Kommentar

En gang var det vigtigt, at alle kunne se landskamp. Nu handler det vist kun om penge

YouSee, der distribuerer tv til 1,2 millioner husstande, har smidt Discovery ud af deres grundpakke. Det betyder, at fodboldfans fremover kan komme til at betale ekstra for at se landsholdet spille, skriver mediejournalist Lasse Jensen i denne klumme
Mest bekymrende for mange tv-seere er, at man kan komme til betale ekstra for at se herrelandsholdet i fodbold. Over en million danskere vil i værste fald miste adgangen til landskampene.

Mest bekymrende for mange tv-seere er, at man kan komme til betale ekstra for at se herrelandsholdet i fodbold. Over en million danskere vil i værste fald miste adgangen til landskampene.

Gonzales Photo

25. september 2019

Der er udbrudt krig mellem telegiganten YouSee og tv-selskabet Discovery Networks, der er den tredjestørste kommercielle indholdsproducent i landet med kanalerne 4, 5, 6 og 9 samt to Eurosport-kanaler. Discovery har indrykket helsidesannoncer i landets største aviser, hvor de kalder YouSee for »No See« og anklager dem for at svigte seerne, fordi Discoverys kanaler i fremtiden ikke vil være en del af YouSees faste kabelpakker. »Det er helt sort,« skriver Discovery.

Engang for mange år siden var DR’s og TV 2’s øverste chefer de to mest magtfulde tv-programchefer i Danmark. Det var dengang.

Nu ligger magten over store dele af vores tv-forbrug hos YouSee, der udspringer af TDC. Med 1,2 millioner betalende husstande og dominans på markedet for kabel-tv er YouSee’s direktør Jacob Mortensen landets mest magtfulde tv-chef. I den forløbne uge har han spillet med musklerne.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det illustrerer jo klart og tydeligt at landsholdet ikke længere tilhører folket men kapitalen. Måske på tide at vi vender ryggen til dette elendige morakkerhold og retter fokus mod folk der ikke spiller for penge men for sjov.

Boe Larsen, Egon Stich, Kurt Nielsen, Sven Elming, Steen K Petersen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Bjarne Jørgensen

De kampe, som Danmarks herrelandshold i fodbold spiller, har man indtil nu ikke kunnet se med grundpakken. Så det er noget hykleri at beklage sig over ikke at kunne se deres kampe. Det er vi mange, som i flere år ikke har kunnet. Den helt store forbrydelse er jo, at disse landskampe ikke sendes på DR, som alle har adgang til. Nu har vi et såkaldt landshold, som skal repræsentere landet, skønt der er mange borgere, som i flere år ikke har haft mulighed for at se holdets kampe. Der er intet nyt under solen. I virkeligheden hjælper det jo heller ikke noget, at vi beklager os over konsekvenserne af at leve i et kapitalistisk system. Hvis vi er utilfredse, bør vi hellere forholde os til systemet, hvor alt er til salg, og ejerne bestemmer alt.

Eva Schwanenflügel, Boe Larsen, Gunilla Funder Brockdorff, Kurt Nielsen, Jan Bisp Zarghami, Carl Chr Søndergård og Tinne Stubbe Østergaard anbefalede denne kommentar

Det passer mig fint med mindre sport og underlødig underholdning i grundpakken. Den burde, i følge min mening, indeholde de danske public service-kanaler og relevante lokale kanaler + de skandinaviske public service kanaler. Vil man underholdes mere end det, kan man betale for det.
Og faktisk burde en form for grundpakke være gratis for alle borgere i landet.

Eva Schwanenflügel, Werner Gass, Per Klüver og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Tinne Stubbe Østergaard

Ja, det er for ringe, at vi kun kan se landskampe på betalingskanaler - det skal være public service. De danske fodboldspillere var jo aldrig kommet igang uden deres lokale klubber på kommunale anlæg og frivillige trænere og dommere. DBU tjener også på reklamer og sponsorater.

Jeg gider ikke betale for TV-pakker. Ser DR på min iMac og bruger pengene til tidsskrifter, årskort til kunstmuseer, bøger, biograf, teater og koncerter.

Når der er landskamp tager jeg til storskærm eller ser det med familie og venner hos dem.

Radio DR3 sender landskampe live, men ødelægger oplevelsen ved at spille tilfældig musik hver 3. minut og taler desuden om andre kampe også. Landskamp i radioen var engang befolkningens adgang til at opleve dem, og Gunnar Nu Hansen fandt en form, der gjorde det utrolig populært. Jeg har selv oplevet spændende kampe i radioen. Jeg har klaget til DR flere gange og foreslået, at de kan sende uafbrudte kommentarer på nettet, men det gider de åbenbart ikke. Kommentatorerne sidder alligevel i deres boks, så hvorfor ikke?

Boe Larsen, jørgen djørup, Carl Chr Søndergård og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar

Meget indhold på Informationen er hellere ikke frit tilgængeligt, men kræver abonnement. Hvorfor skal det så være anderledes for et produkt som fodboldlandsholdet i en kapitalistisk markedsøkonomi? Underlig debat.

Torsten Jacobsen

Det er vel i grunden dybt demokratisk, at 'fodboldtosserne' selv får lov til at betale for deres fornøjelser? Selv betaler jeg lige i underkanten af 2000 kr pr sæson for at få adgang til at følge mit hold i amerikanske NFL: 16 kampe plus evt bonus i form af play-off kampe og - håbefuldt suk - en Super Bowl-finale..

Det er lige i omegnen af 100 kroner pr kamp. omtrent halvdelen af kampene ender for øvrigt gerne i dyb skuffelse og tab af livslyst. Sådan er det at holde med Atlanta Falcons, desværre :(

Boe Larsen, Anders Reinholdt og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Det gode ved amerikansk sport er at man købe en enkelt kamp direkte fra forbundet NFL, NBA etc. Her kunne DBU, FIFA, den Internationale Olympiske Komite etc. lære noget. Hvorfor sælger de rettighederne til de helt overflødige kanaler og distributører? Det burde være imod konkurrenceretten.

Søren Kristensen

Det er bla. det jeg godt kan lide ved kvindefodbold, som stadig er ret amatøragtigt på den gode måde, dvs. endnu er spillet ikke fedtet ind i kapital, det er fuldt af uforudsigeligheder som det var i mændenes amatørtid og afstanden mellem målstolperne passer til spillernes størrelse og formåen, hvilket vil sige at der bliver scoret mål (uden at jeg skal kunne sige om der bliver scoret flere i kvindefodbold end i mande-). Hurra for kvindefodbold!

Bjarne Jørgensen

@Rune Christensen
Så kommer det an på, hvad man definerer som grundpakke. Jeg har "YouSee Tv Lille", og der indgår Kanal 5 ikke.

I hvert fald så vidt jeg er orienteret. Men du må gerne gøre mig klogere, for så kunne jeg måske spare nogle penge. Grunden til at jeg har kabel-tv er for at få adgang til ARD, ZDF og NDR.