Kommentar

Blå bloks automatreaktion på børnetilskud er ude af trit med virkeligheden

De borgerlige har intet lært af systemskiftet 2019. De prædiker stadig, at ’det skal kunne betale sig at arbejde’, selv om forarmelse har vist sig at have en forsvindende lille jobeffekt. De har ikke fattet, at danskerne vil have noget andet end nedrakning af fattige, skriver journalist Mette-Line Thorup i dette debatindlæg
Blå bloks kritik af beskæftigelsesminister Peter Hummelgaards (S) aftale om at forhøje ydelserne til de dårligst stillede familier på kontanthjælp og integrationsydelser, vidner om, at det ikke er gået op for de borgerlige partier, at vælgerne vil have mere på hylderne end udlændingepolitisk symbolpolitik og konstant nedrakning af de fattigste, skriver Mette-Line Thorup

Blå bloks kritik af beskæftigelsesminister Peter Hummelgaards (S) aftale om at forhøje ydelserne til de dårligst stillede familier på kontanthjælp og integrationsydelser, vidner om, at det ikke er gået op for de borgerlige partier, at vælgerne vil have mere på hylderne end udlændingepolitisk symbolpolitik og konstant nedrakning af de fattigste, skriver Mette-Line Thorup

Jens Dresling

12. september 2019

For nylig spurgte min kollega en partileder, om politikere overhovedet læser og lader sig påvirke af avisernes ledere.

Efter at have læst en i denne uge håber jeg det virkelig.

Tillad mig at citere en kollega på et andet dagblad for denne sprogligt veloplagte tekst, der burde føles som et hurtigt lille morgensyrebad for blå blok:

»Der eksisterer et moment i overgangen fra søvn til vågen tilstand, hvor bevidstheden spiller en et puds. Fallenten kan bilde sig selv ind, at alt er ved det gamle: Katten spinder, kæresten er ikke skredet, Lamborghinien funkler i garagen, og skihytten i Verbier røg heller ikke i konkursbehandlingens ydmygende lavine.«

Lederen fortsætter:

»Et sådant moment indtrådte i sidste uge for blå blok, da beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) indgik aftale om at forhøje ydelserne til de dårligst stillede familier på kontanthjælp og integrationsydelse.«

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
  • Vivi Rindom
  • Curt Sørensen
  • Dorte Sørensen
  • ingemaje lange
  • Steen K Petersen
  • Stig Bøg
  • Jan Damskier
  • Bjarne Andersen
  • Jørn Vilvig
  • Christian Mondrup
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Peter Knap
  • Anker Heegaard
  • Lillian Larsen
  • Poul Erik Riis
  • Marianne Stockmarr
David Zennaro, Vivi Rindom, Curt Sørensen, Dorte Sørensen, ingemaje lange, Steen K Petersen, Stig Bøg, Jan Damskier, Bjarne Andersen, Jørn Vilvig, Christian Mondrup, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Peter Knap, Anker Heegaard, Lillian Larsen, Poul Erik Riis og Marianne Stockmarr anbefalede denne artikel

Kommentarer

Else Marie Arevad

Blå blok mener jo, at de fattige ikke er fattige nok!

Bjarne Andersen, David Zennaro, Grethe Østergaard Nielsen, Steen K Petersen, Thomas Tanghus, Karsten Lundsby, Mogens Holme, Susanne Kaspersen, Tue Romanow og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

0g blå blok mener også, at de rige ikke er rige nok!

Bjarne Andersen, David Zennaro, Grethe Østergaard Nielsen, Steen K Petersen, Karsten Lundsby, Mogens Holme, Susanne Kaspersen, Tue Romanow og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Hvor mon vi ville ende, hvis det de facto ikke kunne betale sig at arbejde, Mette-Line Thorup ?

Carsten Svendsen

Lige i dette tilfælde, ville der være tale om "de facto" børnearbejde, Erik Fuglsang...

