Kommentar

Skovsnobberi over andres nye outdoorbukser afhjælper ikke biodiversitetskrisen

Jeg nægter at lade mig belære af naturmafiaen om, hvad der er den ’rigtige’ måde at bruge skoven på. Naturen får kun den respekt, den fortjener, hvis flere kommer ud og oplever den – på deres egen måde, skriver friluftsinstruktør Tine Tolstrup i dette debatindlæg
Jeg nægter at lade mig belære af naturmafiaen om, hvad der er den ’rigtige’ måde at bruge skoven på. Naturen får kun den respekt, den fortjener, hvis flere kommer ud og oplever den – på deres egen måde, skriver friluftsinstruktør Tine Tolstrup i dette debatindlæg

Søren Bidstrup

24. september 2019

I de danske skove er der åbenbart kun plads til sure smagsdommere, hvis vi skal efterleve David Camachos opstød over »outdoorfeberramte mænd i cykeltøj og vandrebukser, der driver rovdrift på naturen« i kronikken den 13. september. Han proklamerer, at de, der kører mountainbike, færdes i skoven for første gang eller godt kan lide at telte, ikke færdes på den rigtige måde i skoven.

Det får i den grad mine tanker hen på Ronja Røverdatters sang »Hvem siger, skoven er din skov?«. Men der er simpelthen ingen grund til at skråle »Det er mit træ mere end dit træ. Hold dig væk fra det her sted!« og at prøve at bilde os alle sammen ind, at skoven kun kan opleves på én rigtig måde.

Personligt løber jeg i skoven, jeg træklatrer i skoven, jeg går stille ture i skoven, jeg cykler mountainbike i skoven, jeg sover og tænder bål i skoven, og fra tid til anden drister jeg mig endda til at føre højlydte samtaler blandt bøgetræernes slanke stammer og egetræernes krogede kroner. Og jeg nægter virkelig at skulle lade mig belære af naturmafiaen iført vandrestøvler slidt på den helt rigtige måde, om hvad der er den ægte og sande naturoplevelse.

Camacho gør det i sin kronik meget klart, at der findes en lukket gruppe af mennesker, der har forstået at være i naturen på den ’rigtige’ måde: »Os der bruger hængekøje, vandrelaug og naturvejledere og udbyder naturoplevelser, naturudvikling og fællesskaber, for en lille, fast gruppe af i forvejen interesserede.«

Det er skovsnobberi af værste skuffe, og det gør mig grundlæggende trist, at nogen føler behov for at ligge i deres hængekøjer med deres lille, faste gruppe af i forvejen interesserede og harcelere over alle os andre, der åbenbart oplever skoven på den forkerte måde.

For de fleste, der har kørt mountainbike i de danske skove, vil vide, hvordan man tager det hele ind, og sanserne skærpes, både når man knokler afsted på cyklen, og mens man holder en stille frokostpause ved søen. Træklatrerne ved, hvordan skoven pludselig opleves helt anderledes i højderne, hvor træernes krone og grene kommer helt tæt på, og koncentrationsniveauet er højt for både at passe på træet og sig selv.

Der er en verden til forskel på at være alene eller i en gruppe, om man har en time eller en uge, og man har været i skoven én gang om året eller én gang om dagen. Naturen opleves forskelligt afhængigt af, hvem man er, og hvad man søger. Det kan være sundt at blive udfordret på, men der er ingen grund til at gøre et vandrelaug finere end en gåtur med familien eller naturterapi mere rigtigt end naturtræning. Den enes naturoplevelse bliver ikke mere eller mindre rigtig, fordi den andens oplevelse er anderledes. Og det gavner ingen at gøre sig til dommer over dette.

Alle er velkomne

Til trods for de forskellige oplevelser og præferencer er det selvfølgelig vigtigt, at vi er enige om at passe på dyr, planter og hinanden. Alle har et ansvar for, at andre gæster i skoven ikke er generet af ens færden, og der kan gøres meget mere for at oplyse om sporløs færden i skoven. Det skal være nemmere som ny gæst i skoven at forstå, hvad der er tilladt, og hvordan man bedst passer på skoven.

Men at gøre naturen til en lukket klub for de særligt indviede er et fejlskud af dimensioner, og man må aldrig blive diskvalificeret fra at færdes i de danske skove, fordi man ikke har haft den samme rygsæk siden 1970’erne eller ikke kan kende den ene fugl fra den anden (endnu).

Tværtimod skal vi have mange flere ud i skovene og resten af den danske natur. Ikke kun fordi naturen som »kulisse« har en positiv effekt på mennesker, men også fordi det har en vigtig indvirkning på vores adfærd.

