Læserbrev

Nationale, kristne højskolesange lærer eleverne om vores historie

Drop Højskolesangbogen, opfordrer forstanderen på Krabbesholm Højskole. Men de gamle kristne og nationale sange kan sagtens vedkomme unge højskoleelever og lære dem om det, der har formet generationerne før os, skriver sognepræst i dette debatindlæg
1. oktober 2019

Forstander på Krabbesholm Højskole, Kurt Finsten, har fået nok af Højskolesangbogen. Han er træt af dens stive, kongeblå omslag og utilfreds med dens kristne og nationale sange. I kronikken den 24. september sætter han spørgsmålstegn ved, om højskolen overhovedet har brug for en kanon, som ifølge Finsten kun har til formål at pådutte den unge generation en forældet og selvtilstrækkelig danskhed.

Det må være svært at være forstander på en grundtvigiansk højskole og samtidig være så flov over højskolebevægelsens historiske rødder. Altså de kristne, nationale rødder, ikke de revolutionære og progressive rødder.

Men Finsten får det alligevel til at hænge sammen. Inspireret af feministisk ideologi og nogle vagt formulerede Grundtvig-referencer foreslår han i ramme alvor at erstatte Højskolesangbogen med en »database« bestående af de mere end 3.000 sangforslag, der er sendt til ind til det nuværende bedømmelsesudvalg.

Revl og krat skal simpelthen optages i databasen. Hvis du har en god idé til en sang, så send den bare ind. Den skal nok blive optaget.

Forstanderens rationale må være: Jo flere sange, der er at vælge mellem, jo større frihed har den enkelte skole til at vælge noget, der rent faktisk siger eleverne noget. For det er jo en helt umulig tanke, at gamle sange med kristent eller nationalt indhold kan vedkomme et ungt menneske i 2019.

På Krabbesholm Højskoles hjemmeside står der, at skolens udgangspunkt er »Grundtvigs forestillinger om livsoplysning. Dermed angives dels en historisk-poetisk dimension og dels en aktuel erkendelsessynsvinkel. Den historisk-poetiske dimension har i sit udgangspunkt en fortælling om folkets historie i bogstaveligste forstand.«

Men hvordan skal eleverne lære folkets historie at kende, hvis ikke de synger om den? Og hvordan skal skolens udenlandske elever lære danskerne at kende, hvis ikke de hører de sange, der har formet generationerne før os?

Set herfra virker det som om, at Krabbesholm Højskole er i færd med at sælge ud.

Kåre Egholm Pedersen, sognepræst og formand for Vejlby Højskoleforening

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Herdis Weins
Herdis Weins anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Sørensen

Hvordan kan det være svært at foretage løbende udskiftning af sangene i Højskolesangbogen? Det kan da umuligt være svært. Det er ikke en bibel. Det er ikke Gud, der taler til dig gennem sang. Det er ikke sange, der er sat i sten.