Klumme

Æblerne var uspiselige i både rå, tørret og mostet tilstand, men så fik vi et tip

I årevis havde vi anset æblerne fra havens mest frugtbare træ for totalt uspiselige. De er sindssygt sure og kødet er uinteressant. Men så foreslog en besøgende, at det var et grødæbletræ. Nu bliver de brugt til den perfekte æblegrød, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme
I årevis havde vi anset æblerne fra havens mest frugtbare træ for totalt uspiselige. De er sindssygt sure og kødet er uinteressant. Men så foreslog en besøgende, at det var et grødæbletræ. Nu bliver de brugt til den perfekte æblegrød, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme

Karen Syberg

23. september 2019

Så kom efterårets første rigtige regnvejrsdag med rusk og isnende kuling. Set hernedefra en jordboers synspunkt virkede det hele ganske vist noget ubeslutsomt.

Her en fin, blød regn, som man godt kunne vove sig ud i, dér et pludseligt plask, som om vejrguderne havde besluttet sig for at hælde en fyldt spand vand ud på én gang. Og nu de var i gang, kunne de da også lige skyde en byge hagl af, så det hamrede på vinduerne. Kort efter var det hele næsten tørt igen.

Indtil næste angreb satte ind.

Haglene kan jeg ikke lide. Er der noget, æbler ikke synes om, er det hagl. Godt nok er det værre, hvis haglene rammer de små æbler i juli, men også nu kan der komme grimme fordybninger, der hurtigt bliver brune. Hagl bærer ikke sit navn for ingenting.

Og netop nu bugner havens træer af frugt. Hos os kan man ikke se, at æblehøsten i år skulle være meget ringe. Men mange plantager fik frost i maj, og en nyudsprungen æbleblomst, der får frost, mister på stedet sine fremtidsudsigter.

Vi fik ikke frost, og vi venter os en stor coxorange-høst. Også ingridmarie er godt med, ligesom guldborg, ananas, gravensten og pigeon.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • Lise Lotte Rahbek
David Zennaro, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ssssh - KAREN! Nu har jeg i årevis fået lov til at plukke den slags æbler hos bekendte - hvis det nu bliver en folkesport at lave æblegrød, så skal jeg lige pludselig til at kæmpe for æbler, du ellers har fået i nakken.

Har du overvejet makroner, en røvfuld sherry, grød og flødeskum...?

Æblegrød med mælk, fløde eller flødeskumer dejligt, og jeg har spist mange/meget æblegrød som barn/teenager, hvor der i mine forældres have var 6 æbletræer med 8 forskellige æblesorter + 2 store pæretræer.
Det eneste madæble vi havde var Belle de Boskop, men det er næsten altid ikke til at finde i supermarkeder i dag, og når de kan købes er de forholdsvis dyre.
I supermarkeder er udvalget af æbler oftest indskrænket til æbler uden særlig smag og meget sukkervandsholdige.

I mine forældres have hade jeg meget fornøjelse af annanas og nogen vi kaldte "skovfogedæbler" De havde smag og karakter. Begge de to æblesorter ses yderst sjældent til salg.
En æbleplantageejer har fortalt mig at annanasæbler giver for lidt udbytte og sæsonnen er kort.

Søren Kristensen

Hvad blev der egentlig af æblegrød i kartoner på supermarkedets hylder. Eller er det bare mig der ikke kigger ordentligt efter?