Kommentar

En gang var det vigtigt, at alle kunne se landskamp. Nu handler det vist kun om penge

YouSee, der distribuerer tv til 1,2 millioner husstande, har smidt Discovery ud af deres grundpakke. Det betyder, at fodboldfans fremover kan komme til at betale ekstra for at se landsholdet spille, skriver mediejournalist Lasse Jensen i denne klumme
Mest bekymrende for mange tv-seere er, at man kan komme til betale ekstra for at se herrelandsholdet i fodbold. Over en million danskere vil i værste fald miste adgangen til landskampene.

Mest bekymrende for mange tv-seere er, at man kan komme til betale ekstra for at se herrelandsholdet i fodbold. Over en million danskere vil i værste fald miste adgangen til landskampene.

Martin Fælt Gonzales

25. september 2019

Der er udbrudt krig mellem telegiganten YouSee og tv-selskabet Discovery Networks, der er den tredjestørste kommercielle indholdsproducent i landet med kanalerne 4, 5, 6 og 9 samt to Eurosport-kanaler. Discovery har indrykket helsidesannoncer i landets største aviser, hvor de kalder YouSee for »No See« og anklager dem for at svigte seerne, fordi Discoverys kanaler i fremtiden ikke vil være en del af YouSees faste kabelpakker. »Det er helt sort,« skriver Discovery.

Engang for mange år siden var DR’s og TV 2’s øverste chefer de to mest magtfulde tv-programchefer i Danmark. Det var dengang.

Nu ligger magten over store dele af vores tv-forbrug hos YouSee, der udspringer af TDC. Med 1,2 millioner betalende husstande og dominans på markedet for kabel-tv er YouSee’s direktør Jacob Mortensen landets mest magtfulde tv-chef. I den forløbne uge har han spillet med musklerne.

Han har, tilsyneladende uden forhandling, fjernet Discovery fra sine kabelpakker fra den 1. januar. I samme hug har han lavet en aftale med TV 2, der markant styrker TV 2’s nichekanalers udbredelse, åbnet op for at coproducere indhold med TV 2 og vil give TV 2’s betalingstjeneste TV 2 Play en plads i Yousees tilbud på linje med streamingkanalerne HBO, Netflix og Viasat.

Samtidig har han udvidet samarbejdet med den svenske tv-gigant NENT (TV3-kanalerne) og har for nogen tid siden lavet sin egen tv-kanal. Den hedder Xee og sender danske lavprisserier, serier fra det amerikanske tv-selskab Fox og – ikke mindst – halvdelen af kampene fra verdens mest populære fodboldliga, Premier League.

En ny magttrekant på milliardmarkedet for tv-distribution begynder at tage form: YouSee, TV 2 og NENT.

Kamp om grundpakken

Kampen handler om tv-selskabernes adgang til flest mulige seere. Det er bedst at være i grundpakken, for her er flest brugere. YouSee flytter for eksempel TV 2 Charlie fra mellempakken til grundpakken. I tørre tal sikrer det Charlie adgang til 300.000 flere seere. Ikke dårligt for Charlies reklameindtægter.

Konkurrence på tv handler ikke kun om programindholdet. Succes er også betinget af en effektiv distribution, og hele systemet er under radikal forandring. Flere og flere seere er begyndt at vælge kabel-tv fra til fordel for netadgang til abonnementstjenester som Netflix eller til DR via den gratis app.

Men trods nedgang er kabelpakkerne fortsat distributør af tv til næsten halvdelen af befolkningen. Og hvis man kan sætte sig på en del af hele fødekæden, er det naturligvis en bedre forretning. Før sad YouSee på en væsentlig del af distributionen, nu begynder de selv at producere programmer – uden fordyrende mellemled.

Det er et klassisk eksempel på, hvordan man kan maksimere sin fortjeneste. Med begrænset plads i pakkerne vil pakkeejeren være fristet til at skubbe andre ud for at give plads til sig selv og sine nære samarbejdspartnere, for eksempel TV 2-nichekanalerne.

Kamp om sport

Krigen mellem Discovery og YouSee handler også om sport, ikke mindst fodbold – og det er naturligvis her, følelserne kommer i kog for alvor. Discovery ejer rettighederne til det danske landsholds kvalifikationskampe til EM og VM, de deler OL i 2020 med DR og foreløbigt har de eneretten til OL i 2024.

Mest bekymrende for mange af os fodboldseere er, at vi kan komme til betale ekstra for at se herrelandsholdet. Over en million danskere vil i værste fald miste adgangen til landskampene. Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Boldspil Union er bekymrede.

»Det er problematisk og beklageligt, hvis seerne ikke får adgang til det populære fællesskab som et fodboldlandshold kan skabe,« siger DBU’s direktør til Mediawatch.

Det amerikanskejede Discovery er kommet i klemme mellem Danmarks største teleselskab, landets største tv-selskab, det statsejede TV 2 og en magtfuld svenskejet koncern.

Politikerne gik engang meget op i, at nationale sportsbegivenheder, som en herrefodboldlandskamp, kom ud til flest mulige danskere. Den kamp er opgivet, fordi sport er blevet en global milliardforretning.

