Transportminister Benny Engelbrecht (S) har for nylig meldt ud, at det i hvert fald ikke bliver danske tog, der kører på skinnerne om natten i fremtiden. Det er for dyrt at indkøbe togene, siger DSB nemlig.
Ministeren er dog åben for, at svenskerne kan sende deres nattog på danske spor, hvis de ønsker det. Både minister og statsbaner herhjemme er tilbageholdende, efter at de tyske baner stoppede alle deres nattog i 2016.
Der har ikke kørt nattog på de danske skinner siden 2014, men nu må tiden være inde til, at de kommer tilbage. Tænk at lægge sig til at sove omkring den tyske grænse og vågne op i Karlsruhe, spise morgenmad i Basel eller frokost i Wien.
Drømmen er dog ikke helt aflivet endnu, selv om Danmark og Tyskland er en død zone på europakortet. Vi har nemlig stadig østrigerne og svenskerne. Og heldigvis for det.
For det er faktisk Østrig, der gør det muligt at suse afsted i mørket hele vejen til Hamborg. Landet købte nemlig tyskernes bedste togvogne og fortsætter med at køre nattog.
Nu har Sverige også øjnene rettet mod nattog. De har afsat 35 millioner danske kroner til at få analyseret mulighederne for nattog fra Sverige og ud i Europa, og Miljøpartiet har netop fået vedtaget at tilføre 70 millioner danske kroner om året til både nationale og internationale nattog.
I Alternativet er vi enige med Enhedslisten, der foreslår, at regeringen finder penge til at gå med i svenskernes analysearbejde i stedet for at bede dem trække hele læsset. For hvis vi kan få nattog i Danmark, skal de naturligvis gå over Fyn og Jylland og ikke bare over København og ud af landet uden stop.
Derfor opfordrer vi i Alternativet til, at regeringen går meget mere ind i togsamarbejdet med både Sverige og Østrig. I 2022 får vi nye ellokomotiver til jernbanerne herhjemme. Her ville det være oplagt at være det grønne bindeled mellem Sverige og Østrig.
Vi bør ikke trække på skuldrene og sige, at det er for dyrt, som Engelbrecht gør det. Det er helt sikkert endnu dyrere i længden ikke at gøre noget. For flyturene er noget af det værste, vi kan gøre for klimaet. Lad os derfor arbejde reelt med et alternativ til flyene.
Susanne Zimmer er transportordfører i Alternativet
Desværre er Danmark et u-land på skinner. Hele DSB er jo til grin, nej! Ring til Japan og køb nogle rigtige ekspert ,de japaner de kan jernbaner... verdens mest præcise. Ja, ind med Svenskerne og nattågen.
Hvad med at EU indførte en flyafgift - så fly ikke længere har en konkurrence fordel her - og disse afgifter blev brugt til indkøb af europæiske nattog.
Fx. Så ville folk der skal til møde i EU kunne sove på vejen dertil og ankomme om morgnen til mødet og tage nattoget hjem igen.