Forskning viser nemlig, at oplevelser med naturen og i naturen afspejler sig i mere miljøbevidste handlinger. På denne måde øges chancerne for, at naturen får den plads og respekt, den fortjener – og den politiske opbakning, der er nødvendig – hvis flere kommer ud og besøger vores skove.

Lad derfor være med byde nye gæster i skoven velkommen med et hånligt fnys over deres nyindkøbte outdoorbukser eller give friluftsaktiviteter i skoven skylden for biodiversitetskrisen. Vi kommer længere i kampen for en god natur med respekt for andres udgangspunkt og nysgerrighed på forskellige interesser end med smagsdommeri og skovsnobberi.

Tine Tolstrup, Geograf og friluftsinstruktør

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Erik Karlsen
  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Elisabeth Andersen
  • Alvin Jensen
  • ulrik mortensen
  • Jens Flø
  • Ole Henriksen
  • Søren Kramer
  • Jesper Eskelund
  • Anker Heegaard
Erik Karlsen, Klaus Lundahl Engelholt, Elisabeth Andersen, Alvin Jensen, ulrik mortensen, Jens Flø, Ole Henriksen, Søren Kramer, Jesper Eskelund og Anker Heegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det ville være helt fint at etablere naturlignende legepladser /semi natur til aktive friluftsports søgende/dyrkede mennesker .... det er kultiveret natur på menneskets betingelser
Men husk at gemme lidt natur skov som også tilgodeser dyrenes præmisser samt tosser som mig der med jævne mellemrum synes det er l livsbekræftigende at mærke årstidernes skiften og fornemme skovens og dens primære beboeres alias dyr årshjul I STILHED uden menneskelig støjforurening
KulturSkoven som aktivitetscenter er en god ide men skoven som naturskov er mindst lige så væsentlig
Og vi skal jo være her allesammen både dyr og mennesker

Gert Friis Christiansen, Vivi Rindom, ingemaje lange, Rolf Andersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Tue Romanow, Morten P. Nielsen, David Zennaro, Erik Winberg, Bjarne Bisgaard Jensen, Dan Ysnæs, Birgit Kraft, Birte Pedersen, Finn Egelund, Anne Marie Nyraad, Flemming Berger, Hans Houmøller, Helene Kristensen, Eva Schwanenflügel, Lisbeth Nykjær, søren ploug, Søren Bro, Susanne Kaspersen, Karsten Lundsby, Mogens Holme, John Liebach, Lise Lotte Rahbek, Thomas Tanghus, erik pedersen, Peter Knap og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Naturen har brug for ro og stilhed. Det er på tide at se bort fra menneskets evindelige behov

ingemaje lange, Rolf Andersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Niels-Holger Nielsen, Morten P. Nielsen, Peter Meyling, Erik Winberg, Rikke Nielsen, Estermarie Mandelquist, Birgit Kraft, Birte Pedersen, Finn Egelund, Hans Houmøller, Erik Nissen, Eva Schwanenflügel, jens christian jacobsen, søren ploug, Palle Yndal-Olsen, Susanne Kaspersen, Karsten Lundsby, Markus Lund, Dina Hald, Maia Aarskov og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Den evindelig påpegede nytteværdi af skov og natur for menneskets velbefindende har forhåbentlig snart nået max.

Dennis Jørgensen, ingemaje lange, Rolf Andersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Niels-Holger Nielsen, Tue Romanow, Merete Stephens, Bjarne Bisgaard Jensen, Estermarie Mandelquist, Jens Christensen, Birte Pedersen, Flemming Berger, Erik Nissen, Eva Schwanenflügel, Lisbeth Nykjær, jens christian jacobsen, søren ploug, Susanne Kaspersen, Dina Hald og Maia Aarskov anbefalede denne kommentar

De præmisser vi færdes på i naturen, skal være naturens …. ingen andres.
De ting der betyder noget for mig, kan være ligegyldige for dig …. og det er lige rigtigt for os begge.
Hvis vi kan nøjes med at færdes efter disse enkle regler, så bliver der plads til os alle, uanset om rygsækken er fra Spejdersport eller fra Røde Kors butikken.

Rikke Nielsen, Alvin Jensen, David Joelsen, Hans Houmøller, Erik Nissen, Karsten Lundsby og Markus Lund anbefalede denne kommentar