Måske troede nogen engang, at kabelnettet ville sikre udbredelsen af dansk tv til så mange som muligt. Det gælder ikke længere. Nu handler det tilsyneladende udelukkende om penge.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det illustrerer jo klart og tydeligt at landsholdet ikke længere tilhører folket men kapitalen. Måske på tide at vi vender ryggen til dette elendige morakkerhold og retter fokus mod folk der ikke spiller for penge men for sjov.

Boe Larsen, Egon Stich, Kurt Nielsen, Sven Elming, Steen K Petersen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Bjarne Jørgensen

De kampe, som Danmarks herrelandshold i fodbold spiller, har man indtil nu ikke kunnet se med grundpakken. Så det er noget hykleri at beklage sig over ikke at kunne se deres kampe. Det er vi mange, som i flere år ikke har kunnet. Den helt store forbrydelse er jo, at disse landskampe ikke sendes på DR, som alle har adgang til. Nu har vi et såkaldt landshold, som skal repræsentere landet, skønt der er mange borgere, som i flere år ikke har haft mulighed for at se holdets kampe. Der er intet nyt under solen. I virkeligheden hjælper det jo heller ikke noget, at vi beklager os over konsekvenserne af at leve i et kapitalistisk system. Hvis vi er utilfredse, bør vi hellere forholde os til systemet, hvor alt er til salg, og ejerne bestemmer alt.

Eva Schwanenflügel, Boe Larsen, Gunilla Funder Brockdorff, Kurt Nielsen, Jan Bisp Zarghami, Carl Chr Søndergård og Tinne Stubbe Østergaard anbefalede denne kommentar

Det passer mig fint med mindre sport og underlødig underholdning i grundpakken. Den burde, i følge min mening, indeholde de danske public service-kanaler og relevante lokale kanaler + de skandinaviske public service kanaler. Vil man underholdes mere end det, kan man betale for det.
Og faktisk burde en form for grundpakke være gratis for alle borgere i landet.

Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Per Klüver og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Tinne Stubbe Østergaard

Ja, det er for ringe, at vi kun kan se landskampe på betalingskanaler - det skal være public service. De danske fodboldspillere var jo aldrig kommet igang uden deres lokale klubber på kommunale anlæg og frivillige trænere og dommere. DBU tjener også på reklamer og sponsorater.

Jeg gider ikke betale for TV-pakker. Ser DR på min iMac og bruger pengene til tidsskrifter, årskort til kunstmuseer, bøger, biograf, teater og koncerter.

Når der er landskamp tager jeg til storskærm eller ser det med familie og venner hos dem.

Radio DR3 sender landskampe live, men ødelægger oplevelsen ved at spille tilfældig musik hver 3. minut og taler desuden om andre kampe også. Landskamp i radioen var engang befolkningens adgang til at opleve dem, og Gunnar Nu Hansen fandt en form, der gjorde det utrolig populært. Jeg har selv oplevet spændende kampe i radioen. Jeg har klaget til DR flere gange og foreslået, at de kan sende uafbrudte kommentarer på nettet, men det gider de åbenbart ikke. Kommentatorerne sidder alligevel i deres boks, så hvorfor ikke?

Boe Larsen, jørgen djørup, Carl Chr Søndergård og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar

Meget indhold på Informationen er hellere ikke frit tilgængeligt, men kræver abonnement. Hvorfor skal det så være anderledes for et produkt som fodboldlandsholdet i en kapitalistisk markedsøkonomi? Underlig debat.

Torsten Jacobsen

Det er vel i grunden dybt demokratisk, at 'fodboldtosserne' selv får lov til at betale for deres fornøjelser? Selv betaler jeg lige i underkanten af 2000 kr pr sæson for at få adgang til at følge mit hold i amerikanske NFL: 16 kampe plus evt bonus i form af play-off kampe og - håbefuldt suk - en Super Bowl-finale..

Det er lige i omegnen af 100 kroner pr kamp. omtrent halvdelen af kampene ender for øvrigt gerne i dyb skuffelse og tab af livslyst. Sådan er det at holde med Atlanta Falcons, desværre :(

Boe Larsen, Anders Reinholdt og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Det gode ved amerikansk sport er at man købe en enkelt kamp direkte fra forbundet NFL, NBA etc. Her kunne DBU, FIFA, den Internationale Olympiske Komite etc. lære noget. Hvorfor sælger de rettighederne til de helt overflødige kanaler og distributører? Det burde være imod konkurrenceretten.

Søren Kristensen

Det er bla. det jeg godt kan lide ved kvindefodbold, som stadig er ret amatøragtigt på den gode måde, dvs. endnu er spillet ikke fedtet ind i kapital, det er fuldt af uforudsigeligheder som det var i mændenes amatørtid og afstanden mellem målstolperne passer til spillernes størrelse og formåen, hvilket vil sige at der bliver scoret mål (uden at jeg skal kunne sige om der bliver scoret flere i kvindefodbold end i mande-). Hurra for kvindefodbold!

Bjarne Jørgensen

@Rune Christensen
Så kommer det an på, hvad man definerer som grundpakke. Jeg har "YouSee Tv Lille", og der indgår Kanal 5 ikke.

I hvert fald så vidt jeg er orienteret. Men du må gerne gøre mig klogere, for så kunne jeg måske spare nogle penge. Grunden til at jeg har kabel-tv er for at få adgang til ARD, ZDF og NDR.