Læserbrev

Det er billigere at tage en forurenende gammel bus end den nye metro

Cityringen er uden tvivl et løft til hovedstadens kollektive trafik. Men det nye differentierede takstsystem betyder, at det er billigst at bruge de gamle og forurenende transportformer, skriver Søren Hvas i dette debatindlæg
Cityringen er uden tvivl et løft til hovedstadens kollektive trafik. Men det nye differentierede takstsystem betyder, at det er billigst at bruge de gamle og forurenende transportformer, skriver Søren Hvas i dette debatindlæg

Philip Davali/Ritzau Scanpix

30. september 2019

I weekenden åbnede Cityringen med fest og farver. Den kollektive trafik i hovedstaden har fået et betydeligt løft. Men efter skåltalerne kommer der tømmermænd til passagererne.

I skyggen af glæden ved den nye cityring er det besluttet at sætte priserne på kørsel med metroen op. Der har ikke været lige så mange informationer om takstforhøjelser som om weekendens festligheder. Måske regner de bare med, at vi ikke bemærker det, når vi tjekker ud.

Der er med andre ord nu indført prisforskelle på offentlig transport i hovedstaden alt afhængig af transportmiddel. Dette er et totalt brud med hidtidige takstsystemer. Skal man fremover også betale mere for at køre med nye busser og mindre for at køre med gamle?

Fra oktober 2019 er kørsel med partikelforurenende gamle busser gennem trængslen i byens gader altså billigere end at tage metro på samme strækning. Både for hverdagsrejsende og de mange pendlere, der skal betale tillæg på deres månedskort.

Det bliver billigst at vælge den mest forurenede transportform. Så meget for klima, partikelforurening og trængsel.

Søren Hvas er konsulent.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Andersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Torben Lindegaard
  • Thomas Tanghus
  • Hans Aagaard
  • Per Klüver
  • Marianne Stockmarr
  • Alvin Jensen
  • Troels Ken Pedersen
Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Torben Lindegaard, Thomas Tanghus, Hans Aagaard, Per Klüver, Marianne Stockmarr, Alvin Jensen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bedre klima/bymiljø, mindre trængsel, størrefleksiilitet, højere boligværdier og så vil du ikke betale det mindste for det. De andre (fællesskabet) skal betale alt for dig. Synes du virkelig det er retfærdigt?

Maj-Britt Kent Hansen

Søren Hvas stiller følgende spørgsmål ifm. merpris på metrotransport: Skal man fremover også betale mere for at køre med nye busser og mindre for at køre med gamle?

Med hensyn til gamle busser burde der bestemt ikke betales fuld pris for at køre med f.eks. bus 2A i København. En linje som betjener sig af stærkt udtjent materiel, hvor stopklokker ikke virker, døre ikke vil åbne og interiøret i det hele taget er godt og grundigt nedslidt.

Og hvor driften af udliciteret ligesom på andre ruter.

TV-skærme oplyser dertil jævnligt, at der ingen trafikinformation er, men at der arbejdes på sagen.

Så er det, at jeg i mit stille sind slår en stor latter op.

Bjarne Bisgaard Jensen, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Peter Tagesen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

At Metroen nu må holde beboerne oven over vågne hele døgnet efter 8 års byggerod, er at føje spot til skade. Metroen burde ikke være godkendt!

Per Christiansen

“Sjovt” at mange er så sure på diesel biler, men kollektiv gamle osende busser er ok.
Må jeg erindrer om en udsendelse hvor der blev snydt med filtrerer så vandet drev.
Det er sgu ikke nemt på alm diesel biler med filter.
Gad vide hvordan luft kvaliteten blev hvis man holdet op med at kører med bybusser?
Må også erindrer om at bladet ingiøren havde for nogle år siden en arktikel om at hvis man istedet for transporterede de mennesker i bruger kollektiv busser i alm diesel biler ville det forurene mindre.
Naturligvis en arktiken der hurtigt blev tier ihjel.

Fra ing.dk:

> Det bliver dyrere og mere besværligt at rejse med Københavns Metro, når Cityringen åbner. Og det vil få mange til at vælge metroen fra, når de rejser med kollektiv trafik, viser notat fra Metroselskabet.

https://ing.dk/artikel/prisstigning-ventes-at-faa-fire-millioner-passage...

Andre artikler om samme emne: https://ing.dk/sog/kvalitetstill%C3%A6g

Carsten Wienholtz og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Ja, og busserne bliver omlagt med færre afgange.
Vi skal ned i muldvarpegangen.
Entreprenørernes skattesvindel skal jo betales...
Så bliver der også bedre plads til Tesla-erene

Hold nu op hvor er fremskridt i problem i provinsen (københavn). Alle byer med trængsel har brug for at flytte trafik under jorden. Kom videre.

@ Tom Finkel
Trængsel?
En trængsel der delvis er hjulpet godt på vej af salg af grunde, hvor der er opført parkeringskældre, parkeringshuse, boligområder og højhuse….
Alt sammen for at finansiere metroen….
Hvor mange el-busser kunne man have fået for samme beløb finansieret af roadpriceing…