Kommentar

Nu begynder kampen mellem den lille københavnerradio og den nye tunge lyddreng i Aarhus

Danmark får snart to nye radiokanaler: den Aarhusbaserede Radio4 med en traditionel organisationsstruktur og et hold af tidligere DR-chefer i spidsen og den nye Radio24syv, der bliver forankret i et reklamebureau, skriver mediejournalist Lasse Jensen i denne klumme
Radio24syv repræsenterer Københavnereliten, det skæve og uventede. Radio4 repræsenterer provinssoliditet og tradition. Det er Kirsten Birgit, Brygger og Bertelsen mod de tidligere DR-folk Anne-Marie Dohm, Caroline Reiler og Rikke Hedmand.

Radio24syv repræsenterer Københavnereliten, det skæve og uventede. Radio4 repræsenterer provinssoliditet og tradition. Det er Kirsten Birgit, Brygger og Bertelsen mod de tidligere DR-folk Anne-Marie Dohm, Caroline Reiler og Rikke Hedmand.

Rune Johansen

18. september 2019

På fredag udløber ansøgningsfristen til en ny digital kulturkanal, og om tre måneder vil Danmark have intet mindre end tre taleradioer til en samlet pris, der pænt vil overstige 350 millioner skattekroner om året. DR’s P1, hvis pris vi ikke kender nøjagtigt; de regionale dagblades Århus-baserede Radio4, der overtager Radio24syvs FM-kanal og i 2020 vil få 103 millioner; og den digitale DAB-kanal, som for 70 millioner årligt skal lave, hvad der ligner en slankere udgave af Radio24syv.

I otte år blev Radio24syv drevet af et selskab, hvor Berlingske Media med 70 procent af aktierne var storebror, mens reklamemillionæren Jan Duckerts PeopleGroup var mindretalsaktionær. Nu er Berlingske ude af billedet, og et nyt selskab vil (formentlig som den eneste) ansøge om den udbudte fire år lange sendetilladelse.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Tanghus
  • Christian Mondrup
  • Katrine Damm
  • Anker Heegaard
Thomas Tanghus, Christian Mondrup, Katrine Damm og Anker Heegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det var Per Stig der slagtede halvdelen af P1, og erstattede det med 24 7, resultatet blev mindre folkeoplysning, og ikke taleradio, men snakkeradio. Istedet for at folk, der delte deres viden med os lyttere, fik vi kendte mennesker i studiet, der snakker en masse om noget de ikke ved mere om end alle mulige andre. Det bliver spændende hvad der kommer fra 4

Svend Erik Hansen, Jens Christensen, Rasmus Knus, Carsten Munk og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

DAB radio bliver sandsynligvis døden for 24syv. Dækningen for DAB har store sorte huller uden tilstrækkelig signalstyrke.
Af de 2 DAB "transistorradier" jeg har, er den ene ren elendig til at modtage signal i mit hus (Frederikssund). Selv når den står i et åbent vindue, kan den ikke fange signalet konstant. Den anden modtager ikke brugbart signal mange steder i det åbne land.
Min FM bilradio fungerer overalt, og skifter selv til den nærmeste sender, når jeg kører gennem landet.

Det bliver spændende at se (lytte), hvordan og om det lykkes at overtale Kirsten Birgit til at gå med over på DAB, for hun gider jo som bekendt ikke være med til at 'sutte den op fra DAB' - der hvor radiokanaler går hen for at dø...
Ligeledes bliver det - lige lovligt - spændende, hvor meget reklamerne kommer til at fylde på et relanceret 24syv, er selv indædt hader og 'muter' af reklamer...

Men mon ikke DAB-radioforhandlere gnider sig i hænderne...
Anyways så bliver det da også interessant med hele tre taleradioer i vores lille land...

Det eneste, jeg behøver at vide, er, om jeg efter 31. oktober stadig kan høre "Huxi og det gode, gamle Folketing" - og i bekræftende fald: Hvor?
Jeg anskaffer mig gerne en ekstra radio, hvis det er det, der skal til.