Edderkopper er nyttige, men også underholdende dyr

Det er ikke småting, der gøres i de små hjem for at undgå edderkopper. Den slags hysteri finder ikke sted hos os, her er edderkopperne fredet indendørs, skriver journalist Karen Syberg i dette debatindlæg
Edderkopper er ofte jaget ud af de danske hjem, men i virkeligheden er de nyttedyr, der æder irriterende fluer.

Edderkopper er ofte jaget ud af de danske hjem, men i virkeligheden er de nyttedyr, der æder irriterende fluer.

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Debat
9. september 2019

Når vejret har været som i denne august, vil jeg helst sidde ude og arbejde. Derfor har jeg en skrivebordsstol stående i garagen, lige bag terrassen, og på terrassen har jeg skygge fra et parasolformet skæbnetræ samt en rigtig parasol.

Men når jeg har sat min kaffekop på bordet og åbner garagedøren, flår jeg regelmæssigt et edderkoppespind i stykker, cirka en tredjedel bliver ødelagt ved døråbningen.

Når jeg dernæst triller skrivebordsstolen ud, river jeg spindets nummer to fæstepunkt over, og nu hænger edderkoppen ned ad haveriven, som også er et fæstepunkt, og er nærmest selv rullet ind i sit spind.

Næste dag, når jeg åbner garagedøren, har den spundet sit spind på nøjagtigt samme sted.

Når jeg har rullet stolen ud til bordet og vil slå parasollen op, sker det samme.

Mellem parasollens underkant, bænken og skæbnetræet har en anden edderkop sit spind, der nærmest smælder over mod træet og bænken. Det er et elegant, yndefuldt bygningsværk, der går i stykker, men hvis jeg gav edderkoppen lidt kaffe, ville spindet se ud, som om den havde været tordnende beruset, da den spandt det.

Det gør jeg dog ikke, og næste dag har den spundet det igen på nøjagtigt samme sted.

Hver dag får jeg lidt dårlig samvittighed over ødelæggelsen, men jeg ved på den anden side, at den hurtigt kan spinde et nyt.

Af erfaring. En dag havde jeg en gæst på besøg, som havde fået en kop kaffe, havde tændt sig en cigaret og var i gang med en længere udredning. En edderkop havde spundet et spind mellem kaffekoppen og hans cigaret, mens han snakkede!

Edderkopper er således stilfærdige og nyttige, men også underholdende dyr, som er opfindsomme nok til at udnytte situationen. Hos os er de fredet indendørs.

Ikke de invasive mejeredderkopper, der fordriver vores hjemlige edderkopper og yngler fuldstændig uhæmmet, hvis de ikke bliver støvsuget.

Men korsedderkopperne og de store husedderkopper med de lange ben, der piler hen over gulvet og gemmer sig. De er nyttedyr, der æder irriterende fluer.

Hysteri i flere styrker

Ikke alle har det dog sådan, kan jeg læse mig til. På Bolius’ hjemmeside kan man finde en artikel om, hvordan man bekæmper edderkopper i huset, og det er ikke småting, der gøres i de små hjem, hvis nogen virkelig følger rådene.

Man skal fuge alle sprækker, så edderkopperne ikke kan kravle ind. Hvem orker dog det? Og så rådes man gudhjælpemig til at bruge insektmiddel i sprækkerne. Desuden skal man holde en jævn temperatur og undgå fugt samt sætte insektnet for vinduet.

Et insektnet for soveværelsevinduet kan der være gode grunde til, men at kaste sig ud i insektmidler på grund af nogle edderkopper, nærmer sig dog det hysteriske.

Også hysteri kommer imidlertid i forskellige styrker. Som kommentar til artiklen skriver en kvinde:

»De helt kæmpe store rører jeg ikke! Så hellere stå ude i regnen. Ellers så er det en sko eller andet, der er i nærheden, og så giver jeg dem en ordentlig smasker. Gerne flere gange, så jeg er sikker på, de er døde.«

I stedet for en husedderkop får hun en våd plet på tæppet.

Det må være folk som hende, der har opfundet skrækindjagende myter om, at edderkopper kravler ind i munden på én, mens man sover. Det passer selvfølgelig ikke, hvad skulle de der?

Edderkopper gider ikke en seng, hvor de risikerer at blive mast, de vil hellere opholde sig på gulvet i mørke eller i deres net.

Men man ser dem oftest om natten, fordi edderkopper jager, når det er mørkt, for ikke selv at blive ædt, og desuden foretrækker de fugt. Så det er typisk, hvis man skal ud at tisse om natten, at man får øje på dem.

For eksempel hvis de er skvattet ned i badeværelsets vaskekumme og ikke kan komme op ad de glatte sider. Men så kan man holde den ene hånd under den uheldige spindler og den anden ovenover, så den af sig selv piler ind i fælden, hvorefter man let kan løfte den op og bringe den i sikkerhed.

Bare smid den på gulvet, edderkopper slår sig ikke.

De piler bare videre.

Karens have

Lad ukrudtet gro, det er jo godt for klimaet. Rådyr, dræbersnegle og klimaforandringer set fra Møn. Mangeårig journalist på Information Karen Syberg bor i dag på sydhavsøen, hvorfra hun med jævne mellemrum rapporterer om små og store dramaer, der udspiller sig i hendes have. 

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her