Problemet, som jeg kan se det, er at den urbane middelklasse udbytter og kapitaliserer alt, hvad den kommer i nærheden af, og behandler alt som en stor forbrugsfest med børnenes oplevelser for øje. De har ingen respekt for grundtanken og det oprindelige, så det er klart, at nogen stilfærdige naturelskere og hippier føler sig stødt over larmen fra bataljonen af hærdebrede motionsryttere i tætpakket flok, og at der ligger slikpapir og sviner, ligesom jeg bliver harm over, når nogen har kastet en papirspose fra McDonalds ud af bilvinduet og landet den i grøften, i stedet for at installere en affaldsspand i midten af bilen, ligesom os andre hensynsfulde borgere. Det er individualistisk mig-mig-mig-kultur på bekostning af fællesskabet, fordi hipstere som Tine tjener penge på bøgestammerne i stedet for at sætte skoven fri og lade folk nyde den på deres egne præmisser. Skoven er ikke en forlystelsespark - den er et frirum og et åndehul uden lige, og den er portalen til en forståelse for, hvor vi kom fra engang. Bonbonificeringen af naturlivet giver ikke samme ægthed og oplevelse som det nære møde med svampene, hornbillerne og myrerne i bunken af løvfald og visne nåletuer.

Gert Friis Christiansen, Dennis Jørgensen, ingemaje lange, Rolf Andersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Tue Romanow, Morten P. Nielsen, Jan Brunchmann, David Zennaro, Carsten Munk, Estermarie Mandelquist, Jens Christensen, Birte Pedersen, Hans Houmøller, Helene Kristensen, Eva Schwanenflügel, Lisbeth Nykjær, Dina Hald, Bo Klindt Poulsen , søren ploug og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

ja, jeg synes nu lidt, at artiklen også lugter lidt af skovsnobberi.

Morten P. Nielsen, David Zennaro, Tommy Gundestrup Schou, Alvin Jensen, Birte Pedersen, Susanne Kaspersen, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Tjah! Længe leve konceptrytteriet!!

Artiklen dækker sig ind og Naturfredningsforeningen har jo netop ikke noget at indvende. Vi skal ud i det der rækker ud over os selv - uden at tilsidesætte naturens tarv.

Det er der kæden for mange desværre falder af. De kører og løber trærødder og kulturminder i smadder og skræmmer dyr og fugle bort.

Får vi meget mere nyplantet skov, kan den eksisterende værdifulde skov fredes og i højere grad overlades naturen selv. Vi skal jo være her allesammen men ikke nødvendigvis overalt.

Vi mennesker tar' vores tempofyldte verden med ud, hvor den ikke hører hjemme. Nye skove har derimod relativt ringe naturpotentiale igennem mange år. Her kan lycrafolket sprede deres geskætige feromoner.

En skov er ikke kun en skov. De kommunale og statsejede er vores allesammens. Biodiversiteten findes i væsentlig grad i de private småskove, men også stasskove kan og bliver omlagt og færdsel indarbejdes, selvom Naturstyrelsen stadig er underlagt et urimeligt nyttehensyn.

Derfor bl.a. det noget overdrevne fokus på oplevelseskonceptet. Det burde ganske rigtigt være indbygget i hver enkelt af os fra barnsben. Det bliver det måske også med tiden.

Lad naturen udfolde sig på sine betingelser og vi på vores men ikke partout samme sted.

Merete Stephens, Dina Hald, Rikke Nielsen, Estermarie Mandelquist, Dan Ysnæs, Susanne Kaspersen og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar

Natur er ægte og stille med mange rigtige dyr der har brug for at der er stille.
Mennesker er neoliberalister der kun går efter nytteværdi og udbytter alting.
Det er USA skyld at Venezuela er på røven.

(X Jeg er ikke en robot)

ingemaje lange, Susanne Kaspersen og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar

Jeg er helt med, der kunne også være plads til dem der gerne vil have ture i bil og motorcykel i skoven, med forskellig udfordring, både for de terrængående og ikke terrængående. Der er vild god biodiversitet i de militære øvelsesområder.

Morten P. Nielsen, Søren Kramer og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Tommy Gundestrup Schou

Det er ikke din ret at drøne rundt på din f...... mountain bike i skoven. Det er skovens ret at blive respekteret og passet på.

Du har ikke brug for at overnatte i skoven.

Du kan have brug for at klatre i et træ fordi du aldrig har prøvet det som barn. Men at gøre det til en weekend sport fordi det smart har du ikke brug for.

Fat nu bare at at din trang til selvrealisering ikke skal gå ud over den danske natur.

Når det så er sagt så er det enhver mands ret at færdes i skoven uden at skulle lide under uduelige smagsdommere og andre der har deres helt egne interesser (økonomiske eller andre) til at presse "den rigtigt måde at færdes i skoven" ned over hovedet på os.

Nyd og respekter skovens og dens biodiversitet!

Jørn Pedersen, søren ploug, Søren Bro og Erik Winberg anbefalede denne kommentar
Morten P. Nielsen

"Jeg nægter virkeligt at lade mig belære..."

Det rammer vel egentlig attituden ret godt ind.

Henrik Ovesen, Jørn Pedersen, Rolf Andersen, Palle Yndal-Olsen og Søren Bro anbefalede denne kommentar