, om han må købe landet. Og derudover har det heldigvis været både umuligt og ulovligt at købe et land siden kolonitiden.

Købmanden Trump må have siddet med diamanter, safirer, uran og money-moneyi øjnene og glemt alt fra sin skolegang, da han drømmende udtænkte sin plan.

Matadorkejser Trump er mere diktatoragtig end nogen anden amerikansk præsident. For ham er Grønland måske bare som et indianerreservat i USA. Og vi ved godt, hvordan de oprindelige folk behandles i ’Guds eget land’. For ham var 57.000 grønlandske ’indianere’ sikkert lette at se bort fra.

Momentum til Grønland

Heldigvis stod landsstyreformand Kim Kielsen og Mette Frederiksen sammen om at sige et rungende nej til Trump. Sådan. Man blev næsten helt glad for Rigsfællesskabet et øjeblik.

Som antropolog er det nemt at se, at det er ren kolonialistisk tankegang, Trump er præget af. Faktisk er hele kampen om Grønland blevet moderne imperialisme, og det hele minder frygteligt om kapløbet om Afrika, som de europæiske stater optrådte med, ved det store bord i Berlin i 1884.

England tog den bid, Frankrig den bid, Belgien den osv. De brugte sågar lineal til at trække landegrænser på Afrikakortet.

Men jeg håber på, at Trump-situationens absurditet kan give mere momentum til Grønland nu.

Momentum til at komme et kæmpeskridt i den rigtige retning, der hedder egentlig selvstændighed. Momentum til at sætte hælene i over for USA, Kina, Rusland, Danmark og alle andre, som flyver rundt og ønsker indhug i Grønlands ressourcer, befolkning, kultur og værdighed.

Mette Bovin er antropolog.

Senoirforsker ved Københavns Universitet, Kristian Søby Kristensen, ser ikke nødvendigvis planerne om et amerikansk konsulat som et forsøg på at skabe konkrete, direkte forhandlinger med Grønland uden om Danmark: USA er først og fremmest interesseret i at øge sin viden om grønlandsk politik.
Læs også
Trumps higen efter at distrahere og nå til tops i nyhederne kan forklare, hvorfor han har valgt at aflyse sit besøg i Danmark, mener iagttagere.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Mette Bovin

Det skulle virkelig glæde mig, hvis Grønland tog sig sammen til at melde sig ud af Rigsfælleskabet.

Carsten Svendsen

Hvis en befolkning på 57000 skal til at drive selvstændig hær, flåde, flyvevåben, redningstjeneste, sundheds- og uddannelsessystem, børne- og ældrepleje samt diplomatkorps o.s.v. o.s.v., så får de sgu travlt... :o)

Jeg har nævnt det før: Under denne debat er det kommet frem, at den amerikanske ambassadrisse har besøgt Grønland flere gange.... uden om landsstyret!!!!

Jeg har diskuteret hendes færden deroppe med en grønlandsk bekendt - det lyder som en modus operandi amerikanerne har brugt før i Asien og Latinamerika. Vi har så forsøgt at gætte os frem til, hvad hun havde gang i.

Denne morgen hilste min bekendte mig så med et - "Nu ved jeg, hvem det er, amerikanerne har prøvet at påvirke".

Parti Naleraq: https://sermitsiaq.ag/peleusa-hjaelpe-frihed-danmark

Det minder SÅ meget om manualen til tidligere tiders svinestreger syd for Rio Bravo del Norte, at vi vist godt ved, hvad der sker i den kommende tid...

Jørgen Larsen

@Mette Bovin - Man kan altså godt blive LIDT træt af hele denne diskussion om selvstændighed, som er gennemsyret af Grønlandsk offer mentalitet og dansk samvittighedsnag.

Hvem har egentlig 'ret' til Grønland? Hele kampagnen omkring Grønlands selvstændighed bygger jo på den påstand, at den nuværende Grønlandske befolkning er den oprindelige befolkning. Det er faktuelt IKKE korrekt (https://science.sciencemag.org/content/345/6200/1255832) . De moderne grønlænderes direkte forfædre har kun været i Grønland fra år 1100 - 1300. Det er altså 100 år EFTER nordboernes ankomst. Dertil skal lægges, at der tilsyneladende ikke fandtes mennesker i Nordøst Grønland da nordboerne kom tilbage i 1721.

Jeg kunne måske godt efterlyse en lidt større anerkendelse fra Grønlandsk side. Det er faktisk en helt utrolig flot gave, at Danmark har overdraget så meget beslutningsmyndighed til Grønland. Det er faktisk også skandinavisk/dansk arvesølv vi taler om. Så nej - Grønland behøver ikke sætte hælene i overfor Danmark. Vi har faktisk nogle helt legitime interesser i Grønland som skal varetages.

NB: Grønland kan faktisk kun blive selvstændigt efter en godkendelse i folketinget. Sagt anderledes, så er det i realiteten Danmark som bestemmer om Grønland kan blive selvstændigt - uanset udfaldet af en Grønlandsk afstemning (http://www.stm.dk/_a_2566.html).