Læserbrev

Præster opfatter Jesu ord som et tagselvbord og citerer kun det, de bryder sig om

Man kan undre sig over, at kirken konsekvent fortrænger, hvad Jesus siger. Det skyldes nok, at hans modsigelser er så massive, at han ikke undgår en skizofrenidiagnose, skriver Christian Braad Thomsen i dette debatindlæg
17. september 2019

Tidligere præst Johannes H. Jensen mener i Information den 13. september, at jeg i min kronik om Koranen og Biblen burde have holdt mig til Jesu ord »som det centrale i troen«. Men det er jo præcis, hvad jeg gør. Det gør præsterne derimod ikke.

De opfatter Jesu ord som et tag selv-bord og citerer kun, hvad de bryder sig om, for eksempel at man skal elske sin fjende og vende den anden kind til. Men de fortier, at han også siger det modsatte, som her i Lukas 19, 1-27:

»Mine fjender der, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og hug dem ned for mine øjne.«

Og det er ikke en enlig smutter: Da beboerne i hans hjemby Kapernaum var lidt modvillige til at omvende sig, lovede han byen en værre skæbne end Sodoma, der som bekendt gik op i flammer (Lukas 10, 15-16). Jesus garanterede siden, at de, der ikke ville omvende sig, skulle lide samme straf som nogle galilæere, hvis blod Pilatus lod blande med blodet fra deres offerdyr – eller som de atten, der omkom, da et tårn i Siloa styrtede ned over dem (Lukas 13, 1-5).

Det var ved en sådan lejlighed, at besindige jøder mente, at Jesus måtte være besat af en ond ånd. Også Jesu familie anså ham for at være ude af sig selv. I dag ville man kalde ham psykotisk.

Når Johannes H. Jensen mener, at disse opfordringer til massakrer »måske aldrig er blevet praktiseret«, synes han uvidende om, at de kristne lige siden korstogene har massakreret millioner af mennesker, fordi de troede på andre eller ingen guder. Massakrerne er fortsat helt frem til vor tid, endda med dansk deltagelse, idet præsident Bush jo kaldte krigen mod Irak for et »korstog«.

Man kan undre sig over, at kirken konsekvent fortrænger, hvad Jesus siger. Det skyldes nok, at hans selvmodsigelser er så massive, at han ikke undgår en skizofrenidiagnose. Og som hadprædikant ville Guds søn aldrig få indrejsetilladelse til Danmark.

Christian Braad Thomsen er forfatter og filminstruktør

Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Hans Larsen
  • David Zennaro
  • Hanne Utoft
  • Peter Knap
Hans Larsen, David Zennaro, Hanne Utoft og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tak Christian Braad for at påpege religion som skalkeskjul for utrolige uhyrligheder.
Ikke fordi ondskaben behøver en religion, men det er jo mere behageligt at mishandle andre fysisk og psykisk i en god sags tjeneste.

Jens Garde, Hanne Utoft, Søren Dahl, Marianne Stockmarr, Søren List, Erik Winberg og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

"Ikke fordi ondskaben behøver en religion"
Men måske behøver ondskaben (hvilken størrelse dette fænomen end er; Hannah Arendt taler f.eks. om banalisering af mennesker/liv som den egentlige ondskab) en sag, som kan legitimere den, når den afdækkes/identificeres? Hvis vi fortsætter i Arendt's spor, er ondskaben og dens mange sager menneskets og ideologiers faste følgesvend; en skygge, vi altid skal være villige til at se på.