Klumme

Ja tak til 18-årsgrænse på alkoholkøb. Men min datters børnevin bliver svær at undvære

På baggrund af mine egne ungdomseskapader er det nemt at erklære sig enig med Spiritusforeningens forslag om at hæve aldersgrænsen for køb af alkohol. Men den danske drukkultur skal også ændres i hjemmene – og her gør det mere ondt, skriver Informations redaktionssekretær Mikkel Juul Krongaard i dette debatindlæg
Da Vin og Spiritus Organisationen i Danmark i sidste uge meldte ud, at de mener, at aldersgrænsen for køb af alkohol bør sættes op fra 16 til 18 år, kom jeg til at tænke på min egen alkoholhistorik. Set i det lys, er spiritusbranchens forslag fornuftigt.

Da Vin og Spiritus Organisationen i Danmark i sidste uge meldte ud, at de mener, at aldersgrænsen for køb af alkohol bør sættes op fra 16 til 18 år, kom jeg til at tænke på min egen alkoholhistorik. Set i det lys, er spiritusbranchens forslag fornuftigt.

Michael Bothager

24. september 2019

Jeg husker stadig tydeligt, hvordan jeg med let rystende hånd forsøgte at luske flere øl ned i tasken, uden at mine forældre opdagede det, inden jeg mødtes med klassekammerater i parken til druk og … ja, det var vel nærmest bare det, vi mødtes om. Meget andet husker jeg i hvert fald ikke. Et sug på en cigaret og en hulens masse tyggegummi inden jeg gik hjem.

Det er den alkoholkultur, jeg og mange fra min generation er rundet af. Ungdomsfællesskabet var tæt sammenfiltret med alkohol.

De uskyldige eksperimenter udviklede sig til en tungere drukkultur. Fester, hvor store dele af selskabet endte med hovedet i hækken for at sige farvel til fars lasagne. Vodkaen havde vi hentet i kiosken.

Mit tydeligste minde fra dengang er, at jeg lå på græsset i Niels’ have i et ikke særlig romantisk tungekyssende øjeblik med Louise fra 9.a. Til stor fortrydelse for os begge er jeg ganske sikker på, og scenariet klæbede sig til os i månedsvis. De fleste fra min omgangskreds havde mange pinagtige drukanekdoter med sig, da vi gik ud af niende. Det var en naturlig del af at være ung.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Sørensen

Hvis kulturen ikke skal rundes af alkohol, hvad skal den så rundes af? Typer, der benytter udtrykket "rundes af"? Typer, der lige sneg sig en lille bajersk ned i håndtasken?

Meget kan man sige om kultur, men den skal godt nok ikke, imo, rundes af fladbarberede rundstykker som informationsskribenten ovenstående.

Den voldsomme drukkultur er jo ikke gammel, den ligger efter min gymnasietid og er vel nu i aftagende, selvom det lyder som om, der har været et backlash i år - måske pga. den mærkelige sommer, vi har haft.
I begyndelsen af 80erne blev der helt sikkert drukket, men slet ikke i de mængder, der fulgte senere i årtiet og fremefter - fordi sprut bare blev mere almindeligt og tilgængeligt med supermarkedernes succesfulde fremmarch.

Måske skal man 'bare' forbyde alkohol designet til unge mennesker.
100% af det sprøjt der markedsføres til det købestærke segment består af saftevand og meget billig alkohol.
(Der er ikke en dråbe rom i en dåse rom & cola)
Hvis man ikke kan lide smagen af hverken øl, snaps eller vin, er man ikke moden nok.

Netop, Søren Nielsen. Problemet bliver jo så, at man er tilføjelig til at tage revanche, NÅR man er gammel nok. :-D