Læserbrev

Faste rammer og rutiner er frisættende

Med flere faste rammer og rutiner i vores hverdag kan vi måske få mere mentalt overskud og nemmere ved at træffe de store valg i livet. Faste rammer er ikke en modsætning til frihed, skriver pædagogmedhjælper Freja Gru i dette debatindlæg
26. september 2019

Glæden ved rutiner og rammer har stået i skyggen af friheden alt for længe, og det er på tide, at vi får øjnene op for deres potentiale.

Jeg har sabbatår og har arbejdet i en Rudolf Steiner-børnehave i et år. Det er en institution med forkærlighed for faste rammer og rutiner, og som tror på, at børn har brug for genkendelighed i en foranderlig verden.

I et samfund, hvor vi voksne løber forpustede rundt for at nå alt det, vi aldrig rigtig når, står Steiner-institutionerne som faste og trygge træer med rødderne fæstnet dybt i den antroposofiske tankegang.

Og her står jeg. Med den ene fod plantet i regelmæssighed, den anden i et rutineløst rivegilde.

Det sted, jeg befinder mig i mit liv, kan mest af alt sammenlignes med et stort udsalg i Magasin. Man har ventet i kø, i hvad der føles som hundrede år. Endelig bliver døren åbnet, og man løber febrilsk ind i en stor ’tag selv’-verden.

Man har gjort sig nogle tanker om, hvad man ville have, da man stod ude i køen som nr. 43 og frøs. Men nu, når man står herinde, kan man ikke finde hoved og hale i, hvad man har brug for, og hvad man overhovedet har lyst til.

Sådan føles det at skulle vælge ikke bare uddannelse, men også sin retning i livet. Hele min ungdom har jeg hidtil valgt med mavefornemmelsen – også hvornår jeg skulle lave lektier, gå i bad eller spise.

I forvirring og frygt for at vælge forkert i det frie valg, ender vi nemt som slaver af vores frihed. Man kan ikke se skoven for bare træer. Man finder aldrig ud af, hvad man gerne vil.

Frihed står for mange mennesker som den positive modsætning til rammer og rutiner, men den antagelse vil jeg udfordre. Friheden er god, for den er en forudsætning for lighed, men den kan også give baghjul.

Hvis rammerne og rutinerne er selvvalgte, har du allerede taget stilling til nogle grundlæggende værdier i dit liv. Værdierne, der kommer til udtryk i dine rutiner, kan fungere som vejledning, når man skal træffe de store valg i livet.

Rammer og rutiner er et udtryk for tilvalg og fravalg, ikke mangel på frihed.

Jeg har set, hvilken forskel faste rammer gør for børn, men også, hvad både rammer, rutiner og retningsregler gør ved mig. Når man ikke konstant skal tage stilling til alt, giver det mentalt overskud – både hos børn og voksne.

Freja Gru, pædagogmedhjælper

Demokrati handler om at have mulighed for at få indflydelse på de ting, som er vigtige eller betydningsfulde for en. Man kan sige, at vi indførte demokrati i vores børnehave, i og med at børnene fik mulighed for at bestemme over det, som er vigtigt, når man er tre-fem år gammel: Hvor man vil være, hvem man vil være sammen med, hvad man vil lave, og hvor længe man vil blive ved, skriver Jytte Hare.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kristian Nielsen
Kristian Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ete Forchhammer

Meget rammende beskrivelse og konklusion.
Balance!
Det er lige utåleligt at være sammen med børn (unge og voksne med) der bruger al energi på at afsøge grænser der flytter sig i samme takt eller slet ikke er der, som det er deprimerende at være sammen med børn (unge og voksne med) der er dresserede til robot-lighed.