Læserbrev

Radikales afvisning af tidligere pension for nedslidte er både kold og kynisk

Morten Østergaards arrogante afvisning af en tidligere pension for nedslidte vidner om en katastrofal mangel på indsigt i, hvordan det egentlig står til i det almindelige Danmark uden for caffe latte-miljøet i København, skriver formand for 3F Per Christensen i dette debatindlæg.
9. september 2019

De Radikale er tilsyneladende for fine til at bekymre sig om det arbejdende folk i Danmark. 

I årtier har faglærte og ufaglærte danskere knoklet for at opbygge det velfærdssamfund og de velfærdsinstitutioner, som Morten Østergaard og det øvrige radikale parnas på Christiansborg har nydt godt af i hele deres levetid. 

Men når samfundets kernetropper bukker under efter 40-50 års hårdt slid på byggepladserne, så får de en lang næse af den højtuddannede Morten Østergaard.

Som det fremgik af torsdagens Information, vil han ikke afsætte penge til, at nedslidte danskere kan gå lidt tidligere på pension, selv om regeringen både skulle finde pengene til det og et øget arbejdsudbud andre steder.

Jeg har altid betragtet De Radikale som et socialliberalt parti med værdierne dybt forankret i det sociale. Den opfattelse må jeg vist revidere.

Østergaards arrogante afvisning af en tidligere pension for nedslidte er både kold og kynisk og vidner om en katastrofal mangel på indsigt i, hvordan det egentlig står til i det almindelige Danmark uden for caffe latte-miljøet i København.

Danmark har brug for en pensionsreform, hvor slidte danskere kan gå tidligere på pension end i dag, så vi kan få rettet op på den skævhed, hvor mange lønmodtagere får alt for få gode år på pension. Det er heldigvis en ambition, som både vi i 3F, regeringen og et stort flertal af danskerne deler.

Jeg både håber og tror, at regeringen lykkes med pensionsforhandlingerne, selv om de veluddannede radikalere hellere vil »prioritere noget andet«.

Per Christensen, forbundsformand for 3F

De Radikale vil ikke bruge penge på pensionsreformen. »Jeg synes, det er børnenes tur, og jeg synes også, den grønne omstilling er vigtigere,« siger Morten Østergaard.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Chris R. B.
  • Stig Bøg
Chris R. B. og Stig Bøg anbefalede denne artikel

Kommentarer

Men er den udvidede seniorpensionsordning ikke den savnede mulighed for at nedslidte kan trække sig tilbage? Og den støtter RV jo fortsat. Jeg ved at i snakker om at bestemte erhversgrupper skal have muligheden - nedslidte eller ej. Men det har jeg nu aldrig kunnet se det rimelige i.