David Zennaro, Grethe Østergaard Nielsen, Steen K Petersen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar

Synes du, at det er ok, at man får lige så meget - fra fællesskabets kasse - for at ligge hjemme på divaneseren som ved at påtage sig job i lavtlønsområdet på overenskomstmæssige vilkår, Carsten Svendsen ?

Carsten Svendsen

Nej! Ville du gerne selv ligge hjemme på divaneseren, Erik Fuglsang?

Carsten Hansen, Mette Haagerup, Grethe Østergaard Nielsen og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar

Nej, det har jeg aldrig gjort, Carsten Svendsen....Og for at forhinde at jeg endte på divaneseren, så tåler jeg både brancheskift, stor geografisk spredning mellem jobbene, og masser af pendling samt og et andet og lavere hierarkisk niveau....

Tilrettet:
Nej, det har jeg aldrig hverkebn gjort eller ønsket Carsten Svendsen....Og for at forhindre at jeg endte på divaneseren, så har jeg tålt både brancheskift, stor geografisk spredning mellem jobbene, masser af pendling (pt 4 timer dagligt) samt et andet og lavere hierarkisk niveau....

Carsten Svendsen

Erik Fuglsang, jeg har svært ved at forstå om du trives med dit arbejde eller du føler dig tvunget af omstændighederne og derfor finder trøst i, at andres børn vokser op i fattigdom.

Bjarne Andersen, Mette Haagerup, Ebbe Overbye, David Zennaro, Grethe Østergaard Nielsen, Steen K Petersen og Tinne Stubbe Østergaard anbefalede denne kommentar

"De prædiker stadig, at ’det skal kunne betale sig at arbejde’, selv om forarmelse har vist sig at have en forsvindende lille jobeffekt. "

Der er rigtigt mange grunde til at det skal kunne betale sig at arbejde. At det ingen effekt har betyder at vores tilskudssystem er overvældende.

At give folk mere for ikke at gå på arbejde er f.eks at pisse de der arbejder til lav løn op og ned af ryggen, og så lidt i skoene. Det er en af grundene.

Anstændighed over for de der betaler skat er en anden.

@Nils Bøjden
Du sidder fast i flosklerne, kom nu ind i dette årtusinde.
De fleste ledige herhjemme arbejder i praktik, nyttejobs eller med løntilskud, de får bare ikke overenskomstmæssig løn eller pension for det, optjener ingen dagpengeret, og har få til ingen arbejdsrettigheder såsom strejkeret og oveni en ufrivillig rolle som løntrykkere.
Resten er syge og parkeret på fattigdomsydelser, da det er billigere for kommunerne og staten.
Det er i virkeligheden det som er uanstændigheden for os alle her i landet.
Også dem med lavtlønsarbejde.
Og slutteligt, alle betaler altså skat herhjemme, pånær lige de rigeste og erhvervsfolk med mulighed for skatteunddragelse i udlandet.

Ole Henriksen, Herdis Weins, Carsten Svendsen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar

Der er desværre nogen der tror at arbejdsledige ønsker at ligge hjemme i sofaen og dovne den hele dagen.
Virkeligheden er nok, at langt de fleste hellere vil tjene deres egne penge.
Specielt de mange ny-uddannede ledige, de mange ledige der risikerer at miste hus og pensionsopsparing når dagpenegene ophører og de ledige der hele deres liv har arbejdet men er blevet skåret væk ved den sidste fyringsrunde.

Jeg har kun foragt til overs for folk der slår alle ledige over én kam og ikke meget til overs for folk der mener at man skal straffe 10-tusinder der gerne vil have et job, bare fordi nogle få hellere vil dovne.

" Du sidder fast i flosklerne, kom nu ind i dette årtusinde."

Nope. Derimod har jeg stor respekt for dem der betaler skat. En passende max kontanthjælp kunne være 90% af understøttelse incl alle tilskud.